INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Marian Rojewski     

Marian Rojewski  

 
 
Biogram został opublikowany w latach 1988-1989 r. w XXXI tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Rojewski Marian (1921–1984), artysta grafik, profesor i prorektor ASP w Warszawie, działacz społeczno-polityczny. Ur. 20 VII w Sokulcu (w pow. włocławskim), był synem Leona i Stanisławy z Brockich.

Szkołę powszechną ukończył R. w r. 1936 w Gostyninie, gdzie do r. 1945 pracował jako robotnik (m. in. w młynie Piechota, na folwarku Rataje i w wytwórni elementów betonowych Kopanickiego). W l. 1945–7 R. należał do Związku Walki Młodych i jako jego członek brał udział w przeprowadzaniu reformy rolnej. W r. 1945 po kilkumiesięcznym przeszkoleniu w Otwocku został (i był nim do r. 1949) zastępcą kierownika oddziału śledczego Komendy Powiatowej Milicji Obywatelskiej w Gostyninie. Od r. 1947 R. był członkiem Polskiej Partii Robotniczej, od r. 1948 Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej (PZPR). W l. 1949–50 sprawował funkcję sekretarza powiatowej Rady Związków Zawodowych w Gostyninie. W r. 1950 ukończył tamże liceum dla pracujących i uzyskał maturę. W t.r. był delegatem powiatu Gostynin na I Kongres Pokoju w Warszawie. W l. 1950–6 R. studiował na Wydz. Grafiki warszawskiej ASP pod kierunkiem Wacława Waśkowskiego. W czasie studiów był przewodniczącym komitetu uczelnianego Związku Młodzieży Polskiej (ZMP), był także członkiem egzekutywy POP PZPR. W l. 1956–7 R. pracował w Warszawskiej Spółdzielni Spożywców na Pradze jako dekorator, zaś od r. 1957 w ASP, kolejno na stanowiskach asystenta (do r. 1961), starszego asystenta (1961–5), adiunkta (1965–8) i docenta (1968–79). W r. 1979 mianowany został profesorem nadzwycz., a w r.n. objął Katedrę Grafiki Warsztatowej. W l. 1971–8 pełnił obowiązki prorektora ASP do spraw nauczania. Od r. 1967 był I sekretarzem POP PZPR w ASP, był także członkiem śródmiejskiego Komitetu Dzielnicowego PZPR. Działał we władzach Sekcji Grafiki Związku Polskich Artystów Plastyków (ZPAP), którego członkiem był od 1956 r. M. in. w l. 1958–64 był przewodniczącym Sekcji Grafiki Okręgu Warszawskiego ZPAP, zaś w l. 1965–8 sekretarzem i członkiem prezydium Sekcji Grafiki Zarządu Głównego ZPAP.

Podstawową dziedziną twórczości R-ego była grafika warsztatowa. Uprawiał techniki klasyczne (zwłaszcza linoryt), poszukiwał nowych sposobów technicznego opracowania płyty, czego wynikiem były stosowane przezeń nitrotinta (pochodna akwatinty), ksylotypia (pochodna drzeworytu i monotypii) oraz mieszane techniki metalowe. Tematyka rycin R-ego była różnorodna: wspomnienia wojny, ruiny, getto, a także powojenna odbudowa, pejzaż przemysłowy, studia drzew oraz w późniejszym okresie mitologia i świat uniwersalnych symboli. Prace swe R. grupował w cyklach – m. in. Starówka, Odbudowa, Drzewa, Ikony, Definicje. R. uprawiał początkowo sztukę figuratywną, stopniowo jednak rozluźniał z nią związki by, poprzez kompozycje metaforyczne, dojść do abstrakcyjnego studium koloru w cyklu Ikony. Zajmował się także grafiką książkową i akcydensową oraz wystawiennictwem i aranżacją wnętrz. W l. 1955–70 projektował i wykonywał oprawę plastyczną Centralnych Dożynek na Stadionie Dziesięciolecia w Warszawie. R. uczestniczył we wszystkich ważniejszych wystawach grafiki w kraju, brał udział w ekspozycjach grafiki polskiej za granicą (m. in. Holandia 1965, Chile 1967, Dania 1969) oraz w wystawach międzynarodowych (m. in. Jugosławia 1961, NRD 1961, Włochy 1963). Miał także kilka pokazów indywidualnych w Warszawie (Galeria MDM 1964, Dom Plastyka 1967, Kordegarda 1969), Gostyninie (Powiatowy Dom Kultury 1970), Olsztynie (Biuro Wystaw Artystycznych 1974), a także w Antibes (Centre Artistique et Culturelle 1967) i w ośrodkach kultury polskiej w Berlinie, Pradze, Bukareszcie, Sofii, Budapeszcie (1968). W r. 1962 na ogólnopolskiej wystawie «Od Ikara do Kosmosu» otrzymał wyróżnienie, w r. 1969 na Wystawie XXV-lecia PRL honorowe wyróżnienie i w t.r. nagrodę Ministra Kultury i Sztuki. R. zmarł 29 VIII 1984 w Warszawie, pochowany został na cmentarzu Komunalnym Północnym w Wólce Węglowej. Był odznaczony m. in. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski i Medalem XXX-lecia PRL (1974).

Z małżeństwa zawartego w r. 1945 z Haliną Malanowską miał R. troje dzieci: syna Henryka (ur. 1947) oraz córki Barbarę (ur. 1948) i Marię (ur. 1955).

 

Reprod. fot. R-ego w: Marian Rojewski – grafika, W. 1967 ZPAP (katalog wystawy), „Dzien. Lud.” 1964 nr 124 (dod. ilustr.); – Artyści plastycy okręgu warsz. ZPAP 1945–1970 (bibliogr.); Marian Rojewski – grafika, Olsztyn 1974 ZPAP BWA (katalog wystawy, wstęp L. Grabowski); Marian Rojewski – grafika, W. 1967 ZPAP (katalog wystawy); – Chyła W., Dar myśli, kształt barw, „Tryb. Mazowiecka” 1970 nr 56; Grabowski L., Artysta i działacz. Plastyka Mariana Rojewskiego, „Tryb. Ludu” 1975 nr 88; tenże, Marian Rojewski, „Przegl. Tyg.” 1984 nr 44; Panas H., Ikony, „Gaz. Olsztyńska” 1974 nr 76; Piwocki, Hist. ASP; [Skrodzki W.] W. S., Grafika Mariana Rojewskiego, „Przegl. Artyst.” 1964 nr 5 s. 55; Szpruch J., Czarnoleskie malowanie, „Zarzewie” 1974 nr 24 (fot.); – Krzywobłocka B., Elegia dla przyjaciela, „Rzeczywistość” 1984 nr 38; „Express Wieczorny” 1975 nr 32 (H. Grubert); „Polityka” 1984 nr 36 (nekrolog); „Przekrój” 1984 nr 2048 (nekrolog); „Rzeczywistość” 1984 nr 44 (R. Moraczewski); „Sztandar Młodych” 1978 nr 213; – Arch. ASP w W.: Teczka osobowa R-ego nr K. 1268 (życiorys, wypełnione ankiety, dokumenty dotyczące przebiegu prac); IS PAN: Mater. Pracowni dok. plastyki wspótcz. (obfita dokumentacja prasowa).

Wanda Maria Rudzińska

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.