INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Jan Sommerfeld młodszy  

 
 
Biogram został opublikowany w latach 2000-2001 w XL tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Sommerfeld Jan młodszy (Aesticampianus, Rhagius, Rak) (1457–1520), humanista wędrowny, profesor retoryki. Pochodził z Sommerfeld (obecnie Lubsko) w Dolnych Łużycach, był synem Jana, mieszczanina.

Do Krakowa przybył S. na pewno w r. 1490, a może jeszcze wcześniej, skoro zdążył słuchać wykładów Konrada Celtisa i został jego przyjacielem; potem przez lata utrzymywał z nim kontakt korespondencyjny. Został członkiem Sodalitas Litteraria Vistulana. Kiedy Celtis na początku r. 1491, wskutek ustaw uniwersyteckich nieprzychylnych nowym ideom humanistycznym opuścił Kraków, S. pozostał i 19 V t.r. wpisał się do metryki Uniw. Krak., kilka miesięcy przed immatrykulacją Mikołaja i Andrzeja Koperników. Nie uzyskał żadnego stopnia uniwersyteckiego i nie dostał stałego stanowiska w uczelni. Mimo to uważał się za związanego z uniwersytetem – mówił i pisał o «naszym gimnazjum». W Krakowie zaczął też nauczać, zapewne poza uniwersytetem, po bursach lub prywatnie; jednym z jego wychowanków był Erazm Beck z Krakowa, późniejszy prof. retoryki, m.in. na Uniw. Krak., wychwalany przez L. Coxe’a. S. informował Celtisa w listach o życiu umysłowym i społecznym Krakowa, a ten słał mu swe utwory, które miał rozdzielać między miejscowych uczonych i wielbicieli; romansował z krakowską mieszczanką, Hasą Stentzl Schwartzynne, która zmarła przedwcześnie w r. 1497. Latem 1499 opuścił S. Kraków, wyruszył do Wiednia, by być bliżej Celtisa. Przypuszczalnie to on pod koniec semestru letn. t.r. wpisał się do metryki uniwersyteckiej w Wiedniu jako «Iohannes Roym de Sumerfeld». Stąd w towarzystwie Wincentego Langa (Longinusa) z Kożuchowa na Śląsku udał się, z zachęty Celtisa, do głównych ośrodków kulturalnych i naukowych Włoch. Po pełnej przygód podróży, opisanej przez S-a Celtisowi, peregrynanci zwiedzali zabytki, uczyli się, zawierali znajomości i przyjaźnie w Wenecji (z A. Manucjuszem, M. A. Sabellikiem i G. Vallą), Padwie i Ferrarze (z B. Guarinim). W Bolonii zatrzymali się nieco dłużej, czytali pisma Plauta, Pliniusza starszego, uczyli się greckiego, słuchali wykładów grecysty A. Codrusa Urceusa, F. Beroalda starszego i in.; być może S. spotkał tam kolegę z Uniw. Krak. – M. Kopernika. Z Bolonii wybrali się obaj peregrynanci w r. 1500 na krótki pobyt do Rzymu. Tu S. otrzymał od papieża Aleksandra VI laur poetycki («poeta laureatus»).

