INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Rafał Szymon Skrzynecki h. Bończa  

 
 
1714-10-20 - 1788
Biogram został opublikowany w latach 1997-1998 w XXXVIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Skrzynecki Rafał Szymon h. Bończa (1714–1788), jezuita, historyk, polemista, tłumacz. Ur. 20 X w Goszczonowie w Wielkopolsce, był synem Ludwika i Agnieszki z domu Boguckiej, właścicieli wsi Siedlewo w woj. łęczyckim.

Po ukończeniu retoryki w szkołach jezuickich S. wstąpił 29 IX 1732 do Tow. Jezusowego. Dwuletni nowicjat odbył w Krakowie przy kościele św. Szczepana pod kierunkiem rektora i magistra Tomasza Dunina (1732–4). Przeszedł następnie roczne seminarium nauczycielskie (retorykę dla jezuitów) w Jarosławiu pod kierunkiem Andrzeja Mączyńskiego (1734/5) oraz trzyletnie studia filozofii w Ostrogu pod kierunkiem prof. Feliksa Ubysza (1735–8). Następnie uczył kolejno infimy w Stanisławowie (1738/9), infimy i gramatyki (1739/40) oraz syntaksy (1740/1) w Brześciu nad Bugiem, w końcu poetyki w Lublinie (1741/2). Teologię studiował w Lublinie (1742–6); tam też przyjął 29 VI 1745 święcenia kapłańskie. Prawdopodobnie w Lublinie na jego historyczne zainteresowania wpłynął Stanisław Czapliński, który w l. 1742–5 był profesorem retoryki i kronikarzem kolegium. Studia duchowości i prawa zakonnego (tzw. trzecią probację) odbył S. w Jarosławiu pod kierunkiem Michała Pudelskiego (1746–7), pełniąc równocześnie obowiązki pomocnika (socjusza) swego instruktora.

Nauczanie w szkołach wyższych podjął w r. 1747. Najpierw przeprowadził dwuletni kurs filozofii i matematyki dla studentów świeckich w Poznaniu (1747–9, jego wykłady z fizyki z l. 1748–9 są w B. Seminarium Duchownego w P.: rkp. 885), następnie trzyletni kurs filozofii dla kleryków jezuickich w Ostrogu (1749–52), gdzie równocześnie był odpowiedzialny za ich wychowanie. Tam też złożył 8 II 1750 uroczystą profesję czterech ślubów zakonnych. Z kolei wykładał przez rok prawo kanoniczne w kolegium św. Piotra i Pawła w Krakowie (1752/3), spisując równocześnie kronikę kolegium. Potem przeszedł do nauczania teologii kleryków jezuickich. Wykładał tzw. trzecią lekcję teologii oraz teologię pozytywną i polemiczną w Lublinie (1753–5), a następnie w Krakowie (1755/6). Równocześnie kierował przez rok szkołami w Lublinie (1753–4) oraz prowadził kronikę kolegium w Lublinie (1754/5) i Krakowie (1755/6). Opublikował Kazanie przy obłóczynach zakonnic wizytek w Lublinie dnia 17 marca 1754 roku (druk obecnie nieznany). Następnie wykładał w Kaliszu teologię scholastyczną (1756–9), a przez rok także pozytywną i polemiczną (1757/8) oraz okresowo opiekował się jako prefekt kościołem i Bractwem Matki Boskiej Wspomożycielki Chrześcijan.

W r. 1759 został przeniesiony do Poznania, gdzie wykładał nadal teologię scholastyczną (1759–64), a przejściowo również teologię polemiczną (1761/2, 1764/5). Zajmował też inne stanowiska, jak prefekta kościoła (1759–61), opiekuna Kongregacji Mariańskiej starszych studentów (1763/4), w końcu prefekta studiów wyższych (1764/5). W tym czasie opublikował dwie prace teologiczne: De sex diebus, quibus mundus conditus est a Deo (Posnaniae 1762) oraz Dissertatio theologica de libris canonicis (Posnaniae 1763). S. pracował wszędzie jako duszpasterz przy kościołach jezuickich.

