INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Stanisław Szczygielski  

 
 
Biogram został opublikowany w latach 2010-2011 w XLVII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Szczygielski Stanisław (ok. 1616 – ok. 1687), benedyktyn, opat klasztoru w Starych Trokach, historiograf.

Był drugim synem Jana Scypiona, dziedzica Dębników i Kruszowic koło Łukowa w woj. lubelskim. Miał braci Baltazara i Franciszka. Być może jego stryjem był Mikołaj Szczygielski (zm. 1655), mnich tyniecki, skarbnik i podprzeor opactwa.

W r. 1630 zapisał się S. na Uniw. Krak. Zapewne w r. 1643 wstąpił do nowicjatu opactwa w Tyńcu, a 2 VII r.n. złożył profesję zakonną. Edukację kontynuował w Akad. Wil. i 24 XI 1649 otrzymał doktorat z nauk wyzwolonych i filozofii. Być może przebywał przez pewien czas w zależnym od Tyńca opactwie w Starych Trokach, znał bowiem tamtejszego opata, Stanisława Kobierzyckiego, jako mistrza nowicjatu z Tyńca. Przypuszczalnie w Starych Trokach przyjął święcenia kapłańskie. W l. 1654–5 był wikariuszem i kapelanem bractwa szkaplerznego w zależnej od Tyńca prepozyturze w Kościelnej Wsi koło Kalisza. W r. 1655 wyjechał do Pragi i zamieszkał w benedyktyńskim opactwie Emaus, gdzie spędził dwa lata. W tym okresie zetknął się z Janem Caramuelem-Lobkowitzem, zwierzchnikiem kilku klasztorów benedyktyńskich (m.in. w Wiedniu) i wikariuszem generalnym diec. praskiej, który wywarł znaczny wpływ na jego formację intelektualną i duchową, m.in. zaszczepił mu zainteresowanie przeszłością. Możliwe, że podczas pobytu w Pradze odwiedzał S. klasztory austriackie lub studiował w Salzburgu, bowiem w swych późniejszych dziełach podawał dość szczegółowe informacje o kościołach i zakonach w Austrii.

Przypuszczalnie pod koniec l. pięćdziesiątych wrócił S. do Tyńca; w r. 1661 został tam magistrem nowicjatu. Opublikował pracę poświęconą kultowi maryjnemu w Tuchowie Illibatae semel Matris [...] mirabilium symbola (Cracoviae 1661, wyd. 2 pt. Fons signatum irrigua miraculorum scaturigine exundans, Cracoviae 1695). Dn. 10 XII 1662 otrzymał nominację na prepozyta zależnego od Tyńca klasztoru w Tuchowie; z okazji objęcia tego urzędu Kandyd Zaleski dedykował mu panegiryk „Honos admodum [...] Stanislao Sczygielski [...] circa primus ad praeposituram Tuchoviensem ingressu” (Cracoviae 1663). Prepozytem tamże był S. do poł. r. 1667. Tymczasowo w r. 1664 i 1. poł. r. 1665 sprawował również urząd przeora i kustosza opactwa tynieckiego. Zapewne w 2. poł. r. 1667 został mianowany bibliotekarzem klasztoru w Tyńcu oraz lektorem teologii moralnej w klasztornym studium teologii; w r. 1669 był również kanclerzem opactwa.

W l. sześćdziesiątych prowadził S. intensywną pracę badawczą i pisarską. W r. 1663 wydał dzieło pt. Aquila Polono-Benedictina (Cracoviae), w którym zawarł syntezę dziejów benedyktyńskich w Europie, obszerne kalendarium historii polskich opactw oraz opis fundacji poszczególnych klasztorów. W dalszej części pracy zamieścił biogramy benedyktyńskich świętych, wykład na temat idei studium monastycznego oraz przegląd praw i zwyczajów poszczególnych kongregacji klasztorów benedyktyńskich. Uzupełnieniem Aquili było Calendarium Benedictinum e Menologio sanctorum (Cracoviae 1663), wyliczające imiona świętych, błogosławionych i sławnych członków zakonu. W r. 1665 wydał S. dzieło Lobkowitza „Demonstratio catholica [...] fidei” (Cracoviae), a w r. 1668 opublikował Series et notitia Trocensium abbatum... (Cracoviae), dedykowane Kobierzyckiemu, którego biogram zamieścił na końcu pracy. Opracował też Tinecia seu historia monasterii Tinecensis (Cracoviae 1668), zawierające w czterech księgach życiorysy opatów tynieckich od Arona do Hieronima Lubomirskiego, edycje dokumentów i zwyczajników, wykazy sołectw i majętności klasztornych wraz z uzasadnieniem prawa do ich posiadania oraz spisy dobrodziejów opactwa. Mimo mankamentów tego dzieła, zwłaszcza niekompletności listy opatów, było ono pierwszą próbą całościowego przedstawienia historii Tyńca. Wobec zniszczenia w XIX w. tynieckiego archiwum klasztornego, zamieszczone w Tinecia... dokumenty pozostają jedynym dostępnym przekazem źródłowym. W r. 1668 ukazał się poświęcony benedyktyńskiej duchowości Catechismus monasticus (Cracoviae, wyd. 2, Bambergae 1713), a w r. 1669 Pharus benedictina (Cracoviae), zawierający żywot św. Benedykta, objaśnienia jego reguły oraz wykaz świętych papieży benedyktyńskich i przywilejów duchowych zakonu. Dydaktyczne i moralizatorskie pisarstwo S-ego powstało w kręgu klasztornego studium teologii i akcentowało potrzebę poznawania tradycji zakonu, traktowanej jako podstawa kształcenia prawdziwej pobożności.

