INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Florian Piekarski     

Florian Piekarski  

 
 
1868 - 1919-02-20
 
Biogram został opublikowany w 1981 r. w XXVI tomie Polskiego Słownika Biograficznego
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Piekarski Florian (1868–1919), malarz. Ur. w Słonimiu na Grodzieńszczyźnie, był synem Józefa i Julii z Drekowerów. Stosunkowo późno, bo dopiero po ukończeniu szkoły średniej, rozpoczął naukę u Wojciecha Gersona w warszawskiej Klasie Rysunkowej. Zaznaczył się tam jako bardzo zdolny, sumienny i pracowity uczeń. Przeniósł się następnie do Krakowa i w l. 1899–1904 kształcił się dalej w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych u Leona Wyczółkowskiego. Jednocześnie uczestniczył w plenerach i zajęciach prowadzonych przez Jana Stanisławskiego. Wkrótce po ukończeniu studiów nawiązał P. kontakt z etnografem, krajoznawcą i ziemianinem z Sieradzkiego baronem Stanisławem Graeve, na którego zamówienie wykonał serię przeszło trzydziestu obrazów olejnych. Przedstawiały one charakterystyczne typy i stroje ludowe, wnętrza chat, niektóre zwyczaje i obrzędy, wreszcie budowle – zwłaszcza kościoły drewniane – i krajobrazy z okolic Sieradza. Obrazy te zostały przekazane przez fundatora w r. 1911 dla nowo powstającego muzeum w Kaliszu. Posiadały one, prócz dokumentalnych, wybitne walory artystyczne. Były często reprodukowane i w formie pocztówek cieszyły się bardzo wielkim powodzeniem. Spopularyzowały więc szeroko w kraju nazwisko ich autora jako cenionego «malarza wieśniaczek». Przed wybuchem pierwszej wojny światowej – zapewne za pieniądze otrzymane od S. Graevego – odbył P. podróż za granicę. W wyniku tej podróży powstało wiele pejzaży eksponowanych później na wystawach Tow. Zachęty Sztuk Pięknych (TZSP), jak Nad jeziorem szwajcarskim, Z Luksemburskiego Ogrodu widok na Senat, Madonna z Cluny, Port w Concarneau, Kościółek w Bretanii itd.

P. uprawiał głównie malarstwo olejne. Na twórczość jego wpłynął zwłaszcza Jan Stanisławski, do którego najwybitniejszych uczniów bywał zaliczany. Dorobek P-ego stanowiły niewielkiego formatu pejzaże, bardzo subtelnie i głęboko odczute, pełne nastroju, oraz studia żywego modela. Działalność malarską rozpoczął stosunkowo dość późno, po gruntownym przygotowaniu zawodowym. Mimo niedługiego okresu malarskiej aktywności P. pozostawił ślady uczestnictwa w licznych wystawach. Najdłużej, bo od r. 1905 do r. 1919, uczestniczył w wielu wystawach i Salonach warszawskiego TZSP, którego był członkiem rzeczywistym od r. 1915. W l. 1908–10 wystawiał też z Tow. Artystycznym «Odłam», w r. 1914 brał udział w wystawie warszawskiego Salonu Rychlinga w Wilnie, a w r. 1915 w wystawie tego Salonu w Warszawie. Pozostawił ogromną spuściznę malarską, na którą składały się setki pejzaży i mnóstwo studiów portretowych. Spuścizna ta niemal całkowicie uległa rozproszeniu. W Muzeum w Sieradzu zachował się największy zbiór 14 obrazów olejnych przedstawiających typy ludowe i widoki dworów (przeważnie z Sieradzkiego). W Lwowskiej Galerii Obrazów znajduje się obraz P-ego Przed zachodem słońca, zaś w Wileńskim Państwowym Muzeum Sztuk Pięknych trzy obrazy: Krakowianka, Krzyż przy chacie i Kobieta siedząca. P. zmarł w Warszawie 20 II 1919, po długiej chorobie, pochowany został na Powązkach.

P. żonaty był z Bronisławą z Żuborskich.

 

Grajewski, Bibliografia ilustracji; Enc. XX w.; W. Ilustr. Enc. Gutenberga; Katalog Salonu Richlinga z Warszawy, Wil. 1914; TZSP, Salon Wiosenny, maj–czerwiec, 1919 (katalog); TZSP, Salony Doroczne (katalog) 1915, 1917, 1918; TZSP, Wystawa Wiosenna Artystów Warszawskich, maj–czerwiec, 1918 (katalog); Wiercińska, Katalog prac TZSP; – Piątkowski H., Śp. Florian Piekarski, „Kur. Warsz.” 1919 nr 71 (wyd. wieczorne) s. 9; Szachówna M., Kalisz i jego okolica, Kalisz 1927 s. 129; – Mater. do dziej. Akad. Sztuk Pięknych, II; Spraw. TZSP za r. 1915, s. 22, 24; toż za r. 1916, s. 12, 13, 14; toż za r. 1918, s. 23; toż za r. 1919, s. 9, 22 (wspomnienie pośmiertne); – „Kur. Warsz.” 1919 nr 53 (wyd. wieczorne) s. 6 (nekrolog); – IS PAN: Mater. Pracowni Słown. Artystów Pol.; – Metryka zgonu 71/1919, w Paraf. Św. Zbawiciela i w Urzędzie Stanu Cywilnego W.–Śródmieście.

Maria Zakrzewska

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.