W r. 1765 przeszedł S. do administracji. Wg charakterystyki wewnątrzzakonnej posiadał «nadzwyczajne zdolności, dojrzały sąd, najwyższą roztropność i duże doświadczenie». Najpierw został mianowany sekretarzem (czyli tzw. socjuszem) oraz doradcą prowincjała wielkopolskiego, rezydującego w domu profesów przy kościele św. Barbary w Krakowie, Andrzeja Rudzkiego, a po jego śmierci w maju 1766 – Adama Chrzanowskiego. W tym czasie, mając dostęp do Archiwum Prowincji, opracował cenne dzieło historyczne o początkach zakonu jezuitów w Polsce Provinciae Poloniae Societatis Jesu ortus et progressus (B. Ossol.: rkp. 628, pozostający nadal we Lwowie, <545 s.>, fotokopia Arch. Prow. Mpol. TJ w Kr.). Jest to pierwsza synteza początkowego okresu działalności jezuitów w Polsce, doprowadzona do r. 1607, oparta zarówno na publikacjach, jak i na dokumentach i listach, w znacznym stopniu obecnie zaginionych. Rękopis był dotąd mało wykorzystywany przez historyków polskich. Dn. 2 VIII 1767 objął S. urząd rektora kolegium w Krośnie. Wykończył, urządził i we wrześniu 1767 otworzył osobny od kolegium konwikt szlachecki, w którym początkowo zamieszkało 8 chłopców, w tym 4 ze szkół pijarskich w Rzeszowie. W listopadzie t.r. wprowadził naukę języka francuskiego oraz geografii. Rozwijał misje ludowe w okolicy oraz dbał o teatr szkolny. Dn. 24 XI 1768 został rektorem domu nowicjatu w Krakowie (św. Stefana). W czasie pełnienia urzędu musiał odstąpić część domu na szpital dla chorych i rannych żołnierzy rosyjskich. Od 27 IV 1772 był rektorem kolegium św. Piotra i Pawła w Krakowie, gdzie zastała go kasata zakonu. Na przełomie października i listopada 1773 przekazał lustratorom dóbr pojezuickich klucze do kościoła i kolegium oraz inwentarze i księgi rachunkowe.

Po kasacie S. pozostał na razie w kolegium pojezuickim w Krakowie i prowadził starania o ocalenie funduszów kościelnych, należących do kościoła św. Piotra i Pawła. Potem przeniósł się albo do Kalisza albo do rodziny w Łęczyckie. Komisja Edukacji Narodowej na posiedzeniu 18 XI 1780 do pensji wypłacanej jako emerytowi dodała mu 500 złp. (od 1 IV 1781). Ostatnie lata życia poświęcił prawie wyłącznie pisarstwu i tłumaczeniom z języka łacińskiego. Opracował i wydał Żywot Wielebnego Xiedza Wojciecha Męcińskiego Societatis Jesu, Męczennika japońskiego (Kalisz 1781), oparty na dotychczasowych publikacjach i rękopisach. Przełożył: „Listy świętego Franciszka Ksawerego Societatis Jesu” (Cz. 1–3, Kalisz 1777–8), książkę „Wincentego Liryneńskiego […], przeciwko wszystkich kacerzów bezbożnych nowościom pamiętnik” (Kalisz 1780, Sandomierz 1781), będącą podsumowaniem poglądów religijnych z okresu reformacji (tłumaczenie to w stosunku do poprzedniego, Jana Herbesta z r. 1563, odznaczało się większą wiernością, choć może nieco gorszą polszczyzną) oraz dwa dzieła polemiczne, skierowane głównie przeciwko jansenistom: „Wykład wiary katolickiej” J. B. Bossueta (Kalisz 1781) i anonimowego autora „Spiknienie Burgofontskie […] czyli prawdziwe ułożenie jansenizmu i wyjawienie tajemnicy nieprawości” (T. 1–2, Kalisz 1783). S. zmarł w Kaliszu w r. 1788.

 

Estreicher; Encyklopedia wiedzy o jezuitach na ziemiach Polski i Litwy 1564–1995, Oprac. L. Grzebień, Kr. 1996 s. 623; Brown J., Bibl. pisarzów, s. 381– 2; Backer–Sommervogel, Bibl. Comp. de Jésus, VII 1292–3; Słown. Pol. Teologów Katol., IV; – Bednarz M., Jezuici a religijność polska, „Nasza Przeszłość” T. 20: 1964 s. 172, 209; Bober A., Studia i teksty patrystyczne, Kr. 1967 s. 183; Czermiński M., Życie X. Wojciecha Męcińskiego T.J., Kr. 1895 s. XVI–XVII; Kardaszewicz S., Dzieje dawnego miasta Ostroga, W. 1913 s. 286; Komisja Edukacji Narodowej i jej szkoły w Koronie 1773–1794, W. 1913 z. 38 s. 222; Natoński B., Humanizm jezuicki i teologia pozytywno-kontrowersyjna w XVII i XVIII wieku, w: Dzieje teologii katol. w Polsce, L. 1975 II cz. 1 s. 208; Załęski, OO. Jezuici przy kościele św. Piotra i Pawła w Krakowie, Nowy Sącz 1896 s. 280; tenże, Jezuici, III, IV; – Arch. Rom. S.I.: Pol. 26–37 (katalogi trzyletnie z l. 1737–70), Pol. 46–48 (katalogi roczne z l. 1733–73); Arch. Secretum Vaticanum: Nunc. Poloniae, rkp. 119 k. 85–86 (Nota względem ocalenia funduszów przy kościele SS. Apostołów Piotra i Pawła w Krakowie); B. Jag.: rkp. 2558 k. 13v. (Catalogus Patrum); B. Ossol.: rkp. 100 s. 43 (odpis metryki); Nationalbibliothek w Wiedniu: rkp. 12417 (Historia Collegii Crosnensis) s. 318, 319, 321, 326.

Ludwik Grzebień

 

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.