INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Wojciech Rojowski  

 
 
2. poł. XVIII w. - 2. poł. XVIII w.
Biogram został opublikowany w latach 1988-1989 r. w XXXI tomie Polskiego Słownika Biograficznego.


 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Rojowski Wojciech (2. poł. XVIII w.), rzeźbiarz i snycerz krakowski. Nie wiadomo kiedy się urodził, ani nic bliższego o jego rodzinie, jak również czyim był uczniem. Wysunięto (nie udowodnioną dotąd) hipotezę, że był związany z warsztatem Jana Lenherta.

R. najpewniej miał w Krakowie swój warsztat, podejmował się bowiem wykonania większych zespołów rzeźbiarskich i dekoracji wnętrz kościelnych. Początkowo R. pracował dla paulinów w Krakowie w kościele Na Skałce, gdzie w r. 1750 wykonał dekorację stiukową do ołtarza św. Jana Nepomucena (glorię, anioły oraz posągi Św. Walentego i św. Jana Kantego) i zapewne też w tym czasie dekorację ołtarza Matki Boskiej Częstochowskiej. W r. 1751 wyrzeźbił figury apostołów na ambonie, a w l. 1752–3 ornamenty dwóch konfesjonałów pod chórem muzycznym. Jeszcze w r. 1763 wykonał w ołtarzu głównym kościoła Na Skałce glorię z Bogiem Ojcem, posągi czterech archaniołów i dwóch aniołów oraz kapitale i ornamenty pod obrazem. W l. 1752–5 ozdobił dekoracją figuralną i ornamentalną kaplicę Jabłonowskich p. wezw. św. Aniołów Stróżów przy kościele Paulinów na Jasnej Górze w Częstochowie (m. in. dwa ołtarze i nagrobek Stanisława Wincentego Jabłonowskiego). Pracował również dla kamedułów na Bielanach pod Krakowem (w r. 1759 i 1767). Ok. 1764 pracował dla cystersów w Jędrzejowie tworząc piękną i pełną lekkości dekorację kaplicy i grobu bł. Wincentego Kadłubka. W l. 1758–66 R. współdziałał z Janem Wagą, Michałem Dobkiem (Dobkowskim), Antonim Gegenpauerem, Sebastianem Łagowskim, bratem zakonnym Piotrem Binderem i Bonawenturą Batkowskim przy wyposażeniu i dekoracji wnętrza kościoła Bernardynów w Krakowie. Wykonano wówczas główny ołtarz i sześć bocznych (cztery przy filarach w krzyżu kościoła i dwa przy pierwszej od wejścia parze filarów nawy głównej), a przez ich kulisowe ustawienie utworzone zostało pierwsze w Krakowie teatralnie zaaranżowane wnętrze.

Również z Łagowskim i malarzem Batkowskim pracował R. dla karmelitów Na Piasku w Krakowie, możliwe więc jest, że to przy jego współudziale skomponowano z dwunastu ołtarzy w nawach bocznych ustawionych na sposób kulis teatralnych bogatą dekorację wnętrza tego kościoła (obecnie zmienione, pozostało tylko 6 ołtarzy). Dla kaplicy bractwa szkaplerza świętego przy tym kościele R. (wraz z Michałem Miszkiewiczem i snycerzem zakonnym Grzegorzem Kaczyrkiem) robił figury i ornamentację. Od r. 1765 prowadził duże prace rzeźbiarskie i sztukatorskie w kościele Bożogrobców w Miechowie, gdzie wykonał bogatą dekorację ornamentacyjną (festony liściasto-kwiatowe, kartusze herbowe, panoplia) i figury Matki Boskiej Bolesnej oraz św. Jana Ewangelisty dokomponowane do gotyckiego krucyfiksu w ołtarzu płn. oraz posągi apostołów umieszczone na filarach międzynawowych; łączy się też z jego osobą płaskorzeźby i figury w ołtarzu głównym: Zmartwychwstanie i Trzy Marie u grobu. W tym czasie dekorował przebudowaną wówczas kaplicę bpa Andrzeja Stanisława Załuskiego w katedrze na Wawelu i wyrzeźbił w stiuku posąg bpa Załuskiego w pozie stojącej. W r. 1766 z pracowni R-ego wyszedł pomnik Mikołaja Kopernika (wykuty w białym marmurze). Pomnik ten (fundacji Józefa Aleksandra Jabłonowskiego dla miasta Torunia) miał stanąć w płn-zach. narożniku ratusza, koło studni na Rynku Staromiejskim, obecnie znajduje się w kościele Św. Jana w Toruniu. W r. 1778 wspólnie z Sebastianem (?) Łagowskim i pozłotnikiem Marcinem Ture R. wykonał snycerskie i rzeźbiarskie wyposażenie tzw. nowej zakrystii w kościele Franciszkanów w Krakowie; ozdobne komody i szafki kątowe połączone z boazerią o podziałach pilastrowych i gzymsem w zwieńczeniu tworzą jednolite rokokowe wnętrze. Miał też pracować R. dla krakowskich dominikanów.

