INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Józef Kosiński h. Rogala     

Józef Kosiński h. Rogala  

 
 
1753 - 1821-04-01
Biogram został opublikowany w latach 1968-1969 w XIV tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Kosiński Józef h. Rogala (1753–1821), malarz-miniaturzysta. Z rodziny szlacheckiej, która wg tradycji wywodziła się z ziemi płockiej. K. był synem Michała i Marianny Jaraczewskiej; miał się urodzić i wychować w Krakowie. Jest to równie nieudokumentowane, jak i rzekomo kilkuletni pobyt we Włoszech, który miał uzupełnić studia odbyte w pracowni M. Bacciarellego. Literatura podaje, że K. został nadwornym malarzem Stanisława Augusta i że otrzymał Medal «Merentibus». Pierwszym pewnym śladem działalności K-ego na dworze królewskim jest dopiero wypłata 10 dukatów pensji miesięcznej w r. 1789 (powtórzona m. in. w 1792). K. pracował jako miniaturzysta, ale zlecano mu zapewne raczej prace mniejszego znaczenia. W każdym razie w zbiorach monarchy żadna miniatura nie została zapisana pod jego nazwiskiem, kryją się pewnie wśród dzieł anonimowych, jak choćby portrecik Joachima Chreptowicza, wykonany wg płótna J. C. Lampiego, o którym wiemy od króla, że wyszedł spod pędzla K-ego.

Od r. 1790 przez kilkanaście lat rozwijał K. działalność, stając się – obok W. Lesseura – najwybitniejszym miniaturzysta polskim tego czasu. Znamy kilkadziesiąt portrecików K-ego z tego okresu malowanych na kości, o subtelnej szarawej tonacji i świetnie opanowanej technice. Kompozycyjne układy wykazują na ogół swobodę i oryginalność, przy bardzo indywidualnej charakterystyce rysów twarzy. Prace wykonywane na zamówienie artysta z reguły podpisywał ołówkiem, dodając czasem szlacheckie «de» przed nazwiskiem. Portretował króla (m. in. 1794) i jego najbliższych, generalicję (parokrotnie T. Kościuszkę), gen. M. Haukego (1801) i Fryderyka Haukego z żoną (1803), arystokrację (m. in. Izabelę Czartoryską 1800, Aleksandra Sapiehę, Rozalię Małachowską 1797, Potulickich 1801), pisarzy i artystów (K. Kurpińskiego, K. Brodzińskiego, K. Węgierskiego, J. Grassiego, K. Wojniakowskiego, żonę Z. Vogla). Wizerunki ks. Józefa Poniatowskiego i brygadiera Marcina Molskiego rozpowszechnione były współcześnie w sztychu. Najpóźniejsze miniatury noszą datę 1804 (1806?); później przeszedł K. do niewielkich portrecików akwarelowych i obrazów olejnych. Malował je zresztą, choć niezbyt często, od początku: z r. 1790 pochodzi portret Kościuszki, z ok. r. 1803 wizerunki rodzinne: własne, żony Marii i syna; w r. 1817 skopiował autoportret J. B. Plerscha (najpóźniejsza znana praca K-ego).

W miniaturach, szczególnie zaś w malarstwie olejnym, wykazuje K. wyraźne związki z twórczością J. Grassiego (od którego jest zależny) i K. Wojniakowskiego. Natomiast zachowane rysunki o temacie rodzajowym wykazują nieoczekiwany, wyraźny wpływ J. P. Norblina. Być może, iż któraś z wymienionych prac była dziełem nie Józefa K-ego, ale jego brata Michała (oficera, po amatorsku trudniącego się miniatorstwem, rysunkiem i litografią) lub jedynego syna Józefa Jana (1793–1873). Syn ten, na którego przeszedł po bezpotomnej śmierci stryja Michała tytuł barona, był oficerem armii polskiej, a następnie rosyjskiej (zmarł jako generał artylerii); w młodości przyjaźnił się z A. Orłowskim. I on nie stronił od amatorskiego uprawiania rysunku.

K., choć w wystawach nie bral udziału, odegrał pewną rolę w życiu artystycznym Warszawy. Związany był z wieloma malarzami. W czasach pruskich należał do nielicznych artystów, którzy pozostali w mieście, władze zwracały się też do niego z różnymi zleceniami. W r. 1802, gdy Bacciarelli starał się o utworzenie uczelni artystycznej, brał go pod uwagę jako nauczyciela miniatury. K. prowadził istotnie pracownię, w której uczył kilku artystów, m. in. K.(?) Łukaszewicza i Antoniego Blanka, który w r. 1807 skarżył się, że «wszystko, co wykonuje, zabiera mu jego nauczyciel». K. był wybitnym wolnomularzem, co najmniej od r. 1805 czynnym i honorowym członkiem wielu lóż. Doszedł do najwyższego, siódmego stopnia rytu – «kawaler różanego krzyża».