W dalszą podróż S. wybrał się już sam. W r. 1501 był w Bazylei i prawdopodobnie w Augsburgu, a w Strasburgu starał się łagodzić spór między J. Wimpfelingiem i T. Murnerem. Dotarł do Moguncji, by – na prośbę arcybpa B. von Henneberga – objąć pierwszą katedrę profesora retoryki i etyki; 28 VIII r.n. z Oppenheim pisał do Celtisa o rozmowach, jakie prowadził z bpem wormackim i kanclerzem uniw. w Heidelbergu J. Dalbergiem. Dn. 26 IV 1506 przeniósł się do nowo założonego uniw. we Frankfurcie nad Odrą, zaproszony przez margrabiego brandenburskiego Joachima I, by objąć wykłady gramatyki, retoryki i etyki. Zachowały się ogłoszone przezeń Commentarii […] in Grammaticam Martini Capellae et Donati figuras (1507). We Frankfurcie doszło do pierwszego konfliktu S-a ze zwolennikami starej, scholastycznej metody nauczania i dlatego na zaproszenie ks. Jerzego z Saksonii w semestrze zim. 1507/8 przeniósł się do uniw. lipskiego, w którym otrzymał katedrę retoryki. Wykładał Plauta, Liwiusza, Pliniusza starszego i św. Hieronima. Towarzyszył mu uczeń z Frankfurtu, Ulryk von Hutten. Drukiem ogłosił wówczas Epigrammata (Leipzig 1507), wzorowane na Propercjuszu i Katullusie. Zyskały one uznanie, skoro wydano je po raz drugi w r. 1512 (Leipzig). Pobyt w Lipsku zakończył się w r. 1511 kolejnym konfliktem ze zwolennikami scholastycznego nauczania, w wyniku którego w listopadzie t.r. został S. relegowany z uniwersytetu na 10 lat. Ogłosił gwałtowną mowę przeciw swym prześladowcom, w której powoływał się na swe wielkie zasługi w szerzeniu nowych prądów humanistycznych w Niemczech (Oratio Lypsi habita coram Universitate…, Speyer 1512). Odwołał się też do papieża Juliusza II. We Fryburgu Bryzgowijskim został prawdopodobnie przez cesarza Maksymiliana I uhonorowany wawrzynem poetyckim. Z twórczości poetyckiej S-a, poza wymienionymi epigramatami, znane są z tego okresu: Hymnus […] in laudem divae Barbarae martyris et virginis (Vittenberg) oraz Passio secundum Joannem (niedrukowana). W czasie pobytu w Rzymie otrzymał S. w r. 1512 doktorat z teologii. W drodze powrotnej z Rzymu, w lecie 1512, wykładał grekę na Sorbonie w Paryżu. Próby wykładów Pliniusza starszego i św. Augustyna na uniwersytecie w Kolonii na początku r. 1513 skończyły się niepowodzeniem, bo spotkały się z kolejną opozycją ze strony zwolenników scholastyki. Interwencja komisji papieskiej w uniw. lipskim nie przyniosła spodziewanych efektów, tym bardziej, że w lutym 1513 Juliusz II zmarł. W tej sytuacji S. w początkach 1514 r. założył w Chociebużu «chrześcijańską i łacińską szkołę». Z powodu braku efektów, przeniósł ją w zimie 1514/15 do Freibergu w Saksonii. W r. 1517, wskutek nieporozumień o czynsz z radą miejską Freiberga, musiał przerwać działalność dydaktyczną. Ostatecznie 20 X t.r. osiadł w Wittenberdze, gdzie na uniwersytecie prowadził wykłady z Pliniusza starszego. Zaprzyjaźnił się z M. Lutrem i F. Melanchtonem.

S. zajmował się przygotowaniem do druku dzieł różnych autorów. Świadczą o tym jego listy i dedykacje, poprzedzające edycje m.in.: „Tabula Cebetis philosophi Socratici cum […] epistola” (Frankfurt n. Odrą 1507), „C. Plinii Secundi Veronensis ad Titum Vespasianum in libros Historiae naturalis epistola cum […] epistolio” (Leipzig 1508), „Septem divi Hieronymi epistolae ad vitam mortalium instituendam accomodatissimae cum […] epistola et sapphico carmine aliorumque eruditissimorum virorum epigrammatibus” (tamże 1508), „Aelius Donatus de figuris cum […] epistola” (Frankfurt n. Odrą 1508) – dziełko augustianina Bartłomieja Arnoldi z Usingen, ,,F[elicis] M[artiani] C[apellae] scientissimi et clarissimi authoris Rhetorica…” (Leipzig 1509), „M. Tul[lii] Ciceronis De oratore libri tres” (tamże 1515) oraz „Divi Aurelii Augustini libellus De vita Christiana ad sororem suam…” (tamże 1518). To ostatnie wydanie S. w długiej przedmowie dedykował ks. pomorskiemu Barnimowi. Wspólnie z innymi wydał jeszcze kilka innych dzieł, m.in. H. Buschiusa i J. Garzoniusa.

