INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Sebastian Majewski  

 
 
XVII - XVII
 
Biogram został opublikowany w 1974 r. w XIX tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Majewski (Maieschi, Maievius) Sebastian (w. XVII), malarz. Ur. w okresie między r. 1585 a 1590 w Wyszogrodzie, był synem Łukasza i Katarzyny, mieszczan. Terminował w warsztacie lubelskiego malarza Stanisława Szczerbica, który wyzwolił go w r. 1605 na towarzysza w cechu krakowskim. Udał się następnie w wędrówkę, która go zaprowadziła do Włoch. Osiadł w Abruzji; w Teramo uzyskał prawa miejskie, tam też założył rodzinę. Był najwybitniejszym malarzem tej prowincji, zasypywanym zamówieniami na obrazy ołtarzowe i malowidła ścienne w kościołach i klasztorach abruzkich. Zawsze podkreślał swą polskość, podpisując się «Polonus». Z r. 1622 pochodzi cykl malowideł ściennych z życia Matki Boskiej w krużgankach klasztoru przy kościele S. Maria delle Grazie w Ortona a Mare. W r. 1623 namalował 6 obrazów w ołtarzu św. Berarda w tzw. nowej zakrystii katedry w Teramo (Msza pontyfikalna Ś. Berarda, 4 sceny cudów świętego, Św. Rodzina ze świętymi Franciszkiem i Leonardem oraz portretami dwu fundatorów; w kancelarii katedry warsztatowe powtórzenie popiersia św. Berarda). Dla kościoła św. Dominika w Teramo miał M. wykonać malowidła ołtarzowe (nieodszukane), zachował się jedynie w tym kościele fragment fresku Biczowanie Chrystusa. W r. 1637 powstał cykl «lunet» w krużgankach wirydarza klasztoru Franciszkanów Konwentualnych w Campli ze scenami z życia św. Franciszka z Asyżu. W r. 1660 powstał wykonany przez M-ego (przy współpracy jego warsztatu), cykl 27 dużych malowideł ściennych w byłym klasztorze Franciszkanów Obserwantów w S. Maria di Propezzano koło Notaresco. Artyście przypisano ponadto kilka innych malowideł w kościołach abruzkich, z których freski w dawnym klasztorze Franciszkanów Obserwantów w Chieti mają być przez M-ego podpisane. Potomkowie artysty występują w miejskich i kościelnych dokumentach z Teramo i S. Vittoria nella Marca Fermana do końca XVIII w.

M. w pełni ukształtował się w malarskim środowisku Krakowa. Ołtarz św. Berarda ściśle stosuje się do polskich zwyczajów: ma taką samą jak w dziele Szczerbica (Końskowola, kościół Św. Anny) tradycyjną, tryptykową strukturę ołtarza, stosuje rygorystyczną symetrię kompozycji i układu barwnego. W scenie historycznej (Msza pontyfikalna) zasadą jest typowa dla malarstwa polskiego aktualizacja wszystkich realiów i postaci, sam św. Berard wzorowany jest na polskich świętych biskupach Stanisławie i Wojciechu. W modelunku i kolorycie odczuwa się wpływy neapolitańskich caravaggionistów. Z czasem M. całkowicie porzucił polskie wzory, zitalianizował się, ale i przyjął eklektyczną metodę wykorzystywania obcej grafiki, z której czerpał gotowe motywy i wątki kompozycyjne.

 

Autoportret (?) wśród asysty niszy pontyfikalnej na obrazie w Teramo; – Bindi V., Artisti abruzzesi, pittori, scultori, architetti, Napoli 1883 s. 167; – Gąsiorowski W., Cechy krakowskie, Kr. 1860 s. 60; Palma N., Storia ecclesiastica e civile della regione più settentrionale del regno di Napoli, Teramo 1835–6 V 21, (Wyd. 2., 1893 V 31); Pietrangelo A. di, Monografia di Civitella del Tronto, Bassano 1888 s. 48; Rozzi N., Breve monografia di Campli, Teramo 1909 s. 127–8; Ryszkiewicz A., S. M., malarz polski we Włoszech w XVII w., „Roczn. Hist. Sztuki” T. 9: 1973 (bibliogr.; streszczenie: „Biul. Hist. Sztuki” 1970 nr 3/4 s. 395–7); Savini D. M., L’abbazia di Prepezzano, w: Rotary Club di Teramo. Decennale 1957–1967, Teramo 1967 s. 29–30; Savini F., Il duomo di Teramo, Roma 1900 s. 32, 50, 132; tenże, Il restauro del San Domenico di Teramo, Teramo 1931 s. 43–4; Verlengia F., Pitture di Sebastiano M. nel chiostro di S. Maria della Grazie in Ortona a Mare, ,,Il Corriere Frentano” 1926 nr 1 s. 1–2.

Andrzej Ryszkiewicz

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
 

Postaci z tego okresu

 

w biogramy.pl

 

Jan III Sobieski

1629-08-17 - 1696-06-17
król Polski
 

Zygmunt III Waza

1566-06-20 - 1632-04-30
król Polski
 
więcej  

Postaci z tego okresu

 

w ipsb

 

Karol Ferdynand Waza

1613-10-13 - 1655-05-09
królewicz polski
 
więcej  
  Wyślij materiały Wyślij ankietę
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.