INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Aleksandra Rakiewiczowa (z domu Ładnowska)      Aleksandra Rakiewiczowa, wizerunek na podstawie fotografii Jana Mieczkowskiego, wykonanej pod koniec XIX w.

Aleksandra Rakiewiczowa (z domu Ładnowska)  

 
 
1838-03-06 - 1898-11-25
Biogram został opublikowany w 1987 r. w XXX tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Rakiewiczowa z Ładnowskich Aleksandra (1838–1898), aktorka. Ur. 6 III w Płocku, była córką aktora Aleksandra Ładnowskiego (zob.) i aktorki Rozalii z Brzozowskich, siostrą aktorów Bronisławy Wolskiej i Bolesława Ładnowskiego (zob.).

Na scenę przygotował ją ojciec. Debiutowała pod nazwiskiem panieńskim w styczniu 1854 w teatrze krakowskim podczas maskarady, grając rolę Ludwiki w jednoaktowej komedii J. B. Dubois „Trafiła kosa na kamień”. Zaangażowana do zespołu krakowskiego, pozostała w nim do wiosny 1857; grała tu przede wszystkim role młodych dziewcząt tzw. naiwnych. Z zespołem krakowskim Juliusza Pfeiffera występowała gościnnie w r. 1855 we Wrocławiu, a w r. 1856 w Wiedniu. Od maja 1857 do 12 IX 1858 należała do objazdowego zespołu Antoniego Gubarzewskiego i występowała z nim w Tarnowie, Nowym Sączu, Rzeszowie, Jaśle, Iwoniczu. Zajmowała czołową pozycję amantki i grała m. in. w komediach A. Fredry: Helenę w „Panu Jowialskim”, Zofię w „Damach i huzarach”, Rózię w „Dożywociu”, w sztukach J. Korzeniowskiego: Hrabinę w „Oknie na pierwszym piętrze”, Teklę w „Okrężnym” oraz Praksedę w „Karpackich góralach”, a także m. in. rolę tytułową w „Mirandolinie” C. Goldoniego. W tym czasie (zapewne w 2. poł. 1857 r.) wyszła za mąż za budowniczego Wincentego Karola Rakiewicza i odtąd używała stale nazwiska męża. W r. 1858 rozpoczęła starania o przejście na scenę warszawską i w połowie września t. r. podpisała kontrakt angażujący ją od 15 X 1858 do zespołu Dramatu Warszawskich Teatrów Rządowych (WTR). Odtąd z krótkimi jedynie przerwami występowała w nim stale, aż do końca życia. Na scenie warszawskiej debiutowała 27 X 1858 w Teatrze Wielkim w roli Emilii w „Lektorce” J. Bayarda. Przyjęta bardzo życzliwie przez publiczność i krytykę, nie otrzymywała jednak na scenie warszawskiej ról bohaterek dramatycznych, do których była predestynowana, lecz grała tu głównie amantki we współczesnym repertuarze polskim i francuskim. Zrażona tym, w grudniu 1863 zrezygnowała z pracy w teatrach warszawskich i wyjechała na gościnne występy; od 22 I do 9 II 1864 zagrała serię popisowych ról w teatrze krakowskim, a w końcu lutego i w marcu t. r. w teatrze lwowskim. W listopadzie t. r. wróciła do teatru warszawskiego. Od 1 X 1873 zwolniona, a w r. 1874 przyjęta do WTR ponownie, nie opuszczała już sceny warszawskiej, występowała jedynie gościnnie w innych miastach: Krakowie (17 XI – 8 XII 1870, 1–19 IX 1874, 16 XI 1880), Lwowie (wrzesień 1871, wrzesień–październik 1874), Poznaniu (kwiecień 1877), Płocku (sierpień 1878). W Warszawie obchodziła jubileusze: 27 X 1883 – 25-lecia i 15 X 1888 – 30-lecia pracy aktorskiej. Tłumaczyła dla sceny francuskie sztuki teatralne. Przez wiele lat prywatnie udzielała lekcji deklamacji i gry scenicznej.