S. był typem wędrownego humanisty. W Krakowie odebrał dobre wykształcenie. Nazwany został przez Wawrzyńca Korwina (Corvinusa) «honestissimus alumnorum coetus». Człowiek zdolny, uznany, znający grekę, był jednak niezwykle trudnym we współżyciu, stale skłóconym z otoczeniem pobudliwym egocentrykiem, co zmuszało go do częstej zmiany uczelni. Zdołał wszakże wyuczyć i ukształtować kilku uczniów, którzy przyczynili się do szerzenia idei humanizmu w Niemczech. Zmarł w Wittenberdze 31 V 1520.

 

Estreicher; Nowy Korbut, III; Literatura Pol. Enc., II; Jöcher Ch. G., Allgemeines Gelehrten-Lexicon, Leipzig 1751 III 2041–2; Katalog poloników XVI wieku Biblioteki Jagiellońskiej, Red. M. Malicki, E. Zwinogrodzka, Kr. 1992–4 I 139, II 224; Knod G., Deutsche Studenten in Bologna (1289–1562). Biographischer Index, Berlin 1899 s. 447; Verzeichnis der im deutschen Sprachbereich erschienenen Drucke des XVI. Jahrhunderts, VD 16, I Abt.: Verfasser – Körperschaften – Anonyma, Stuttgart 1990 XVI 167–8, II. Abt.: Register der Herausgeber Kommentatoren, Übersetzer und literarischer Beiträger, L-S, Stuttgart 1997 II 683; – Barycz H., Śląsk w polskiej kulturze umysłowej, Kat. 1979 s. 101–2; Bauch G., Deutsche Scholaren in Krakau in der Zeit der Renaissance. 1460 bis 1520, „Jahresbericht der Schlessischen Gesellschaft für Vaterländische Kultur” 1901 s. 41–3; tenże, Johannes Rhagius Aesticampianus in Krakau, seine erste Reise nach Italien und sein Aufenthalt in Mainz, „Archiv für Literatur-Geschichte” 1884 s. 321–70; tenże, Die Vertreibung des Johannes Rhagius Aesticampianus aus Leipzig, tamże 1885 s. 1–33; Clemen O., Ästicampianus Leipziger Abschiedsrede, „Neue Jahrbücher für Pädagogik” 1899 s. 236–40; Dzieje UJ, I; Gorzkowski A., Paweł z Krosna. Humanistyczne peregrynacje krakowskiego profesora, Kr. 2000; Jenč R., Stawizny serbskeho pismowstva, Budyšin 1954 s. 17–19 (połączony i pomieszany z Sommerfeldem starszym); Kruszyński T., Łużyczanie w Krakowie, „Tyg. Powsz.” 1953 nr 22; Morawski, Hist. UJ, II; Nadolski B., Nauczanie greczyzny w Polsce w XVI w., „Minerwa Pol.” 1929 s. 11; Rupprich H., Der Briefwechsel des Konrad Celtis, München 1934; Vićaz O., Serbski poeta laureatus, Lužica 1926–7 (połączony z Sommerfeldem starszym); Wiszniewski, Hist. Liter. Pol., III 304, 317–18, 323; – Album Academiae Vitebergensis, Ed. C. Förstemann, Lipsiae 1841 169; Album stud. Univ. Crac., II 9; Die Matrikel der Universität Leipzig, Hrsg. G. Erler, Leipzig 1895 1481, 749; Die Matrikel der Universität Wien, Bd. 2: 1451–1518, Graz-Wien-Köln 1967 s. 273, 553, 663.

Marian Zwiercan

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.