INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Giovanni Antonio Ricieri     

Giovanni Antonio Ricieri  

 
 
1679-05-12 - 1746-05-15
 
Biogram został opublikowany w latach 1988-1989 r. w XXXI tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Ricieri (Riccieri, Riczeri, Rizieri, Rizzeri) Giovanni Antonio (1679–1746), kompozytor włoski działający także w Polsce. Ur. 12 V w Wenecji.

R. wędrując w dzieciństwie z rodzicami uczył się muzyki i był czynny jako sopranista kolejno w Imoli, Faenzy, Wenecji, Vicenzy i Ferrarze. W r. 1700 osiadł w Bolonii, gdzie był od r. 1701 śpiewakiem (sopranistą) w kapeli kościoła S. Petronio oraz członkiem Accademia Filarmonica w l. 1704–16. Dn. 24 XI 1722 R. zawarł w Bolonii kontrakt z Marcinem Wizygotą Kawieckim, oficjalistą hetmana polnego kor. Stanisława Mateusza Rzewuskiego i przybył do Polski (sam R. wskazał w pamiętnikach datę 1721), gdzie działał 4 lata na dworze w Lubomli organizując tamże operę i wystawiając swe dzieła (niezachowane) L’ingnanno punito i L’Imeneo. W l. 1727–8 muzycy S. M. Rzewuskiego (Kazimierz Drewnowski, Stefan Jaroszewicz, Marcin Paprocki) korespondowali z R-m przebywającym w Bolonii opisując dwór, zamawiając z polecenia hetmana operę (R. skomponował w tym celu L’Armidoro – zachowane tylko libretto) oraz inne utwory muzyczne. W l. n. działał R. w Padwie, Wenecji i z powrotem w Bolonii komponując oratoria (znane są jedynie ich teksty), różne kompozycje kościelne, także madrygały. Wybitnym uczniem R-ego był G. B. Martini, a zaliczał się do nich także G. M. Nelvi, następca R-ego na dworze Rzewuskich.

Twórczość R-ego, obecnie niemal nieznaną, a cenioną przez jemu współczesnych cechuje mistrzostwo techniczne oraz inwencja pozbawiona jednak rysów oryginalnych. Trzy jego koncerty na bas solo – O amor mi, Flammae amoris, O esca viatorum (zachowane w B. Seminarium Duchownego w Sandomierzu: rkp. 308/A VII) oraz trzy motety koncertujące, pochodzące z biblioteki parafialnej w Rakowie Opatowskim – Ad Mariam o clientis, Huc qui prosperatis i Pulchra Jesu cordis gemma (obecnie w dyspozycji Jana Węcowskiego w Warszawie) łączą się zapewne z działalnością kompozytora w Polsce, są świadectwem pielęgnowania włoskiego stylu muzycznego późnego baroku. Znaczenie mają także wspomnienia R-ego o jego polskiej peregrynacji spisane w r. 1732, zachowane w Bolonii wraz ze wspomnianą korespondencją muzyków polskich (Civico museo bibliografico musicale, rkp. H 66).

R. zmarł 15 V 1746 w Bolonii.

 

Die Musik in. Gesch. u. Gegenwart, XI; The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Londyn 1980 XV s. 850–1; Świerczek W., Katalog rękopiśmiennych zabytków muzycznych biblioteki Seminarium Duchownego w Sandomierzu, w: Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne, L. 1965 X 223–78; – Perz M., Materiały do dziejów muzyki i opery na dworze Stanisława Mateusza Rzewuskiego, w: Opera w dawnej Polsce na dworze Władysława IV, Pod red. J. Lewańskiego, Wr. 1973 s. 61–7; – Perz M., Arie „polacche” di Giovanni Antonio Ricieri (w druku).

Mirosław Perz

 
 

Powiązane zdjęcia

   
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.