R. należy do późnej fazy krakowskiej rzeźby rokokowej. Pracował zarówno w stiuku jak i drewnie, przeważnie w zakresie rzeźby kościelnej. Działalność jego charakteryzuje pomysłowość w komponowaniu wnętrz, bogactwo dekoracji. Jego rzeźby figuralne cechuje wysmukłość, egzaltacja gestu, dekoracyjność szat. Figury te pozostawiał białe. Przypisuje mu się zależność od rzeźby praskiej, co nie jest udowodnione. R. wraz ze swym warsztatem zajmuje wybitną pozycję w środowisku krakowskim. Data śmierci R-ego nie jest znana.

Obok R-ego działał w tym czasie w Krakowie Jan Rojowski, autor dekoracji stiukowych w kościele Na Skałce.

 

Katalog zabytków sztuki w Pol., I (woj. krakowskie), IV cz. II (kościoły i klasztory Śródmieścia 1), cz. IV (Kazimierz i Stradom, budowle sakralne 1); – Artyści w dawnym Toruniu, Pod red. J. Poklewskiego, W.–P.–Tor. 1985; Chrzanowski T., Kornecki M., Sztuka Ziemi Krakowskiej, Kr. 1982; Dobrowolski T., Sztuka Krakowa, Wyd. 5, Kr. 1978; Gajewski J., Mauzoleum jasnogórskie księcia Jabłonowskiego, „Studia Claromontana” T. 6: 1985; Kantak K., Szabłowski J., Żarnecki J., Kościół i klasztor O. O. Bernardynów w Krakowie, Kr. 1938 s. 103, przypis 1 i s. 22 (Bibl. Krak. Nr 96); Karpowicz M., Sztuka polska XVIII w., W. 1985 s. 126–8; Lepiarczyk J., Wiadomości źródłowe do dziejów budowy i urządzenia barokowego kościoła Na Skałce w Krakowie, „Roczn. Krak.” T. 35: 1961 s. 49–52; Pasierb J. S., Samek J., Skarby Jasnej Góry, W. 1985; Samek J., Polskie rzemiosło artystyczne, czasy nowożytne, W. 1984; Włodarczyk W., Kościół i klasztor karmelitów trzewiczkowych Na Piasku w Krakowie, „Biul. Hist. Sztuki”, T. 22: 1960 nr 1 s. 115; tenże, Kościół Karmelitów na Piasku, „Roczn. Krak.” T. 36: 1963 z. 2–3; Wołyński A., Książęta Jabłonowscy w literaturze, „Tyg. Ilustr.” 1880 nr 249 s. 218; – Laskiewicz J. K., Kazanie podczas przeniesienia Ukrzyżowanego P. Jezusa Chrystusa do nowego kościoła miechowskiego, Kr. 1771.

                                                                                                                                                                                                                                             

                                                                                                                                                                                                                     Jan Samek

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
 

Postaci z tego okresu

 

w biogramy.pl

 

Cyprian Godebski

1765 - 1809-04-19
poeta
 

Antoni Brodowski

przed 26 grudnia 1784 - 1832-03-31
malarz
 
więcej  

Postaci z tego okresu

 

w ipsb

 

Ignacy Pac h. Gozdawa

brak danych - pocz. grudnia 1765
podstoli litewski
 

Augustyn Mirys

1700-08-01 - 1790-03-08
malarz
 

Franciszek Bohomolec

1720-01-29 - 1784-04-24
jezuita
 
więcej  
  Wyślij materiały Wyślij ankietę
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.