INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Franciszek Pinck  

 
 
ok. 1765 - 1798-05-27
 
Biogram został opublikowany w 1981 r. w XXVI tomie Polskiego Słownika Biograficznego
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Pinck (Bing, Byng, Pink, Ping) Franciszek (1733–1798), rzeźbiarz. Ur. w Wiedniu, od ok. r. 1765 był zatrudniony na dworze Stanisława Augusta przy różnego rodzaju pracach rzeźbiarsko-dekoracyjnych, zajmując właściwie pozycję artysty-rzemieślnika. Wg projektów pierwszego rzeźbiarza królewskiego Andrzeja Le Bruna lub wzorów antycznych odkuwał, głównie w kamieniu, posągi i popiersia zdobiące królewskie posiadłości: Zamek Ujazdowski, Zamek Królewski, ogród i pałac w Łazienkach, pałac w Kozienicach. Nazwisko P-a występuje w podsumowaniach wydatków na Zamek Ujazdowski z końca lat sześćdziesiątych i początku lat siedemdziesiątych XVIII w. W r. 1779 miesięczna pensja P-a wynosiła 30 dukatów. Na Zamku Królewskim pracował m. in. przy medalionach zdobiących salę Biblioteki (1780–1); robił także modele supraport dla Sali Wielkiej (1780); przygotowywał odlewy woskowe popiersi zasłużonych Polaków przeznaczonych do Sali Rycerskiej, dla odlania ich w brązie i brązy te następnie patynował; robił również woskowe modele dla żyrandoli Sali Tronowej. Dla pałacu w Kozienicach wykonał dwie grupy «polowań» (1781). W Łazienkach wykuwał m. in. dwa posągi walczących gladiatorów (1778), posąg umierającego gladiatora (1782), posągi alegoryczne zdobiące attykę pałacu (1784–90), rzeźby w tympanonie fasady północnej (z pomocą Badera, 1790), 8 biustów imperatorów rzymskich dla galerii kolumnowych pałacu (1793), 2 lwy przy schodach tarasu od północy (wg modeli Leonarda Galli) i lwa przy amfiteatrze (1793). Najpoważniejszą pracą P-a było wykucie w piaskowcu w l. 1787–8 (wg projektu A. Le Bruna) pomnika konnego Jana III Sobieskiego tratującego dwie powalone postacie Turków, ustawionego na moście Królewskim w Łazienkach (pomocnikiem P-a przy tej pracy był Jan Drozdowicz). Do Rotundy pałacu Łazienkowskiego wykuwał w marmurze także wg projektu Le Bruna posąg Jana III (1793), a wraz z Staggim pracował przy posągu Stefana Batorego (1795). W r. 1783 brał udział w przygotowaniu oprawy plastycznej okolicznościowej uroczystości w Łazienkach, związanej z przedstawieniem w teatrze na wyspie, iluminacją i fajerwerkami. W r. 1786 pracował, wraz z Franciszkiem Smuglewiczem i Franciszkiem Ksawerym Deiblem, nad modelem kościoła Opatrzności. W r. 1788 P. był podobno w Rzymie, jako «królewski pensjonariusz».

Z prac nie związanych bezpośrednio z dworem królewskim P. wykonał w drzewie figurę Chrystusa Ukrzyżowanego dla kościoła ewangelicko-augsburskiego w Warszawie (1780); jemu także przypisuje się autorstwo (wraz z G. Monaldim) czterech posągów ewangelistów na fasadzie kościoła Św. Anny; w r. 1794 przyozdobił czterema figurami katafalk dla poległych w kolegiacie warszawskiej. Po wyjeździe Stanisława Augusta z Warszawy P. znalazł się w ciężkiej sytuacji finansowej. Król zalegał z wypłatą 348 dukatów; z prośbą o wypłacenie należnych mu pieniędzy pisał P. doń kilkakrotnie; w tej sprawie interweniował również Marceli Bacciarelli, który podając krótką charakterystykę P-a pisał, że «jest tym rzeźbiarzem, który najwięcej wykonywał rozmaitych rodzajów prac i był zawsze pilny». Miał obietnicę królewską, że wraz z synem otrzyma 900 dukatów gratyfikacji. Po ustaniu zleceń królewskich trudnił się robotą «małych przedmiotów rzeźby na swój rachunek».

P. nie był oryginalnym jeśli chodzi o pomysły, lecz za to był rzeźbiarzem wszechstronnym technicznie, o dużej skali możliwości. Zmarł 27 V 1798 w Warszawie. W Muzeum Narodowym w Warszawie znajduje się przypisywane P-owi alabastrowe popiersie Stanisława Augusta.

Syn P-a Ferdynand (ur. 1761 w Wiedniu?, zm. 1797 w Warszawie) prawdopodobnie w l. 1780–4 studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Paryżu, jako stypendysta Stanisława Augusta. Po powrocie do kraju zajmował się nauczaniem młodzieży w zamkowej Malarni, pobierając pensję 5 dukatów miesięcznie. W l. 1795–6 na żądanie króla robił kopie piórkiem sztychów „Attitudes de Milady Hamilton”, przedstawiających tańce mimiczne tej sławnej wówczas piękności. Malował także krajobrazy, które znajdować się miały w Wilanowie i Nieborowie.

 

Pol. Bibliogr. Sztuki, I; Rastawiecki, Słown. malarzów; Thieme–Becker, Lexikon d. Künstler; Kaczmarzyk D., Rzeźba polska od XVI do początków XX w. (Katalog zbiorów Muz. Narod. w W.), W. 1973 s. 46–7; – Chyczewska A., Malarnia na Zamku Królewskim, „Roczn. Warsz.” T. 6: 1967; Kwiatkowski M., Łazienki, W. 1972 s. 89, 104, 182, 215; tenże, Sala Tronowa i Gabinet Monarchów w Zamku Królewskim, „Biul. Hist. Sztuki” R. 38: 1976 s. 115; tenże, Stanisławowska Wielka Sala Zamku Królewskiego, „Roczn. Warsz.” T. 15: 1979 s. 232–5; Mańkowski T., Rzeźby portretowe w brązie na Zamku Królewskim w Warszawie, w: Mecenat artystyczny Stanisława Augusta W. 1976 s. 209, 211; tenże, Rzeźby zbioru Stanisława Augusta, Kr. 1948 s. 74; Tatarkiewicz W., Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie za Stanisława Augusta, w: O sztuce polskiej XVII i XVIII w., W. 1966 s. 465–6; tenże, Łazienki Warszawskie, W. 1957, s. 20, 48, 66, 67, 83, 90, 107, 108, 110; tenże, Rządy artystyczne Stanisława Augusta, W. 1919 s. 57–9; – AGAD: Arch. Kameralne III/419, III/430, III/433, III/448, III/456, III/478, III/657, Arch. Korespondencji Stanisława Augusta 5A (Listy i raporty Bacciarellego, także listy P-a), 5B, Arch. ks. Józefa Poniatowskiego z Jabłonny 221 (Cataloque des Ouvrages en Marbre, Plâtre, Terre cuite appartenant à Sa Maj. le Roi, 1795), Arch. Popielów 231, 368, 389.

Maria I. Kwiatkowska

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.