INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Piotr Kornecki  

 
 
2. poł. XVIII w. - 2. poł. XVIII w.
| malarz
 
Biogram został opublikowany w latach 1968-1969 w XIV tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Kornecki Piotr (2. poł. XVIII w.), snycerz, malarz. Nie są znane bliższe szczegóły z jego życia. Możliwe, że K. urodził się w Gdowie (czasem nazywany jest «Kornecki z Gdowa»). K. działał w Bochni i okolicy. Miał dużą pracownię, pracował przy pomocy brata Stanisława oraz trzech synów: Stanisława juniora, Jana i Ignacego. Miał także uczniów i współpracowników, którymi byli: Franciszek Kozicki z Gdowa, Piotr Małecki z Zakliczyna i Franciszek Jaworski. W l. 1740–50 Korneccy rzeźbili ołtarz główny i dwa boczne w kościele w Gdowie. W l. 1750–75 K., wraz ze swymi współpracownikami, wykonał wiele prac dla różnych kościołów w okolicach Bochni, jak ołtarz główny dla kościoła w Łapanowie, ołtarz, ambonę, konfesjonał rokokowy w Zakliczynie, wreszcie prace dla kościoła w Szyku. Główne dzieło K-ego to ołtarz wielki w kościele parafialnym w Bochni, ufundowany przez konfederatów barskich w r. 1768 za sumę 3 000 złp., a ukończony w r. 1772. Do tego ołtarza namalował obraz Św. Mikołaj (datowany 1770 i sygnowany) oraz (do górnej części ołtarza) obraz Matka Boska Wniebowzięta (1768). K. miał też wykonać osiem ołtarzy bocznych, ambonę i feretrony w tym kościele. W r. 1769 namalował w kaplicy błogosławionej Kingi w kościele bocheńskim malowidło ścienne przedstawiające sceny z życia bł. Kingi i z historii salin bocheńsko-wielickich (malowidło to, zakryte wapnem, odkryto w r. 1913, odrestaurowane zostało w r. 1916 przez J. Makarewicza). Po roku 1775 nie spotyka się K-ego w Bochni i okolicy. Możliwe, że przeniósł się w r. 1777 wraz z dominikanami bocheńskimi do Jarosławia i tam prawdopodobnie zmarł.

Dzieła K-ego, wśród których wybija się ołtarz bocheński dużą wartością artystyczną zarówno w części architektonicznej, jak i figuralnej (b. dobre postacie czterech ewangelistów), cechuje umiar i powściągliwość w porównaniu do innych, wybujałych często, rzeźb barokowych tego czasu.

 

W. Enc. Ilustr.; W. Ilustr. Enc. Gutenberga; Rastawiecki, Słownik malarzów, III; Thieme – Becker, Lexikon d. Künstler; Katalog zabytków sztuki w Polsce, T. 1: Województwo krakowskie, W. 1953; Smoleń W., Inwentarz kultu maryjnego w diecezji tarnowskiej, „Archiwa, Biblioteki i Muzea kościelne” (L.) T. 1: 1959 z. 1 s. 98; – Fischer S., Ziemia bocheńska. Krótki przewodnik turystyczny, Bochnia 1930 s. 7; Historia sztuki polskiej, Kr. 1962 II; Morelowski M., O trzech wiążących się grupach malarzy, rzeźbiarzy i snycerzy i innych artystów Polaków szkoły krakowskiej XVIII i początku XIX wieku i łch związkach z zagranicą, Prace Kom. Hist. Sztuki, Kr. 1930–4 V s. XXXV– XLI.

Róża Jodłowska

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.