INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Ninota  

 
 
brak danych - 1362/3
Biogram został opublikowany w 1978 r. w XXIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Ninota (zm. 1362/3), kasztelan radomski i starosta włodzimierski. Brak danych o jego przynależności rodowej i o posiadanym majątku ziemskim. Kasztelanię radomską objął po Janie z Pilicy. Pierwszy raz występuje w źródłach z tytułem kasztelana radomskiego 2 I 1350 jako świadek w Lublinie na akcie sprzedaży wójtostwa radomskiego. Obecność N-y w otoczeniu króla w Lublinie świadczy o jego udziale w wyprawie ruskiej, odbytej pod koniec 1349 r. Z tytułu piastowanego urzędu N. wchodził w skład rady królewskiej. Spotykamy go wśród świadków dokumentów królewskich wystawianych głównie w Krakowie i Sandomierzu. W r. 1358 świadkował na wielkim przywileju Kazimierza Wielkiego dla miasta Krakowa, a w r. n. brał udział w zjeździe w Łowiczu, świadkując na przywilejach króla dla arcbpa gnieźnieńskiego Jarosława ze Skotnik oraz dla ks. czerskiego Siemowita III, któremu król zapisał na wypadek swojej śmierci Płock i całą dzielnicę płocką. Na dokumencie z r. 1362 w sprawie darowizny na Rusi N. występuje także z tytułem starosty włodzimierskiego. Przyjmuje się, że Kazimierz Wielki najpewniej wyłączył spod kompetencji starosty generalnego ruskiego teren księstwa włodzimierskiego i stworzył osobne starostwo. Wtedy już, być może, król mianował N-ę starostą włodzimierskim. Ostatnia o nim wiadomość pochodzi z 8 XII 1362, a w początkach r. n. kasztelanem radomskim był już Klemens Mokrski, N. zmarł zatem na przełomie l. 1362/3.

 

Kaczmarczyk Z., Monarchia Kazimierza Wielkiego, P. 1939–46 I 135, 294, 308, II 308; Paszkiewicz H., Polityka ruska Kazimierza Wielkiego, W. 1925 s. 120, 186, 205; – Akta grodz. i ziem., III nr 6; Iura Masoviae Terrestria, W. 1972 I nr 18; Kod. Mpol., I 3 (nr 967 – błędnie odczytaną datę 11 XI 1370 poprawił H. Paszkiewicz na 22 I 1350); Zbiór dok. mpol., I nr 87 (błędnie Mathia), 90, IV nr 957, VIII nr 2534.

Franciszek Sikora

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
 

Postaci z tego okresu

 

w biogramy.pl

 

Kazimierz III Wielki

1310-04-30 - 1370-11-05
król Polski
 

Władysław I Łokietek

1260-1261 - 1333-03-02
król Polski
 

Władysław Biały

druga dekada XIV wieku - 1388-02-20
książę gniewkowski
 
więcej  

Postaci z tego okresu

 

w ipsb

 

Maciej Borkowic h.Napiwon

brak danych - między 1358 a 1360
wojewoda
 

Jakub Strepa

ok. 1340 - ok. 1409
franciszkanin
 
więcej  
  Wyślij materiały Wyślij ankietę
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.