INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Giovanni Spazzio  

 
 
2 poł. XVII - 08.1726
Biogram został opublikowany w 2002 r. w XLI tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Spazzio (Spacy, Spatz) Giovanni (Jan) (zm. 1726), architekt i budowniczy. Pochodził z rodziny wywodzącej się z regionu Tessynu (Ticino) w południowej Szwajcarii. Artyści o tym nazwisku znani byli z działalności budowlanej na terenie Czech od XVI w.

S. przybył do Polski z Nysy na Śląsku, gdzie mieszkała jego rodzina. Po raz pierwszy jego obecność w Warszawie została odnotowana 29 IX 1714, w związku z zatrudnieniem go przez hetmanową w. kor. Elżbietę Sieniawską. S. nie chciał podpisywać umowy na czas nieograniczony, dopóki hetmanowa nie weźmie «próby kunsztu i umiejętności»; w początku r. 1715 został S. przyjęty do pracy przez Sieniawską na rok, w r. 1716 – bezterminowo. Początkowo mieszkał w Łubnicach (Sandomierskie). Tu w listopadzie 1714 wykonał pierwsze projekty pałacu, w czerwcu r.n. zaprojektował fasadę, w styczniu 1716 pałacową kaplicę kopułową. Dn. 9 II 1717 przybył do Krakowa, skąd wyjechał do rodziny (żony, dzieci) m.in. na Śląsk; był w Oppogien. Powrócił do Krakowa 1 IV t.r., sprowadzając ze sobą sztukatora Franciszka Fumo (swego przyszłego zięcia) i być może Franciszka Ksawerego Mayera. Od 28 IV t.r. (przez 6 tygodni) nadzorował w Rytwianach remont kościoła Kamedułów obejmujący m.in. naprawę sztukaterii, uzupełnienie malowideł, postawienie dwóch rzeźb od frontu. W r. 1717 (maj i październik) i 1718 przebywał w Tęczynie, gdzie sprawował nadzór nad kamieniarzami odkuwającymi odrzwia i kolumny z marmuru. W r. 1718 doglądał prac nad konserwacją kościoła Kapucynów we Lwowie. Od kwietnia 1719 przebywał w Wysocku (w woj. ruskim), gdzie wykonał plany tamtejszego pałacu; po wyjeździe przypominał z Sieniawy, «aby się tam planty mojej trzymać». Wiosną 1719 zajmował się w nieustalonej miejscowości reperowaniem kościoła grożącego zawaleniem. W t.r. zaprojektował dla Sieniawy kościół paraf. p. wezw. Wniebowzięcia Najśw. Marii Panny i zawarł kontrakt z murarzem Krzysztofem Godnym z Brzeżan. W r. 1719 cierpiał z powodu poważnych ran na nodze, utrudniających poruszanie się. Dn. 16 VI t.r. w liście do prowincjała paulinów w Częstochowie Konstantego Moszyńskiego, tłumaczył się chorobą z niedotrzymania słowa (dotyczyło to najpewniej jakiegoś zamówienia), zaś 10 VIII t.r. posłał prowincjałowi plany ołtarza (zapewne głównego) wraz z tabernakulum do kościoła na Jasnej Górze, z prośbą o opinię (projekt niezrealizowany). Jednocześnie poufnie wyznał, że chętnie by zrezygnował z pracy u Sieniawskiej, być może (wg A. Jaśkiewicza) ze względu na konflikty ze swymi współpracownikami (m.in. z Antonim Petrim). Nadal jednak pracował dla hetmanowej przy budowie pałacu łubnickiego; projektował wnętrza, w r. 1719 została ukończona fasada, w grudniu t.r. zaprojektował S. rzeźby na fronton. Dn. 4 VIII 1730 donosił Sieniawskiej o zakończeniu prac w Łubnicach. W t.r. doglądał budowy pałacu w Wysocku (później przeprojektowanego przez Mayera), w lipcu i sierpniu t.r. – kościoła w Sieniawie (dokończonego wg zamysłu Francesco Capponiego) i przebudowę pałacu w Oleszycach (woj. bełskie). W początku 1721 doglądał robót w Zagości (w Sandomierskiem), w lutym t.r. przebywał w Tęczynie, a 28 II t.r. informował, że wybrał się «w podróż domową» na Śląsk i do Pragi z zamiarem sprowadzenia snycerza mogącego ukończyć ołtarz kaplicy w Łubnicach. Wtedy przywiózł Johanna Georga Däringera oraz pochodzącego z Wiednia Johanna Eliasa (Jana Eliasza) Hoffmanna. W r. 1722 nadal kierował pracami (wg własnych projektów) malarskimi i sztukatorskimi przy dekoracji wnętrz pałacu w Łubnicach. Dn. 29 IV 1722 przyjechał na dwa tygodnie do Krakowa, aby kontrolować zaczętą tam budowę szkoły pijarów. Zapewne można S-ę identyfikować z architektem występującym w źródłach jako Giovanni Dominik Spazzi, który zaprojektował przebudowę lewego skrzydła pałacu w Chýnowie (na terenie Czech, 1722). W lecie 1723 nadzorował S. pokrywanie blachą ołowianą dachu kościoła na podwarszawskim Czerniakowie (z fundacji Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, ojca Sieniawskiej).