W poł. r. 1670 został S. wybrany na koadiutora Kobierzyckiego, opata w Starych Trokach, będącego jednocześnie prepozytem zależnego od Trok klasztoru w Piwoszunach. Wracając do tematyki maryjnej, S. wydał Aprobację obrazu N.P. Maryi w Wilnie (Wil. 1670) i zapewne w maju 1671 wyjechał na Litwę. Po śmierci Kobierzyckiego 6 IV 1676 objął po nim zarząd klasztorów w Starych Trokach i Piwoszunach. Ogłosił wówczas książeczkę o maryjnej pobożności i antyfonie „Salve Regina” pt. Adorea Mariana (Vilnae 1676). Zajął się też publicystyką, występując w broszurze Casus propositus cum sua resolutione ([b.m.w.] 1677?) oraz pracy Liber penthicus de commendatariis regularium praelatis... (Vilnae 1681) przeciw praktykowanej wówczas komendzie, czyli mianowaniu przez króla na urzędy opackie osób świeckich lub duchownych spoza danego zgromadzenia; domagał się powrotu do praktyki wybierania opatów przez zakonników. Ogłosił „Regułę św. Ojca Benedykta [...] teraz pilniej niż kiedy przełożoną” (Wil. 1677), dodając od siebie pouczenia dla mnichów. Opublikował też przekład anonimowych żywotów czterech świętych benedyktyńskich, Benedykta, Maura, Placyda i Scholastyki, „O żywocie i cudach s. Benedykta opata...” (Wil. 1683).

Dn. 5 IV 1685 zapisał S. kamedułom z Pożajścia 2 tys. złp., polecając cotygodniowe odprawianie mszy za jego duszę. Miesiąc później złożył rezygnację z obu piastowanych urzędów i przeniósł się do prepozytury w Piwoszunach, gdzie zmarł między r. 1685 a 1687 (w źródłach występują różne daty). Biogram S-ego spisał w 2. poł. XVIII w. kontynuator jego prac historiograficznych, Odo Kontenowicz, tyniecki podprzeor i równocześnie prepozyt w Tuchowie. Wg Jana Daniela Janockiego S. pozostawił w rękopisie historię benedyktyńskiego klasztoru płockiego.

 

Enc. Kośc., XXVII; Enc. Wiedzy o Książce; E s treicher, XXX; Hist. Nauki Pol., VI; Niesiecki, VIII; Series et notitia Trocensium abbatum ordinis s. Benedicti, Oprac. R. Witkowski, „Lituano-Slavica Posnaniensia. Studia Historica” T. 9: 2003 s. 301–29; Słown. Pol. Teologów Katol., IV; – Bieliński, Uniw. Wil., III; Galoch Z., Prepozytura benedyktyńska w Tuchowie 1460–1821, Kr. 2004 s. 40–1; Kętrzyński W., Tynecya x. Stanisława Szczygielskiego, „Przew. Nauk. i Liter” T. 2: 1874 s. 47–56, 135–44; Piechnik L., Rozkwit Akademii Wileńskiej w latach 1600–1655, Rzym 1983 s. 112, 192; Sczaniecki P., Benedyktyni polscy. Zbiór szkiców i opowiadań, Kr. 1989 s. 272–6; tenże, „Qualis debeat Abbas esse” w świetle pism O. Stanisława Szczygielskiego, w: Benedyktyni tynieccy w średniowieczu. Materiały z sesji naukowej, Wawel–Tyniec 13–15 października 1994, Red. K. Żurowska, Kr. 1995 s. 93–8; Szołdrski W., Historia kościoła i cudownego obrazu Najświętszej Panny w Tuchowie, Cieszyn 1920 s. 56–62, 190; Urban W., Losy wychowanków Akademii Krakowskiej w drugiej połowie XVI i pierwszej połowie XVII wieku. Studium statystyczne, w: Studia z dziejów młodzieży Uniwersytetu Krakowskiego w dobie renesansu, Red. K. Lepszy, Kr. 1964 s. 188–9; – Album stud. Univ. Crac., III 129; – AGAD: sygn. AB rkp. 615 k. 187, 191v, 202–3v, 206–7, Mater. Geneal. W. Wielądka, nr 57 teka V s. 152–7; AP w Kr., Oddz. na Wawelu: Castr. Crac., sygn. 454 s. 574–5; Arch. Diec. we Włocławku: Kościelna Wieś, Liber Copulatorum 2, k. 12; B. Benedyktynów w Tyńcu: Mater. P. Sczanieckiego do dziejów benedyktynów pol.; B. Jag.: rkp. 5281 k. 27v, 46, 51, 53v–4, rkp. 6222 k. 159v–60v; B. Nauk. PAU i PAN w Kr.: rkp. 4967; B. Ossol.: rkp. 1624 k. 465; B. Wyższego Sem. Duchownego w Tarnowie: rkp. 2428 Acc.

Tomasz Gronowski

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.