INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Jerzy Karszniewicz     

Jerzy Karszniewicz  

 
 
1878-12-31 - 1945-03-31
 
Biogram został opublikowany w latach 1966-1967 w XII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Karszniewicz Jerzy (1878–1945), artysta malarz. Ur. 31 XII w Tarnowie, syn Tytusa i Aleksandry z Titzów. Studia artystyczne rozpoczął w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie u profesorów: F. Cynka, J. Malczewskiego, J. Mehoffera i J. Stanisławskiego. Ukończył je w r. 1901, następnie przez dwa lata uczęszczał do École des Beaux-Arts w Paryżu, gdzie był uczniem prof. J. L. Gèrôme’a. Później wyjeżdżał jeszcze do Paryża w l. 1906 i 1910–4. K. mieszkał stale w Krakowie lub w Jankówce pod Wieliczką, skąd pochodziła jego żona, Eugenia z Borkowskich, którą poślubił w r. 1926. Jako malarz debiutował w r. 1903 na wystawie w Tow. Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, którego był członkiem, a w r. 1904 zaczął wystawiać w Warszawie w Tow. Zachęty Sztuk Pięknych. Odtąd niemal co roku występował z obrazami w obu tych towarzystwach na wystawach ogólnych lub organizowanych przez stowarzyszenia artystyczne, do których należał, jak np. Stowarzyszenie Artystów Polskich (Kraków 1906), grupa Zjednoczonych Artystów Polskich (Kraków 1907). W r. 1907 uczestniczył K. w Wystawie Prac Uczniów Prof. J. Stanisławskiego, urządzonej przez Tow. Artystów Polskich «Sztuka» w Krakowie. Należał K. do cechu artystów plastyków «Jednoróg» (założonego w 1925), wraz z nim pokazując swe prace m. in. na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu w r. 1929. W r. 1927 związał się z grupą «Niezależnych», która urządzała wystawy prac swych członków w Krakowie w salach przy ul. Sławkowskiej i w salach Tow. Rolniczego przy pl. Szczepańskim. Wystawiał także w Salonie Sztuki K. Wojciechowskiego w Krakowie (w 1925). W r. 1926 K. brał udział w wystawie w nowo otwartym «Domu Sztuki» przy pl. Mariackim we Lwowie, a w r. 1927 w wystawie okrężnej po miastach ziem wschodnich. Pokazywał swe prace także w innych miastach polskich i za granicą. W marcu 1933 r. odbyła się wystawa zbiorowa malarstwa K-a w Tow. Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, a w maju t. r. kilka jego obrazów umieszczono na wystawie «Jan Stanisławski i jego uczniowie» w Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie.

W twórczości K-a przeważała tematyka pejzażowa z okolic Krakowa i Wieliczki (np. Droga, Dzieci na łące, Orka, Wiosna i in.). jako uczeń «szkoły Stanisławskiego» malował swe obrazy z natury. Stosował technikę olejną, akwarelową i pastelową, tę ostatnią zwłaszcza przy portretach i malowaniu kwiatów. Obrazy, na ogół niewielkich formatów, wykonywał często na tekturach. Epizodycznie zajmował się scenografią. Prace z tego zakresu – pięć projektów scenicznych do „Krowoderskich zuchów” S. Turskiego – znalazły się w r. 1914 na wystawie teatralnej w Krakowie. K. rozrysowywał projekt J. Malczewskiego fryzu płaskorzeźbionego na gmachu Tow. Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. K. był artystą płodnym, swoje liczne obrazy sprzedawał za grosze. Wykonał również wiele autoportretów. Trudno określić, gdzie znajdują się jego prace. Niektóre obrazy K-a reprodukowane były w formie pocztówek. Żył skromnie, w ciężkich warunkach materialnych. Pod koniec życia dotknięty przewlekłą chorobą serca, zdany był na opiekę obcych. Zmarł 31 III 1945 r. w Krakowie.

 

Autoportret K-a w posiadaniu J. Hrynkowskiego; Portret (olej.) malowany w 1926 r. przez J. Hrynkowskiego (reprod.: Katalog III Wystawy Cechu artystów plastyków «Jednoróg» w Tow. Przyj. Sztuk Pięknych, IV–V 1926); Portret autolitografowany przez J. Hrynkowskiego w r. 1926; – Grajewski, Bibliografia ilustracyj; W. Ilustr. Enc. Gutenberga; Łoza, Czy wiesz, kto to jest?; Olszewicz, Lista strat kultury pol.; Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler des XX. Jahrhunderts, Leipzig 1956 III; Thieme–Becker, Lexikon d. Künstler; Peretiatkowicz A., Sobeski M., Współczesna kultura polska, P. 1932; Swieykowski, Pam. Tow. Przyj. Sztuk Pięknych (reprod. autoportretu K-a); Katalogi wystaw Tow. Przyj. Sztuk Pięknych w Kr. od 1903 i Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w W. od 1904; – Dobrowolski T., Nowoczesne malarstwo polskie, Wr.–W.–Kr. 1964 III; tenże, Sztuka Młodej Polski, W. 1963; Kopera F., Dzieje malarstwa w Polsce, Kr. 1929 III 498; – „Sfinks” 1913 nr 72 s. 524; „Sztuki Piękne” II s. 38, 182, 280, 389, 505, III s. 158, 277, 353, 424, IV s. 105, 188, 352, 353, V s. 266 VI s. 235, X s. 426; „Świat” 1907 nr 50 s. 7, 1933 nr 23 s. 12; „Tyg. Ilustr.” 1913 nr 12 s. 229; „Tyg. Powsz.” 1945 nr 26 s. 7, 1948 nr 42; „Wiad. Krak.” 1923 nr z 20 I; – Tow. Przyj. Sztuk Pięknych w Kr.: Materiały do słownika biograficznego artystów Pamiętnika Tow. Przyj. Sztuk Pięknych w Kr., (rkp.); Wiercińska-Grabowska J., Materiały do dziejów Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w l. 1860–1914, (mszp. w posiadaniu autorki); – Informacje J. Hrynkowskiego.

Ignacy Trybowski

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.