W l. 1721–6 był S. generalnym architektem i nadzorcą prac (wspólnie z kierownikiem robót Józefem Fontaną) w pałacu w Wilanowie (kupionym przez Sieniawską w r. 1720). W lecie 1722 zajmował się tam sprawą remontu galerii, w maju r.n. pilnował pokrywania hełmów wież pałacowych, a w czerwcu t.r. przeprowadził zabieg wzmocnienia fundamentów i podstawy wieży, co było niespotykanym w Polsce przedsięwzięciem technicznym. S. pisał, że w czasie tych prac: «korpus jej [wieży] na powietrzu stał z podziwianiem wszystkich tu przytomnych». W t.r. zajmował się także architekturą skrzydeł pałacu wilanowskiego (rozpoczętych przez Augustyna Locciego), 10 VI t.r. radził Sieniawskiej realizację planu fasad od strony dziedzińca takich, jak na galerii. W r. 1724 prowadził prace wewnątrz pałacu, a we wrześniu t.r. skarżył się na brak pracowników, gdyż król August II «mularzy zabrał na Teatrum». Wtedy też zakończył S. projekty oficyn dla pałacu w Łubnicach. W marcu 1725 wyjechał na Śląsk i do Czech (zapewne na ślub swej córki z Franciszkiem Fumo, który mu towarzyszył w podróży). W Pradze oczekiwał przez trzy tygodnie na sztukatora P. I. Comparettiego, poleconego przez architekta A. Bibienę. Comparetti i Fumo pod jego okiem i wg jego projektu wykonywali dekorację sztukateriami pałacu w Wilanowie. W r. 1725 wg projektu S-a budowano w Wilanowie Pomarańczarnię. W czerwcu t.r. zakończył S. krótki ponowny pobyt w Czechach i w lipcu przybył do Wilanowa. W maju 1726 zapadł na zdrowiu, zmarł w początku sierpnia t.r. w Wilanowie.

Cała twórczość S-a związana była z mecenatem hetmanowej Sieniawskiej i jej najbliższej rodziny. S. wykonywał projekty budowy i przebudowy większości jej fundacji w zakresie architektury, a także dekoracji malarskiej, rzeźbiarskiej i rzemiosła. Zatrudniał artystów i rzemieślników (często za granicą) pod gust fundatorki. Był cenionym i wszechstronnym artystą, projektującym «wykwintne kompozycje architektoniczno-dekoracyjne w duchu zitalianizowanej wersji czesko-austriackiej późnego baroku» (Jacek Gajewski).

S. miał żonę, której imię i pochodzenie nie jest znane. Pozostawił córkę, zamężną z Franciszkiem Fumo (ślub w r. 1725 i od t.r. mieszkającą w Polsce), której Sieniawska 12 VI 1727 poleciła wypłacić kwotę 2940 złp.

 

Łoza, Architekci; PSB (Sieniawska Elżbieta); Schweizerisches Künstler-Lexikon, Fruenfeld 1913 III; Slovenský Biografický Slovník, Martin 1992 V; Słown. Artystów Pol. (P. J. Comparetti, F. Fumo); – Hrady, zamky a tvrze v Čechách, na Moravě a ve Slezsku, Praha 1986 V; Poche E., Umělecké památky Čech, Praha 1977 I 227; – Aftanazy R., Materiały do dziejów rezydencji, W. 1991 VIII; Bartczakowa A., Jakub Fontana architekt warszawski XVIII wieku, W. 1970; Bohdziewicz P., Korespondencja artystyczna Elżbiety Sieniawskiej z lat 1700–1729 w zbiorach Czartoryskich w Krakowie, „Rozpr. Wydz. Hist.-Filoz. KUL” T. 30: 1964 (Rec. w „Biul. Hist. Sztuki” T. 26: 1964 s. 312); Brykowska M., Pustelnia Złotego Lasu, w: Sztuka około roku 1600, W. 1974 s. 233; Fijałkowski W., Wilanów, W. 1973 s. 45–9, 52; tenże, Wilanów i zespół pałacowo-ogrodowy, W. 1962 s. 19, 41, 44; Gajewski J., Architekci w służbie i na usługach hetmanowej Elżbiety Sieniawskiej, w: Podług nieba i zwyczaju polskiego. Studia z historii architektury, sztuki i kultury ofiarowane Adamowi Miłobędzkiemu, W. 1988 s . 378–85; tenże, Elżbieta Sieniawska i jej artyści, w: Mecenas, kolekcjoner, odbiorca, W. 1984 s. 286–301; Hentschel W., Die sächsische Baukunst des 18. Jahrhunderts in Polen, Berlin 1967; Jaśkiewicz A., Z dziejów mecenatu artystycznego i kulturalnego o. Konstantego Moszyńskiego, „Studia Claromontana” T. 4: 1983 s. 354–5, 372; Kuśnierz K., Sieniawa, założenie rezydencjonalne Sieniawskich, rozwój przestrzenny z XVII oraz XVIII wieku, Rzeszów 1984 s. 68–9; Majdowski A., Ze studiów nad fundacjami Potockich w Wilanowie, Bibl. Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, S. C., W. 1993 t. 7 s. 57; Popiołek B., Królowa bez korony. Studium z życia i działalności politycznej Elżbiety Sieniawskiej, Kr. 1996; Umiński Z., Kościół i klasztor podominikański w Sieniawie, L. 1954; Zagórowski O., Architekt Kasper Bażanka około 1680–1726, „Biul. Hist. Sztuki” T. 18: 1956 s. 89, 111; – Arch. Klasztoru Paulinów na Jasnej Górze w Częstochowie: rkp. 1219 s. 241–242, 245; B. Czart.: rkp. 2901 IV s. 33, rkp. 5953 III (listy S-a 39786–39874).

Rafał Róg

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.