INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Symforian (w życiu świeckim Feliks) Ducki     

Symforian (w życiu świeckim Feliks) Ducki  

 
 
1888-05-10 - 1942
Biogram został opublikowany w XLVI tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2009-2010.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Symforian Ducki właśc. Feliks Ducki (1888–1942), kapucyn, błogosławiony.

Ur. 10 V w Warszawie, był synem Juliana Kacpra Duckiego (ur. 1845), ślusarza, oraz Marianny z domu Lenardt (ur. 1845).

Szkołę elementarną Feliks Ducki ukończył w Warszawie, gdzie prawdopodobnie uczęszczał też do szkoły zawodowej. Kiedy pod koniec r. 1907 Zakon Braci Mniejszych Kapucynów z Nowego Miasta nad Pilicą rozpoczął na warszawskim Powiślu budowę kaplicy i niewielkiego klasztoru, przyłączył się do nich z zamiarem wstąpienia do zakonu. W r. 1911 policja rosyjska usunęła jednak zakonników z Warszawy. Dn. 3 I 1918, nazywając siebie «długoletnim kandydatem do zakonu», zamieszkał Ducki w odzyskanym przez kapucynów w r. 1916 warszawskim klasztorze przy ul. Miodowej. Ponieważ z zabudowań ocalał tylko kościół, a w miejscu klasztoru znajdowała się kamienica adaptowana na plebanię, zajął się przystosowaniem jej do wymagań klasztornych; pomagał też w aprowizacji klasztoru i załatwianiu spraw urzędowo-administracyjnych. Podczas obłóczyn w czerwcu 1918 w Warszawie otrzymał imię zakonne Antoni. Zaangażowany w pracę nad odnowieniem warszawskiego klasztoru, dopiero 19 V 1920 rozpoczął nowicjat w Nowym Mieście nad Pilicą i otrzymał wtedy nowe imię zakonne Symforian. Pierwsze śluby złożył 22 V 1921, po czym wrócił do Warszawy. Dn. 23 I 1923 został przeniesiony do klasztoru w Łomży, gdzie pomagał w budowie Kolegium św. Fidelisa, zakonnej szkoły średniej dla chłopców. Od 27 V 1924 ponownie przebywał w klasztorze w Warszawie i tam 22 V 1925 złożył śluby wieczyste. Po odzyskaniu w r. 1932 przez kapucynów klasztoru w Zakroczymiu został do niego skierowany jako zakrystian; zajmował się wyposażeniem budynku. W październiku 1933 wrócił do Warszawy; był socjuszem kolejnych komisarzy komisariatu warszawskiego, oo. Daniela Huijsmansa (do r. 1935) i Archanioła Brzezińskiego. Towarzyszył im w podróżach, doraźnie zastępował kucharza klasztornego i opiekował się sparaliżowanym bratem, Idzim Stępniem. Wspomagał też o. Aniceta Koplińskiego w działalności charytatywnej, zwłaszcza przez pozyskiwanie datków dla ubogich. Odznaczał się bezpośredniością i uprzejmością w relacjach z innymi ludźmi, niekiedy bywał też rubaszny. Wysoki o atletycznej budowie i posiwiałych skroniach oraz długiej, siwej brodzie, przy tym dość wyrobiony towarzysko, był znaną postacią międzywojennej Warszawy. Zwano go «ojcem Symforianem», mimo że nie miał święceń.

