INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Sylwester Antoni Sznarbach (Schnarbach)      Sywester Sznarbach, wizerunek na podstawie portretu.

Sylwester Antoni Sznarbach (Schnarbach)  

 
 
1854 - 1924-08-10
Biogram został opublikowany w XLVIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2012-2013.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Sznarbach (Schnarbach) Sylwester Antoni, pseud.: Stary Warmiak, Sznarbach z Warmii (1854–1924), malarz, publicysta, działacz warmiński.

Ur. w Sząbruku (Schönbrück), w zamożnej rodzinie chłopskiej, miał sześciu braci i co najmniej jedną siostrę.

S. ukończył prawdopodobnie szkołę miejską w Olsztynie oraz gimnazjum w Reszlu. Jego rysunkowe zdolności dostrzegł Andrzej Samulowski, który w Krakowie w r. 1878 przedstawił go Janowi Matejce. Przyjęty dzięki temu do krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych, kształcił się tam do r. 1879 pod kierunkiem Feliksa Szynalewskiego. S. namalował portret Samulowskiego (w zbiorach rodziny w Gietrzwałdzie), a w pierwszym znanym artykule, opublikowanym w pelplińskim „Pielgrzymie” (1879 nr 57), opisywał uroczystości jubileuszowe św. Stanisława, biskupa, dając tu wyraz swemu patriotyzmowi zarówno ogólnopolskiemu, jak i lokalnemu. Od r. 1880 kształcił się w Monachium u A. Wagnera, najpewniej prywatnie (nie występuje w wykazach uczniów ASP). W r. 1886 wystawił w Krakowie w TPSP obraz Turczynka oraz rysunek kredką Głowa mnicha (do drugiej wojny światowej obydwa znajdowały się w zbiorach poznańskiego Tow. Przyjaciół Nauk). Uczestniczył w wystawach w Monachium i w kraju: w TZSP w r. 1891 pokazał Kopanie kartofli (olej., w r. 1892 eksponowany w Krakowie w TPSP), a w r. 1893 Trudne ćwiczenia (zakupione przez Ludwika Norblina). Na „Nieustającej wystawie” TPSP w Krakowie w l. 1890–3 pokazał Na cmentarzu, W węgierskiej karczmie, Owocarkę i Węgierkę. Również z okresu monachijskiego pochodził obraz olejny Dziewczyna z koszykiem (przed drugą wojną światową w zbiorach Muz. Wielkopolskiego w Poznaniu). Ok. r. 1891 namalował Portret ks. Jana Kensbocka (Muz. Warmii i Mazur w Olsztynie). Następnie przez pewien czas przebywał w Dreźnie, skąd na przełomie wieków przeprowadził się do Berlina, gdzie zarobkował jako portrecista. Namalował też obraz Powódź w Prusach Wschodnich (olej., zaginiony) oraz akwarelowy autoportret (ok. 1910, Muz. Warmii i Mazur w Olsztynie). Obrazy i rysunki sygnował najczęściej Sznarbach z Warmii. Jako publicysta współpracował z „Dziennikiem Berlińskim” i „Gazetą Olsztyńską”; podpisywał się wtedy jako Stary Warmiak. W artykule Zanik polskości na Warmii („Dzien. Berliński” 1907 nr 225) wyrażał obawy przed postępującą germanizacją. Pisywał wiersze o tematyce głównie patriotycznej. Pod koniec pierwszej wojny światowej wrócił na Warmię i zamieszkał u owdowiałej siostry w Rydbachu (obecnie Rzeck) koło Biskupca. Został jednym z delegatów Warmii na Sejm Dzielnicowy w Poznaniu (3–5 XII 1918). Był także od 1 VI 1920 oficjalnym reprezentantem interesów polskich na pow. reszelski ustanowionym przez Międzynarodową Komisję Aliancką, powołaną dla przeprowadzenia tam plebiscytu. W r. 1922 wstąpił do Związku Polaków w Niemczech (Dzielnica IV – Prusy Wschodnie). Zmarł 10 VIII 1924 w Rydbachu, został pochowany na cmentarzu parafialnym w Biskupcu.

