Siemianowski Franciszek Ksawery (1811–1860), malarz, akwarelista. Ur. w Sanoku, był synem Józefa i Antoniny z Janickich, bratem Maksymiliana (zob.).
Od r. 1825 S. kształcił się w Theresianum w Wiedniu. Równocześnie (wraz z Maksymilianem i kilkoma innymi kolegami) uczył się prywatnie malarstwa m.in. u F. Gauermanna; w r. 1838 wystawił malowane wspólnie z bratem dwa pejzaże akwarelowe na wystawie ASP w Wiedniu. W r. 1832 po ukończeniu Theresianum pracował na państwowych posadach w Wiedniu, początkowo jako praktykant konceptowy min. stanu, potem od r. 1844 jako koncypista ministerialny. W t. r. odbył służbową podróż do Dalmacji. W r. 1846 wziął z ministerstwa urlop i jesienią t. r. udał się wraz z Maksymilianem do Włoch. Tam przebywali dwa lata, podróżując po całych Włoszech; wówczas powstały ich liczne wspólnie malowane pejzaże, widoki architektury włoskiej, sceny rodzajowe. Własne obrazki S-ego były starannie wykończone, zbliżając się w tym do malarstwa miniaturowego.
W r. 1848 S. powrócił do Wiednia na posadę w min. stanu. Czynił starania o uzyskanie posady w kraju. Przypuszczalnie w tej sprawie jeździł do Lwowa, odwiedzał krewnych (z t.r. pochodzi jego akwarela Dwór w Żurawnie), namalował też dwie akwarele przedstawiające cerkiewki na karpackim pogórzu, a także widok klasztoru w Kalwarii. W r. 1850 został mianowany komisarzem powiatowym w Krems. Tam malował widoki okolic, m.in. panoramę tego miasta. Obowiązki urzędnicze wykonywał starannie, gdy odchodził ze swego urzędu wręczono mu adres podpisany przez mieszkańców Krems, wśród których znalazło się «kilkadziesiat głośnych nazwisk arystokracji i szlachty niemieckiej – oraz mnóstwo nazwisk inteligencji tamtejszej» (W.J. Wdowiszewski). W r. 1860 został mianowany star. obwodowym w Stryju. Nie objął jednak tego urzędu, gdyż w czasie podróży do kraju ciężko zaniemógł. Zmarł we Lwowie w r. 1860 w wieku 49 lat (wg Wdowiszewskiego); czasem w literaturze (Wurzbach, J. Bołoz-Antoniewicz) podawana jest data śmierci S-ego – 1853 (zm. w 42 roku życia). Pochowany został na cmentarzu Łyczakowskim. Cały swój majątek zapisał bratu, z przeznaczeniem na cele publiczne.
Prace S-ego były własnością AU, w r. 1902 złożone jako depozyt w Muz. Narodowym w Krakowie (Oddział Czapskich). Prace obu braci były prezentowane na wystawach w r. 1894 we Lwowie (dwie akwarele z r. 1831), w t.r. w Krakowie, w r. 1902 w Krakowie w Muz. Narodowym. W r. 1924 na Wystawie Starych Mistrzów Lwowskich były dwie prace S-ego: Widok ruin zamku (1841, akwarela ze zbiorów S. Zarewicza) i Rewia wojskowa (rys. oł., ze zbiorów S. Olexińskiego).
Podob. S-ego w akwarelach Siemianowskich: Voyage en Sicilie au 1847 i Notte au Vesuve (obie depozyt w Muz. Narod. w Kr.); – Pol. Bibliogr. Sztuki; Thieme–Becker, Lexikon d. Künstler; Antoniewicz, Katalog Wystawy Sztuki Pol. 1764–1886; Zarewicz S., Katalog wystawy starych mistrzów lwowskich, Lw. 1925; Przewodnik po Muzeum Narodowym w Krakowie, Kr. 1908 s. 97; – Mycielski J., Sto lat malarstwa w Polsce 1760–1860, Kr. 1897; Treiderowa A., Kolekcja obrazów, rysunków i rzeźb Polskiej Akademii Umiejętności, „Roczn. B. PAN w Kr.” R. 18: 1972 s. 48; Wdowiszewski W. J., Dwaj polscy malarze. (Bracia Siemianowscy), Lw. 1881; – „Czas” 1902 nr 133 s. 2–3; „Kłosy” T. 32: 1881 s. 180, 181, 184 (listy J. I. Kraszewskiego); „Kur. Warsz.” 1850 nr 239 s. 1288 (przedruk w: „Pam. Sztuk Pięknych” T. 1: 1850 cz. 1 s. 93); „Wiad. Konserwatorskie” (Lw.) T. 12: 1924 s. 95 (M.H., Wystawa starych mistrzów Lwowa); – Arch. PAN: III–2, Zespół Z. Batowskiego, teki q–3, q–12; B. PAN w Kr.: rkp. 2170 t. 2 (A. Hajdecki, Uczniowie w wiedeńskiej ASP); IS PAN: Mater. do Słown. Artystów Pol.
Róża Biernacka