W latach okupacji niemieckiej warszawski klasztor kapucynów był punktem kontaktowym krajowego podziemia z Rządem RP na Uchodźstwie. O współpracy S-a z ZWZ nic jednak nie wiadomo. Nocą z 27 na 28 VI 1941 został wraz z innymi zakonnikami aresztowany i osadzony na Pawiaku. Oficjalnym powodem uwięzienia zakonników było słuchanie przez nich zagranicznych stacji radiowych oraz czytanie podziemnej prasy. S-a wywieziono 3 IX t.r. do obozu koncentracyjnego w Auschwitz (nr obozowy 20364). Po siedmiu miesiącach przeniesiono go do obozu w Birkenau. Zapewne wkrótce potem, 8 lub 11 IV 1942 (w relacjach pojawiają się też daty 20 IV, a nawet 4 XI), funkcyjni więźniowie kryminalni pod kierunkiem hauptscharführera O. Mohla dokonali masakry więźniów bloku siódmego. S. zastąpił im drogę, wzywając więźniów do modlitwy za oprawców oraz do wzbudzenia żalu za grzechy; uderzony przez blokowego kijem w głowę, zmarł. Dalszą egzekucję przerwano. Wydarzenia te współwięźniowie nazwali później «nocą ojca Symforiana». Ciało S-a spalono w krematorium obozowym. Okoliczności śmierci S-a zostały opisane w relacjach współwięźnia, Czesława Ostańkowicza („Dziś i jutro” 1955 nr 15, „Sodalis” 1949 nr 21, 22, „Wiadomości” R. 2: 1947, „Ziemia parująca cyklonem”, Ł. 1969).

Nazwisko S-a znalazło się na tablicy pamiątkowej kapucynów, którzy ponieśli śmierć podczas drugiej wojny światowej, umieszczonej w kruchcie kościoła p. wezw. Przemienienia Pańskiego w Warszawie przy ul. Miodowej. W r. 1991 wytypowano go do grona kandydatów na ołtarze. Dn. 26 I 1992 rozpoczął się we Włocławku proces beatyfikacyjny na szczeblu diecezjalnym; zgromadzoną dokumentację przekazano w r. 1994 Stolicy Apostolskiej. Dn. 16 II 1999 uznano, że śmierć S-a była męczeństwem za wiarę. Jego beatyfikacji w gronie 108 męczenników drugiej wojny światowej dokonał 13 VI 1999 w Warszawie papież Jan Paweł II.

 

Obrazy kultowe w kościołach Kapucynów: przez Krzysztofa Kubiaka w L. i przez Stanisława Baja w W. oraz w refektarzu klasztoru Kapucynów w L. przez Kubiaka; – Duchniewski F. J. Obecność kapucynów polskich w dziejach i świadomości społecznej. Bibliografia, L. 2000 s. 158, 166–8; Gadacz J. L., Słownik polskich kapucynów, Wr. 1985 I (bibliogr.); Jacewicz-Woś, Martyrologium duchowieństwa, I 250, 323, III; Karczewski S., Jan Paweł II. Encyklopedia pontyfikatu 1978–2005, Radom 2005 s. 475; Męczennicy za wiarę 1939–1945, W. 1996 s. 329 (fot.); Podlewski S., Wierni Bogu i Ojczyźnie, W. 1985; – Domańska R., Pawiak. Więzienie Gestapo. Kronika 1939–1944, W. 1978; Duchniewski F. J., Męczennicy Prowincji Warszawskiej Kapucynów, w: Męczennicy miłości. Ojciec Pio i inni, L. 1999; Fijałkowski Z., Kościół katolicki na ziemiach polskich w latach okupacji hitlerowskiej, W. 1983; Marecki J., Dzieje zakonu kapucynów w okresie II Rzeczypospolitej, Kr. 2000; Prejs R., Błogosławiony brat Symforian Ducki. Męczennicy 1939–1945, Włocławek 2001 (fot.); Szołdrski W., Martyrologium duchowieństwa polskiego pod okupacją niemiecką w latach 1939–1945, „Sacrum Poloniae Millenium” T. 11: 1965 s. 317, 447; – Księga pamięci. Transporty Polaków z Warszawy do KL Auschwitz z 1940–1944, W.–Oświęcim 2000 I (fot.); Wanat L., Kartki z Pawiaka, W. 1978 s. 85; tenże, Za murami Pawiaka, W. 1972 s. 252; – „Analecta Ordinis Fratrum Minorum Capuccinorum” Vol. 115: 1999 s. 32–6; – Arch. Warsz. Prow. Kapucynów w Zakroczymiu: sygn. APW 2–IV–24 (dok. osobiste i zakonne, zachowane fragmenty koresp., relacje ze śmierci S-a), Jastrzębski A., Kapucyni prowincji polskiej po kasacie (sylwetki zmarłych w l. 1865–1975), Nowe Miasto nad Pilicą 1976 s. 307–13 (mszp.).

Roland Prejs

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.