K. zmarł w Warszawie 1 IV 1821 r. i pochowany został na Powązkach. To, co pozostało w pracowni – 15 niedokończonych miniatur, m. in. studia rąk, może przeznaczone na wzory dla uczniów – trafiło do zbiorów E. Rastawieckiego (obecnie w Muz. Narod. w Poznaniu). Ryciny i rysunki stanowiące własność artysty nabyła Komisja Wyznań Rel. i Oświecenia Publ. dla Biblioteki Publicznej (Uniwersyteckiej). Większe zbiory prac K-ego posiadają Muzea Narodowe: w Poznaniu, Krakowie (9 miniatur i rysunki) i Warszawie (7 miniatur i 3 portrety olejne), pojedyncze prace znajdują się w Galerii Obrazów we Lwowie, w Albertinie w Wiedniu, zbiorach Polskiego Tow. Historyczno-Literackiego w Paryżu (akwarela, portret polskiego generała z 1809), w kolekcjach L. Dietz d’Arma w Zabrzu, Michała Kosińskiego w Leningradzie i in.

 

Autoportrety: olejny w Muz. Narod, w W., miniaturowe (niezupełnie pewne) w Muz. Narod, w Kr. i P.; – W. Enc. Powsz., (PWN); Krótkie wzmianki o nieżyjących malarzach polskich na Wystawie Retrospektywnej…, W. 1898; Rastawiecki, Słownik malarzów; Thieme – Becker, Lexikon d. Künstler; Boniecki; Konarski Sz., Armorial de la noblesse polonaise titrée, Paris 1958; Antoniewicz Bołoz J., Katalog Wystawy Sztuki Polskiej od roku 1764–1886, Lw. 1894; Bachowski W., Treter M., Wystawa miniatur i sylwetek, Lw. 1912; Buczkowski K, Przeorska-Exnerowa Z., Wystawa miniatur, Kr. 1939; [Gembarzewski B.] B. O., Katalog wystawy Napoleońskiej, W. 1921 nr 361, 408, 1087; Katalog wystawy dzieł sztuki stosowanej do przemysłu, W. 1881 nr 130; Katalog wystawy Kościuszkowskiej, P. 1917 nr 39, 44, 45; Katalog zbiorów E. Neprosa, W. 1930; [Kraszewski J. I.], Catalogue d’une collection iconographique polonaise, Dresde 1865 s. 12; Muzea gminy miasta Lwowa, Lw. 1929; Muzeum xx. Czartoryskich. Galeria, obrazów – katalog tymczasowy, Kr. 1914; Pamiętnik wystawy miniatur oraz tkanin i haftów, W. 1912; Sienkiewicz J., Malarstwo warszawskie I poł. XIX w. Pamiętnik wystawy, W. 1936; Sztuka warszawska od średniowiecza do połowy XX w., Katalog wystawy jubileuszowej. (Muz. Narod, w W.), W. 1962 (reprod. autoportretu); – Małachowski-Łempicki, Wykaz pol. lóż wolnomularskich; Mańkowski T., Galeria Stanisława Augusta, Lw. 1932; Meisterwerke der europäischen Miniaturmalerei von 1750 bis 1850, Wien 1965; Michałowski J. M., Z poloniców Leningradu i Moskwy, „Biul. Hist. Sztuki” 1965 s. 64–5; Mycielski J., 100 lat dziejów malarstwa w Polsce, Kr. 1897; Schidlof L. R., The miniature in Europe, Graz 1964 I 440, III tabl. 326; Tatarkiewicz W., Michał Płoński, W. 1926 s. 18; Tobiaszowa Z., Kudelska Z., Miniatury portretowe z dwóch stuleci, Kr. 1963; – Życie artystyczne w świetle prasy warszawskiej pierwszej połowy XIX wieku, Oprac. E. Moszoro, Wr.–W.–Kr. 1962; – „Tyg. Ilustr.” 1912 t. 1 s. 432; – AGAD: Arch. Kameralne 1381, 1574, Massonica; B. Uniw. Warsz.: Akta Komisji Rząd. WRiOP tyczące się Biblioteki Publicznej nr 7A t. 6 k. 108; B. Uniw. Wil.: A-456, A–458; – Papiery Antoniego Blanka (własność Aleksandra Jodziewicza, Szczecin).

Andrzej Ryszkiewicz

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.