INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Karol Kulicki  

 
 
XVII w. - XVIII w.
 
Biogram został opublikowany w 1971 r. w XVI tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Kulicki Karol (XVII/XVIII w.), złotnik krakowski, czynny w l. 1684–1709. Syn mieszczanina Wojciecha (zm. przed 1679). W r. 1679 K. został przyjęty na pięcioletnią naukę do warsztatu wybitnego złotnika Jana Ceyplera, już 18 V 1684 r. został mistrzem (zachowane świadectwo), wstąpił do cechu w r. 1687. W krakowskim cechu złotników pełnił różne funkcje: m. in. przez sześć lat był pisarzem (1691–6), w l. 1697–8 starszym od «panów młodszych», w l. 1701–4 prymasem. W r. 1694 rajcy krakowscy zlecili K-emu oraz Janowi Ceyplerowi wykonanie dwóch srebrnych wazonów, ważących 18 grzywien, przeznaczonych na prezent z okazji ślubu córki Jana III Sobieskiego Teresy z elektorem bawarskim Maksymilianem Emanuelem (2 I 1695). W r. 1696 sprawił K. «antepedium alias ramę» do wielkiego ołtarza w kaplicy cechowej Św. Eligiusza przy krużgankach klasztoru franciszkanów w Krakowie. W r. 1699 wykonał złotą monstrancję dla kościoła Św. Piotra i Pawła w Krakowie podług «delineacji» jezuity ks. Jana Delamarsa (niezachowana). K. jest autorem dekoracji złotniczej tabernakulum w kaplicy mansjonarzy przy katedrze sandomierskiej (r. 1699). Tabernakulum sandomierskie, w które włączono cyborium z r. 1639, zdobią trzy plakiety ze scenami: Ofiara Melchizedecha, Ofiara Abrahama i Ostatnia Wieczerza, oraz misternie kuta dekoracja roślinna. Dzieło to, jak i zaszczytne zamówienia świadczą, że K. był obok Jana Ceyplera jednym z najzdolniejszych złotników krakowskich na przełomie w. XVII i XVIII. W pracowni jego uczyli się: Karol Jagiełłowicz (Jagielski) z Grabowa (w l. 1689–92), Wojciech Grudniowicz (od 1688), Jacek Matuszewski ze Stradomia (do 1697), Aleksander Stagorski z Lelowa (w l. 1696–1703), Jan Hereszowicz (w l. 1701–5) i Jerzy Matras (od 1707).

 

Thieme–Becker, Lexikon d. Künstler; Katalog zabytków sztuki w Polsce. T. 3: Województwo kieleckie, Z. 11: Powiat sandomierski, W. 1962 s. 59; – Kołaczkowski J., Wiadomości tyczące się przemysłu i sztuki w dawnej Polsce, Kr. 1888 s. 701; Lepszy L., Cech złotniczy w Krakowie, „Roczn. Krak.” R. 1: 1898 s. 266, 174; tenże, Przemysł złotniczy w Polsce, Kr. 1933 s. 177; Paszenda J., Jan Delamars – nieznany artysta małopolski na przełomie XVII i XVIII w., „Biul. Hist. Sztuki” R. 8: 1966 z. 2 s. 255; – Arch. Państw w Kr.: Arch. m. Kr. AD 929, 930, 935, 947, 952, 955, 966.

Jan Samek

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.