INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Bolesław Józef Smela      Bolesław Smela, wizerunek na podstawie fotografii.

Bolesław Józef Smela  

 
 
1919-02-13 - 1987-07-30
Biogram został opublikowany w latach 1999-2000 w XXXIX tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Smela Bolesław Józef (1919–1987), aktor. Ur. 13 II w Rzeszowie. Pochodził z rodziny chłopskiej, był synem Wojciecha i Agnieszki z domu Gąsior.

S. ukończył w r. 1945 Liceum Handlowe w Rzeszowie; jako aktor był samoukiem (zdał eksternistyczny egzamin aktorski w Krakowie w r. 1948). Zmieniał niezwykle często miejsce pracy i pobytu, mieszkał zazwyczaj w teatralnych pokojach dla pracowników. Zatrudniony był kolejno: w sezonie 1945/6 w Teatrze Ziemi Rzeszowskiej w Rzeszowie, w sezonach 1946–8 w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie, 1948–9 w Teatrze Polskim w Poznaniu, 1949–59 w Teatrze Śląskim w Katowicach, 1959/60 w Teatrze im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie, 1960/1 powtórnie w Teatrze Śląskim w Katowicach, 1961/2 w Teatrze Dramatycznym we Wrocławiu, 1962/3 w Teatrze Dolnośląskim w Jeleniej Górze, 1963/4 w Teatrze im. S. Żeromskiego w Kielcach, w l. 1964–7 w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie, 1967–71 w Starym Teatrze w Krakowie, 1971–2 w Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi, 1972–4 ponownie w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie, 1974–7 ponownie w Starym Teatrze w Krakowie i 1977–86 w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Nadużywanie alkoholu nastręczało mu wiele trudności w pracy i było jedną z przyczyn częstych zmian miejsca zatrudnienia.

Ważniejsze okresy w dorobku artystycznym S-i to występy w Teatrze Śląskim w Katowicach oraz w krakowskim Starym Teatrze. W okresie katowickim zagrał ponad dwadzieścia ról, z których najważniejsze to: Nił w „Mieszczanach” M. Gorkiego (reż. E. Żytecki), Danton w „Śmierci Dantona” G. Büchnera (reż. J. Wyszomirski) i Paul Ribandel w „Balu manekinów” B. Jasieńskiego (w debiutanckim spektaklu reż. J. Jarockiego). Grywał także ważne role drugoplanowe, jak Jan w „Fantazym” J. Słowackiego (reż. G. Holoubek) oraz Więzień w „Śmierci gubernatora” L. Kruczkowskiego (reż. J. Jarocki). W Katowicach rozpoczął także działalność reżyserską (choć zawodowym reżyserem nigdy nie był), wyreżyserował cztery spektakle, m.in.: „Czarującą szewcową” F. Garcii Lorki ze scenografią Tadeusza Kantora (sezon 1955/6). W okresie krakowskim kontynuował rozpoczętą w Katowicach współpracę z J. Jarockim; wyróżnił się tu jako Belariusz w „Cymbelinie” W. Shakespeare’a, Brudas – świetna rola cynicznego handlarza, który sprytem i prymitywną siłą góruje nad głównym bohaterem dramatu – w „Mojej córeczce” T. Różewicza. Wybitne role stworzył w r. 1968 w spektaklach Konrada Swinarskiego; jego Ksiądz w „Klątwie” S. Wyspiańskiego był gwałtowny, pełen niepohamowanych emocji, zawzięty i nieopanowany w konflikcie z gromadą, zaś Dziad w „Sędziach” (tegoż autora) – ograniczony i mściwy, nawiedzony zemstą, a jednocześnie niosący w sobie charyzmatyczną pasję. W r. 1971 zabłysnął w „Biesach” Andrzeja Wajdy wg F. Dostojewskiego rolą Kapitana Lebiadkina, stwarzając postać zapijaczonego, upadłego błazna-filozofa. Ważną rolą S-i w Starym Teatrze był Puntila („Pan Puntila i jego sługa Matti” B. Brechta, reż. M. Prus, 1974). Omawiając tę kreację Jerzy Bober pisał, iż Puntila w wykonaniu S-i «to żywioł, trzeźwy demon zła i pijany dobry duch okrutnego wymiaru świata». Na wyróżnienie zasłużył także jako Macuga w „Rozmowach przy wycinaniu lasu” S. Tyma w reżyserii Jerzego Markuszewskiego (1975).

S. był typowym aktorem charakterystycznym, wypadał najlepiej w rolach drugoplanowych i epizodycznych (z niewielkiego materiału potrafił stworzyć wyrazistą postać) i tak najczęściej go obsadzano. Potrafił jednak także z powodzeniem grać role pierwszoplanowe. Kreowanym postaciom nadawał rysy siły, żywiołowości i temperamentu. Pracując nad rolą, kierował się raczej instynktownym wyczuciem dramatycznej postaci, niż analizą. Borykający się z chorobą alkoholową, schyłek życia spędził – jako człowiek samotny – w Domu Aktora w Skolimowie, gdzie zmarł 30 VII 1987; został pochowany na miejscowym cmentarzu w kwaterach aktorów.

S. rodziny nie założył.

 

Pol. Bibliogr. Liter. za r. 1987; Almanach Sceny Polskiej za r. 1986/7, W. 1993 s. 219–20; – Natanson W., Bolesław Smela, „Życie Warszawy” 1987 nr 193; Poskuta-Włodek D., Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie 1893–1993, Kr. 1993; – „Echo Krakowa” 1974 nr 275 (M. Szybist); „Gaz. Krak.” 1974 nr 286 (J. Bober); „Teatr” 1987 nr 10 s. 21; „Życie Warszawy” 1987 nr 178; – Arch. Teatru Powszechnego w W.: Akta osobowe S-i; Paraf. Rzymskokatol. p. wezw. św. Wojciecha i Stanisława, Rzeszów-Fara: Liber baptisatorum t. 57a s. 699 nr 71 (1919); – Mater. Red. PSB: Informacje z Domu Aktora w Skolimowie, Teatru Powszechnego w W., odpis świadectwa chrztu.

Beata Guczalska

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.