INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Eliasz Strzelecki  

 
 
20.08.1732/1733 - 1804-10-04
 
Biogram został opublikowany w latach 2006-2007 w XLIV tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Strzelecki (Strileckij) Eliasz, w zakonie Hieronim (1732 lub 1733 – 1804), bazylianin.

Ur. 20 VIII 1732 (lub w r. 1733) w miejscowości Plaszowo w okolicach Brodów na Wołyniu, był synem Jana (Iwana) i Teodory.

Szkolne wychowanie otrzymał S. w bazyliańskim klasztorze w Poczajowie. W r. 1749 wstąpił do zakonu bazylianów. Śluby zakonne złożył 17 VIII 1754. W l. 1755–61 studiował teologię i filozofię w papieskim Kolegium Greckim św. Atanazego w Rzymie. Na podstawie wysłuchanych wykładów sporządził wtedy w językach greckim i łacińskim 241-kartkowy „Bogoslovojskij Sbornik” (Zbiór Teologiczny), zawierający teksty dotyczące spornych kwestii teologicznych między Kościołem rzymskokatolickim i Kościołami wschodnimi (w r. 1804 „Zbiór” przełożony w całości na łacinę i oprawiony w pergamin przekazał klasztorowi bazyliańskiemu we Lwowie). Święcenia kapłańskie przyjął S. w Rzymie 15 II 1761. Po powrocie do kraju pracował jako kaznodzieja i misjonarz w klasztorze bazyliańskim w Zamościu, następnie pełnił obowiązki duszpasterskie w klasztorze w Poczajowie. Wg A. S. Petruszewicza wydał w r. 1761 dziełko o treści religijnej, dla upowszechnienia kultu ikony Matki Boskiej w bazyliańskim klasztorze w Podubisiu (na Litwie) pt. Góra Poczajowska; druku tego nie udało się zidentyfikować, być może informacje Petruszewicza są nieścisłe. Również wg Petruszewicza wydał S. w r. 1768 Polučenije o obriadach christijanskich. Metropolita unicki Filip Felicjan Wołodkowicz powołał S-ego do zespołu teologów, którzy we Lwowie opracowywali materiały na planowany na r. 1765 synod prowincjonalny. Z nominacji biskupa diec. łuckiej Sylwestra Lubienieckiego Rudnickiego S. został cenzorem książek dla diec. łuckiej i ostrogskiej; był także cenzorem tekstów drukowanych w bazyliańskiej drukarni w Poczajowie i notariuszem tamtejszego klasztoru. Jako wykładowca teologii (jeromonach) pracował w klasztorze bazyliańskim w Podhorcach; wiadomo, że ok. r. 1775 asystował tam publicznym wystąpieniom uczniów bazyliańskich, którzy swoje „Propositiones ex Theologia Dogmatico-Liturgico […] selectas” zadedykowali star. dolińskiemu Sewerynowi Rzewuskiemu. Dzięki wsparciu Mikołaja Bazylego Potockiego, eks-starosty kaniowskiego, wydał w Poczajowie (1775) dzieło „Epitome historia de origine, antiquitate ac praesertim de celebratissimo opere coronationis thaumaturgae in Poczajoviensi Monte imaginis B V. Mariae”; wg Petruszewicza była to edycja anonimowego utworu z r. 1662. W maju 1777, dzięki poparciu Jozafata Bastaszicza, prefekta wiedeńskiego Barbareum, otrzymał od cesarzowej Marii Teresy nominację na rektora kościoła św. Barbary w Wiedniu; pełnił tam również obowiązki nauczyciela obrzędów cerkiewnych w seminarium greckokatolickim i prefekta w konwikcie; jako wynagrodzenie otrzymał mieszkanie, wikt i 300 złp. rocznie. Prowadził kronikę wydarzeń mających miejsce przy wiedeńskiej cerkwi św. Barbary. Zapewne w tym czasie napisał w języku polskim podręcznik, przeznaczony dla słuchaczy Barbareum pt. Gramatyka ruska krótka (prawdopodobnie druk, lecz nie udało się tego zweryfikować). Wykorzystując znajomość języków łacińskiego, chorwackiego, niemieckiego, włoskiego, polskiego i ruskiego, S. jako wolontariusz pełnił posługę duszpasterską w lazaretach Wiednia i okolic wśród żołnierzy różnych narodowości. W r. 1784, na prośbę bazylianów z klasztoru w Żółkwi, pośredniczył w sporze o relikwie św. Jana Suczawskiego, przywiezione przez metropolitę Doziteusza i bazylianów z hospodarstwa Mołdawskiego, którzy uszli w r. 1682 z Suczawy i na zaproszenie króla Jana III Sobieskiego osiedli w Żółkwi. Po przyłączeniu Bukowiny do Austrii mieszkańcy Suczawy odebrali bowiem relikwie siłą w r. 1783, przez co monaster żółkiewski stracił wielu wiernych i został bez środków do życia. Za radą S-ego bazylianie wysłali do cesarza Józefa II pełnomocnika, który przedstawił ich skargę (pomijając jednak kwestię ekonomiczną, która mogła stać się pretekstem do likwidacji klasztoru), dołączając prośbę o przekazanie klasztorowi relikwii św. Parenija, przechowywanych tymczasowo w kościele św. Barbary w Wiedniu. Po skasowaniu 11 V 1784 seminarium, S. przebywał na Węgrzech i w seminarium we Lwowie.