R. miała świetne warunki sceniczne. Zwracała uwagę jej wybitna, szlachetna w typie uroda: dorodna postać o niemal posągowych, jak pisano, kształtach i piękna twarz o regularnych rysach i dużych oczach. Głos wg opinii Józefa Kotarbińskiego miała «prześliczny, o metalicznym brzmieniu, srebrzysty, pełny i bogaty», sposób poruszania się – pełen godności, ruchy – okrągłe, harmonijne. W grze jej nad temperamentem przeważał żywioł inteligencji. Wszystkie te cechy jakby z góry przeznaczały ją do ról bohaterek w tzw. wielkim repertuarze, ale brak tego właśnie repertuaru przez pierwsze dziesięciolecie pobytu R-owej na scenie warszawskiej spowodował, że nie grała wówczas ról odpowiednich dla rodzaju jej talentu i warunków. Wyjątkami były tu tylko dwie role w tragediach F. Schillera: Amalia w „Zbójcach” i tytułowa w „Marii Stuart”. Od r. 1869 usunęła ją w cień Helena Modrzejewska, która objęła wszystkie pierwszoplanowe role. Również częste ciąże i porody R-owej powodowały, że nie mogła całkowicie poświęcić się scenie i nie przydzielano jej odpowiedzialnych ról (bardzo często grała tylko przez trzy lub cztery miesiące w roku). Ten splot niekorzystnych okoliczności sprawił, że talent R-owej nie miał możliwości rozwoju, tak że już w latach siedemdziesiątych jej «koturnowy», zbyt wzniosły styl gry, brak inwencji i polotu, oraz pewien chłód bijący z granych przez nią postaci, nie pozwalały jej zdobyć szerszego uznania, choć nie brakowało także zagorzałych wielbicieli jej talentu. Role bohaterek z wielkiego repertuaru grała przede wszystkim podczas gościnnych występów poza Warszawą, zyskując powodzenie m. in. jako Lady Makbet w „Makbecie” W. Szekspira oraz w rolach tytułowych w tragediach i dramatach: „Maria Stuart” i „Dziewica Orleańska” F. Schillera, „Adrianna Lecouvreur” E. Scribe’a i E. Legouvégo, „Barbara Radziwiłłówna” A. Felińskiego, „Drahomira” J. Weilena, „Deborah” S. Mosenthala, „Maria Tudor” V. Hugo i jako Tusnelda w „Szermierzu z Rawenny” F. Halma; tylko niektóre z nich mogła powtórzyć na scenie macierzystej. W Warszawie do najwybitniejszych jej ról należały: Królowa Anna w „Szklance wody” E. Scribe’a, Matylda w „Miss Moulton” E. Musa i A. Belota, Lady Milford w „Intrydze i miłości” F. Schillera, Joanna w „Robotnikach” E. Manuela, Amelia w „Trzydziestu latach życia szulera” V. Ducange’a, tytułowa w „Fedrze” J. Racine’a, Erdmuta w „Wicie Stwoszu” W. Rapackiego, Goneryla w „Królu Lirze” W. Szekspira.

Mimo krytycznych często sądów o jej grze, przez lat blisko czterdzieści R. należała do czołowych aktorek Teatru Rozmaitości, a krytyka wielokrotnie zarzucała dyrekcji WTR, że talent R-owej nie został w pełni wykorzystany i w zasadzie się zmarnował. Niezmiennie natomiast słynęła R. z tak pięknej dykcji, że dla wielu generacji młodych aktorów służyła za wzór wymowy scenicznej. W latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych R. była najlepszą na scenie warszawskiej w emploi tzw. «matek dramatycznych»; poważna, dystyngowana, z pewną dozą patetyczności, świetnie grała role kobiet dostojnych, inne wynosiła ponad przeciętność, jakby nobilitowała; najlepsze z nich to: Elżbieta w „Hrabim Esseksie” H. Laubego, Arria w „Arrii i Messalinie” A. Wilbrandta, Gertruda w „Hamlecie” W. Szekspira, Estera w „Urielu Akoście” K. Gutzkowa, Rozalia Wiese we „Friebem” K. Zalewskiego, Wolumnia w „Koriolanie” W. Szekspira. R. zasłabła na scenie Teatru Wielkiego 24 XI 1898 grając rolę Księżnej Renaty w „Taborytach” S. Kozłowskiego i zmarła w swym mieszkaniu w Warszawie w nocy 25 XI t. r. Pochowana została na cmentarzu Powązkowskim.

Z małżeństwa z Wincentym Karolem Rakiewiczem R. miała trzynaścioro dzieci (zob. życiorys męża).

 

Enc. Org.; W. Enc. Powsz. (PWN), (błędy w datach ur. i śmierci, podob.); Słown. Teatru Pol. (bibliogr., ikonogr., podob., błędna data ur.); – Estreicher K., Teatra w Polsce, W. 1953; Kotarbiński J., Aktorzy i aktorki, W. 1924; Szenic S., Cmentarz Powązkowski 1891–1918, W. 1983 (błędna data ur., fot. nagrobka i popiersia dłuta R. Lewandowskiego); – Zalewski K., Aleksandra Rakiewiczowa, „Wiek” 1898 nr 273; Zawadzka K., Z korespondencji Aleksandry Rakiewiczowej 1874–1886, „Pam. Teatr.” R. 27: 1978 z. 1–2 s. 80–91; – „Kur. Codz.” 1898 nr 326; – Muz. Teatr. w W.: Zbiory Ładnowskich (m. in. dokumenty i korespondencja R-owej).

Krystyna Zawadzka

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.