INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Stanisław Grodzicki  

 
 
1541 - 1613
Biogram został opublikowany w latach 1959-1960 w VIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Grodzicki Stanisław (1541–1613), jeden z przywódców kontrreformacji w Polsce, jezuita. Ur. w Poznaniu, syn patrycjusza poznańskiego Jana (II) i Doroty. Uczęszczał do szkoły parafialnej i Akad. Lubrańskiego w Poznaniu, od r. 1553 studiował sztuki wyzwolone w uniwersytecie we Frankfurcie n. Odrą, a później słuchał wykładów Melanchtona w Wittenberdze. Na życzenie katolickich rodziców opuścił to centrum europejskiego luteranizmu i zapisał się w półroczu letnim 1557 r. na Akademię Krakowską, gdzie był uczniem Jakuba Górskiego i w r. 1561 otrzymał bakalaureat sztuk wyzwolonych. Wróciwszy w r. 1561 do Poznania zajmował się handlem. Za namową organizatora kontrreformacji, Hozjusza, postanowił w r. 1565 zostać księdzem i w r. 1567 udał się w orszaku S. Warszewickiego do Rzymu, gdzie w jezuickim Kolegium Rzymskim rozpoczął studia filozoficzne i teologiczne. Tu dawny libertyn nasiąkł zasadami potrydenckimi i postanowił zostać jezuitą. Po krótkim pobycie w Poznaniu (maj 1570 – luty 1571) udał się ponownie do Rzymu, gdzie 31 III wstąpił do zakonu i w r. 1575 zakończył studia filozoficzne w Kolegium Rzymskim doktoratem teologii. Już wówczas, jako doświadczony eks-kupiec, należał do komisji składającej się z teologów i moralistów jezuickich, która od 22 VII 1573 r. obmyśliwała, pod przewodnictwem Franciszka Toledo, jak pogodzić doktrynę kościelną zakazującą lichwy i pobierania procentów z wymogami narastających potrzeb tworzącej się burżuazji. Obszerne objaśnienie G-ego w tej sprawie rozesłano do wszystkich krajów, jako wskazówki postępowania dla jezuitów.

    W l. 1575–82 stał na czele kolegium jezuitów w Pułtusku, a w r. 1582 otrzymał niezwykle odpowiedzialne stanowisko przełożonego misji krakowskiej, której zadaniem było przede wszystkim rozszerzanie wpływów jezuickich na dwór królewski i przeciągnięcie go na stronę kontrreformacji. Już w r. 1582 wygłaszał kazania na dworze warszawskim Anny Jagiellonki, następnie zaś, przy pomocy Possewina, uzyskał od Stefana Batorego i bpa krak., Myszkowskiego, oddanie jezuitom kościoła Św. Barbary i sam stanął (1582–4) na czele tego niezwykle ważnego z przyczyn politycznych i oddziaływania ideologicznego domu jezuickiego. Po krótkim pobycie w Jarosławiu w r. 1586 przeniósł się do Wilna, gdzie objął katedrę teologii dogmatycznej, a w r. 1590 został kanclerzem jezuickim Akademii. Widząc w szkolnictwie jezuickim główne narzędzie propagandy kontrreformacyjnej, wywarł duży wpływ na opracowanie „Ratio Studiorum” (1586/7), tj. programu studiów oraz na organizację szkół jezuickich w Polsce. Ponadto gruntował wpływy jezuickie w ostrej walce z różnowiercami i prawosławnymi na Litwie i Białorusi. Poprzez podróże do Rzymu stał się łącznikiem między generałem zakonu a prowincją jezuicką w Polsce. W r. 1593 reprezentował ją na kongregacji generalnej. W r. 1594 został przełożonym kolegium poznańskiego, a następnie doprowadził tamże do otwarcia studium teologii. W l. 1598–1604 był kaznodzieją katedralnym we Lwowie, a w l. 1604–7 powtórnie przełożonym w Krakowie. W tym czasie starał się pozyskać na wiarę rzymskokatolicką Dymitra Samozwańca, aby przygotować pole do realizacji ideowej i politycznej infiltracji Rzymu na terenie W. Ks. Moskiewskiego. Wraz z P. Skargą stanął po stronie Zygmunta III w rokoszu Zebrzydowskiego, widząc w zwycięstwie króla drogę do utrwalenia wpływu kontrreformacji. W r. 1607 przeniósł się ponownie do Poznania. W działalności pisarskiej zwalczał bezwzględnie różnowierców (Ewanielita, Prawidło wiary haeretyckiey, obie prace Wil. 1592), ale znaczniejszego talentu polemicznego nie posiadał. Ogłosił też O poprawie kalendarza (Wil. 1587) oraz 8-tomowe Quadrupartitae contiones. (Kr., Kolonia, Ingolstadt). Jako bezwzględnie prawowierny teolog należał do komisji, która cenzurowała biblię Wujka.

 

    Estreicher; Backer-Sommervogel, Bibl. Comp. de Jesus, III 1844–8; Korbut; – Barycz, Historia UJ, s. 449, 495; tenże, Polacy na studiach w Rzymie w epoce odrodzenia (1440–1600), Kr. 1938 s. 130–1; Drzymała K., Ks. S. G. jako teolog i kaznodzieja, „Polonia Sacra” R. 1: 1948 z. 3–4 s. 267–88; tenże, Wpływ ks. S. G-ego na tłumaczenie Biblii ks. J. Wujka, „Polonia Sacra” R. 3: 1950 z. 1–4 s. 71–80; Hirschberg A., Dymitr Samozwaniec, Lw. 1898 s. 47; Łukaszewicz J., Obraz historyczno-statystyczny miasta Poznania w dawniejszych czasach, P. 1838 II 194–6; Maciejowski W. A., Piśmiennictwo pol. od czasów najdawniejszych aż do r. 1830, W. 1853 III 305–10; Mecherzyński K., Historia wymowy w Pol., Kr. 1858 II 307–17; Siarczyński F., Obraz wieku panowania Zygmunta III… zawierający opis osób żyjących pod jego panowaniem…, Lw. 1828 I 162; Wiszniewski M., Historia literatury pol., Kr. 1840–57 VII 373, IX 95; Załęski, Jezuici, I 745–49 IV cz. 1–2; –Album stud. Univ. Crac., III 24; Korespondencja H. Rozrażewskiego, Wyd. P. Czaplewski, Tor. 1937–9 I–II, Fontes, t. 30–1; Wielewicki J., Dziennik spraw domu zakonnego OO. Jezuitów u św. Barbary w Krakowie, Kr. 1881–9 I–III, Script. Rer. Pol., VII, X, XIV; – Zbiory Zakł. Dok. IH PAN w Kr.: Kartoteka Komitetu Źródeł do Dziejów Życia Umysłowego Polski; Arch. Prow. Mpol. T. J.: Drzymała K., Ks. S. G. (mszp.). Materiał dostarczony przez tego autora.

Red.

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.