Z poręczenia prefekta Atanazego Gwozdanowicza z dn. 17 VI 1784 oraz mandatu Józefa II został S. powołany na proboszcza greckokatolickiej parafii przy kościele św. Barbary w Wiedniu (cerkiew stała się parafialną). Za swoją posługę otrzymywał 800 fl. pensji. Pełnił rolę łącznika między hierarchami Cerkwi greckokatolickiej i Rzymem. Jego działalność budziła kontrowersje wśród wiernych narodowości rumuńskiej, którzy w r. 1792 złożyli na ręce bp. Bastaszicza protest przeciw wprowadzaniu nowych obrzędów w nabożeństwach; prawdopodobnie chodziło o wprowadzenie przez S-ego elementów liturgii stosowanych na terenach Rzpltej. Cerkiew św. Barbary była odwiedzana przez osobistości domu cesarskiego i przedstawicieli wielu państw, m.in. w r. 1802 na życzenie cesarzowej Marii Teresy (z Burbonów Neapolitańsko-Sycylijskich), żony Franciszka II, przygotował S. specjalne nabożeństwo, na które cesarzowa przybyła wraz z synem i córką. W r. 1799, z inicjatywy swojego ucznia, bp. diec. przemyskiej Antoniego Angełłowicza, S. otrzymał tytuł honorowego kanonika greckokatolickiej katedry w Przemyślu. Po wznowieniu w r. 1803 działalności centralnego greckokatolickiego seminarium w Wiedniu został powołany na rektora tzw. cesarskiego konwiktu. Dn. 27 XII 1803 odprawił po raz ostatni liturgię w kościele św. Barbary; mimo postępującej choroby nowotworowej prowadził w domu dalszą działalność duszpasterską. Wystąpił jednak z prośbą do cesarza Franciszka II, popartą przez bp. Angełłowicza, o zwolnienie z obowiązków. Na mocy dekretu z 22 VIII 1804, cesarz przyznał mu z dn. 19 VIII t.r. emeryturę. S. zmarł 4 X 1804 w wiedeńskiej lecznicy bonifratrów przy Leopoldstrasse. Bogaty księgozbiór S-ego stał się podstawą bibliotek kapituł w Przemyślu i Lwowie.

 

Portret olej. autor nieznany w Nacional’nyj Muzej we Lw. (nr 13149), reprod. w: Encyklopedija ukraïnoznavstva, Paris–New York 1976 VIII 3073; – Androchovič A., Vydenskje Barbareum. Istorija korolivskoï generalnoï seminariï pri cerkvi sv. Barbari u Vidni z pieršogo periodu ï isnuvannja (1775–1788), w: Greko-Katolicka Duchovna Seminaria u L’vovi. Materialy i rozvydki, Oprac. J. Slipyj, L’viv 1935 I 170–1; Blažejovskyj D., Byzantine Kyivan Rite students, Rome 1984 s. 87; Dopolnienija ko svodnoj Galicko-russkoj Litopisi c 1700 goda, Oprac. A. S. Petruševič, L’viv 1896 cz. 1 s. 304–5; Gąsiorowski S., Chrześcijanie i Żydzi w Żółkwi w XVII i XVIII wieku, Kr. 2001; Nowicka-Jeżowa A., Udział bazylianów w kształtowaniu kultury chrześcijańskiej na wschodnich Kresach Rzeczypospolitej, „Warsz. Zesz. Ukrainoznawcze” T. 4–5: 1997 s. 249; Pelesz J., Geschichte der Union der ruthenischen Kirche mit Rom von der ältesten Zeiten bis auf Gegenwart, Augsburg 1841 II 645; Petruševič A. S., Istoričeskoje izviestie o drevniej Počajevskoj obitjeli činu sv. Vasilija Velikogo i tipografii jeja, „Galičanin. Literaturnyj sbornik” 1863 cz. 3–4 s. 158–81; Pidłypczak-Majerowicz M., Bazylianie w Koronie i na Litwie. Szkoły i książki w działalności zakonu, W. 1986 s. 114; Plöchl W., St. Barbara zu Wien. Die Geschichte der griechisch-katholischen Kirche und Zentralpfarre St. Barbara, Wien 1975 s. 143–54; Zabrovarnyj S., Sviaščeniki – perši prosvytitieli ukrains’kogo narodu w Galičini na zlami XVIII i XIX stolit’, „Varšavs’ki ukrainoznavčc’i zapyski” 1989 z. 1 s. 137–40; – Illustrissimo […] Domino Sewerino Rzewuski […] Propositiones ex Theologia Dogmatico-Liturgico-scholari Selectas, publicae disceptationi expositos Monachi S. Basili M. Monasterii ad Podhorce, [Poczajów ok. 1775]; – L’vivs’ka naukova biblioteka im V. Stefanyka we Lw.: Arch. Petruševiča, sygn. 846/n. 83 op. IV, Biografičnyj slovnik Levickogo, F. 167 op. II p. 89 nr 3031, Monastiri Vasilijan, rkp. 614; – Informacje Romana Lepaka z W.

Dorota Wereda

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.