INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Józef Szczepkowski      Józef Szczepkowski, wizerunek na podstawie ryciny z 1890 r.

Józef Szczepkowski  

 
 
1849-01-21 - 1909-05-02
Biogram został opublikowany w latach 2010-2011 w XLVII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Szczepkowski Józef, krypt. J. S. (1849–1909), śpiewak, pedagog, publicysta muzyczny, kompozytor.

Ur. 21 I w Warszawie, był synem Józefa (1817–1894, zob.) i Marianny z Bełcikowskich, bratem m.in. Anastazji (zob.).

S. ukończył gimnazjum filologiczne w Warszawie. Uczył się gry na fortepianie u Józefa Jareckiego i Emanuela Kani, studiował harmonię u Karola Augusta Freyera. Lekcje śpiewu pobierał najpierw u ojca, a następnie u Adama Ziółkowskiego, śpiewaka opery warszawskiej. Otrzymał stypendium utworzonego w r. 1871 warszawskiego Tow. Muzycznego, dzięki czemu doskonalił umiejętności wokalne za granicą. Dn. 11 XI 1873 debiutował rolą Hrabiego Luny w „Trubadurze” G. Verdiego na scenie operowej Teatru Wielkiego, pozytywnie przyjętą przez recenzenta „Kłosów” (1873 nr 439). Od stycznia 1874 był członkiem zespołu solistów opery warszawskiej, gdzie występował w pierwszoplanowych rolach barytonowych, m.in. jako Marcin w „Verbum nobile” i Janusz w „Halce” Stanisława Moniuszki, Renato w „Balu maskowym” i Alfredo w „Traviacie” Verdiego, Ashton w „Łucji z Lammermooru” G. Donizettiego, Nevers w „Hugenotach” G. Meyerbeera i Walenty w „Fauście” Ch. Gounoda. W r. 1875 dyrekcja Warszawskich Teatrów Rządowych zawiesiła go w czynnościach na kilka miesięcy z powodu samowolnego zatrudnienia się w operze w Kijowie. Jako publicysta muzyczny współpracował z „Opiekunem Domowym” (m.in. 1876 nr 19). W r. 1880 w warszawskim Teatrze Wielkim śpiewał Gniewuna w „Gwarkach” Michała Hertza, a w r. 1882 Masaraigne’a w „Piccolino” E. Guirauda (reż. Leopold Matuszyński).

W r. 1886 ustąpił S. ze sceny z powodu słabego zdrowia i jako prywatny nauczyciel śpiewu zajął się pracą pedagogiczną w swym warszawskim mieszkaniu przy ul. Złotej 57. W grudniu 1889 wrócił do grona solistów Teatru Wielkiego, ale zaśpiewał tylko dwie partie tenorowe: Edgara w „Łucji z Lammermooru” i Jontka w „Halce” (24 I 1890). Wobec miażdżącej krytyki recenzenta „Echa Muzycznego, Teatralnego i Artystycznego” (1890 nr 331), ponownie wycofał się za sceny. Występował natomiast w Tow. Muzycznym, gdzie w r. 1891 śpiewał arie z „Rycerskości wieśniaczej” P. Mascagniego. Sporadycznie komponował, m.in. pieśni i miniatury fortepianowe: Hej dziewczyno, kochaj mnie! (W. 1895; B. Narod., sygn. Mus.III.103.855; wyd. 2. sygn. Mus.III.68.834) i Obertas do śpiewu z fort. (W. 1895; B. Narod., sygn. Mus.III.69.157). W l. 1896–1900 stale współpracował z „Echem Muzycznym, Teatralnym i Artystycznym”, publikując artykuły, głównie z zakresu pedagogiki wokalnej, m.in.: Upadek sztuki wokalnej (1896 nr 641), O emisji głosu (1896 nr 687), Tenor czy baryton (1896 nr 690), O oddychaniu przy śpiewie (1897 nr 710), O zachowaniu głosu (1897 nr 719), Z dziedziny sztuki śpiewaczej (1897 nr 731–733, 735), Dykcja w śpiewie (1898 nr 781) i Dynamika głosu (1900 nr 890).

Od listopada 1900, zastępując chorego O. Nouvellego, uczył S. śpiewu w warszawskim Inst. Muzycznym; po jego śmierci został tam w r. 1901 profesorem wokalistyki. W r. 1903 w „Nowościach Muzycznych” (nr 2) opublikował kompozycję Krakowiak do śpiewu (B. Jag., sygn. 9790 III mus; B. Narod., sygn. Podr. Muz.III.A.65; autograf tamże, sygn. Mus.126). Z powodów zdrowotnych ustąpił w r. 1909 ze stanowiska w Inst. Muzycznym. Zmarł 2 V 1909 w Warszawie, został pochowany 5 V w grobowcu rodzinnym na cmentarzu Powązkowskim. W „Kurierze Warszawskim” (1909 nr 122) opublikowano nekrolog, napisany przez S-ego na łożu śmierci.

S. ożenił się 18 VIII 1877 z Bronisławą z Ziółkowskich. Brak informacji o potomstwie.

 

Bibliogr. pol. czasopism muzycz., V–VII; Bibliogr. Warszawy, III–IV; Bibliografia muzyczna polskich czasopism niemuzycznych, Kr. 1964–71 III–IV; Kutsch K. J., Riemens L., Grosses Sängerlexikon, München 2003; Słown. Muzyków Pol., (wykaz publikacji S-ego błędnie przypisano ojcu śpiewaka); Słown. Teatru Pol., (bibliogr., ikonogr., fot.); Szenic, Powązki; – Album teatralne poświęcone sprawom teatralnym i artystycznym, W. 1897 II 54–5 (fot.); – „Echo Muzycz., Teatr. i Artyst.” 1889 nr 324, 1890 nr 331, 1891 nr 383, 1897 nr 738, 1900 nr 893, 1901 nr 904, 932; „Kur. Warsz.” 1873 nr 246, 1877 nr 184, 1909 nr 115; „Scena i Sztuka” 1909 nr 18; – Nekrologi i wspomnienia pośmiertne z r. 1909: „Dzien. Powsz.” nr 121, „Gaz. Lwow.” nr 103, „Kur. Warsz.” nr 121, „Młoda Muzyka” nr 10, „Scena i Sztuka” nr 18, 19, „Świat” nr 21 (ilustr.), „Tyg. Ilustr.” nr 22 (fot.).

Michał Lewicki

 
 

Powiązane zdjęcia

   

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.