S. nie założył rodziny.

Wiersze S-a Do Warmiaków, Skowronek i Powiew wolności opublikował w r. 1935 Augustyn Steffen w antologii „Nasi poeci” (Kr.). Obrazy S-a pojawiają się okazjonalnie w polskim handlu antykwarycznym.

 

Chłosta J., Słownik Warmii (historyczno-geograficzny), Olsztyn 2002; Oracki, Słown. Warmii XIX i XX w.; – Katalog galerii obrazów Mielżyńskich, P. 1912; Katalog nieustającej wystawy Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych, Kr. 1890; toż za r. 1891, Kr. 1891; toż za r. 1893, Kr. 1893; – Jasiński J., Andrzej Samulowski 1840–1928. O narodowe oblicze Warmii, Olsztyn 1976 s. 61; tenże, Świadomość narodowa na Warmii w XIX wieku. Geneza i rozwój, Olsztyn 1983 s. 394; Kochański W., Poezja Mazur i Warmii. Antologia, W. 1949 s. 84–6 (autoportret); Lietz Z., Plebiscyt na Powiślu, Warmii i Mazurach w 1920 roku, W. 1958 s. 200; Łukaszewicz B., Wrzesiński W., IV Dzielnica Związku Polaków w Niemczech 1922–1939 (w 60. rocznicę powstania), Olsztyn 1982 s. 141; Obłąk J., Historia diecezji warmińskiej, Olsztyn 1959; Oracki T., Rozmówiłbym kamień… Z dziejów literatury regionalnej Warmii i Mazur w XIX i XX wieku, W. 1978 s. 136, 298, 301, 313–16; Skurpski H., O sztuce ludowej Warmii i Mazur, Olsztyn 1971 s. 131–57 (Autoportret, Portret ks. Jana Kensbocka); Swieykowski, Pam. Tow. Przyj. Sztuk Pięknych; Swieykowski E., Sylwester Antoni Sznarbach – malarz warmiński, w: Studia pomorskie, Red. M. Walicki, Wr.–Kr. 1957 I 382–97; Wańkowicz M., Na tropach Smętka, W. 1959 s. 174; Wrzesiński W., Plebiscyt na Warmii i Mazurach oraz na Powiślu w 1920 roku, Olsztyn 1974 s. 143; – Dziennik Polskiego Sejmu Dzielnicowego w Poznaniu w grudniu 1918 roku, P. 1918 s. 106; Mater. do dziej. Akad. Sztuk Pięknych; Plebiscyt na Warmii, Mazurach i Powiślu. Wybór źródeł, Wyd. W. Wrzesiński, P. Stawecki, Olsztyn 1986 s. 112; Wiercińska, Katalog prac TZSP; – „Gaz. Olsztyńska” 1890 nr 6, 1907 nr 120, 1919 nr 39, 1924 nr 189 (nekrolog); Kalendarz Warmiński na rok 1920, s. 146; „Słowo na Warmii i Mazurach” 1955 nr 3, 1972 nr 44, 47, 48 (fot. grobu w Biskupcu); „Sztuka” 1887 nr 2; „Wiad. Mazur.” 1947 nr 62; „Życie Młodzieży” 1927 nr 11 s. 86; – AP w Olsztynie: Rejencja Olsztyńska, sygn. 4/224 k. 224; Ośrodek Badań Naukowych im. W. Kętrzyńskiego w Olsztynie: Zbiory Specjalne, sygn. R. 139, Śliwa A., Kiedy dzielił nas kordon. Wspomnienia z walk o polskość Warmii i Mazur, Likuzy 1961 s. 139–43 (rkp.).

Janusz Jasiński

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.