INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Jakub z Nowego Sącza  

 
 
poł. XV w. - poł. XV w.
 
Biogram został opublikowany w latach 1962-1964 w X tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 
Jakub z Nowego Sącza (poł. XV w.), malarz, czynny w Krakowie i Bardiowie w l. 1443–74. J. pochodził z Nowego Sącza, gdzie prawdopodobnie wyuczył się rzemiosła, skoro przyjmując prawo miejskie w Krakowie w r. 1443, został wpisany jako «pictor de Nova Sandecz». W r. 1454 był starszym cechu malarzy. Dn. 12 V 1460 r. Jan Długosz, z którym łączyła J-a bliższa znajomość (1451 Długosz, wraz z kanonikiem Maciejem z Grodźca, był świadkiem w sprawie wytoczonej J-owi przez sąd konsystorski w Krakowie), powierzył mu do skopiowania zasłonę ołtarzową czy oponę (cortinam) z wyobrażeniem Męki Chrystusa na tle Jerozolimy, ofiarowaną katedrze na Wawelu przez królową francuską (może Izabelę Bawarską, żonę Karola VI). W r. 1464 J. zajęty był odnawianiem zasłony obrazu Matki Boskiej na zlecenie altarysty jej ołtarza i mansjonarza kościoła Św. Barbary w Krakowie, ks. Bogusza. Tym razem jednak popadł w ostry konflikt z zamawiającym, gdyż nie ukończył pracy w terminie, co więcej nie zwrócił obrazu wypożyczonego do skopiowania, za co groziła mu ekskomunika. Dla kościoła Św. Idziego w Bardiowie wykonał w r. 1460 główny ołtarz, a w dwa lata później odebrał od krakowskiego snycerza posąg św. Idziego do tego ołtarza, w związku z czym przypisano mu znajdujący się w Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie (nr inw. 55 908), z kościoła św. Idziego w Bardiowie pochodzący, obraz Madonny z Dzieciątkiem, którego styl wyraźnie wskazuje na wykonanie go przez artystę ze środowiska krakowskiego. Z kolei, ze względu na silną łączność stylistyczną Madonny z Bardiowa z takimi obrazami, jak chóry świętych na wewnętrznej stronie skrzydeł tryptyku św. Trójcy z r. 1467 w kaplicy Świętokrzyskiej w katedrze wawelskiej, Trzy Marie z kościoła w Niegowici koło Bochni w krakowskim Muzeum Narodowym (nr inw. 135 177), skrzydła tryptyku ze św. Wojciechem i Stanisławem w katedrze na Wawelu i skrzydła tryptyku z Kasiny Wielkiej w Muzeum Diecezjalnym w Tarnowie (nr inw. 330), wysunięto hipotezę, że twórcą tych obrazów, określanym jako Mistrz Chórów, jest właśnie Jakub z Sącza. Niektórzy historycy sztuki uważają również obrazy na zewnętrznej stronie skrzydeł tryptyku św. Trójcy z r. 1467 za dzieło Mistrza Chórów, a więc przypuszczalnie Jakuba z Sącza, oraz blisko wiążą z jego twórczością tryptyk z Mikuszowic kolo Bielska, zdeponowany w Muzeum Narodowym w Krakowie (nr dep. 19, 20, 21), a sprawiony pierwotnie, ok. r. 1470, do katedry na Wawelu. Próbowano wreszcie łączyć z Jakubem obrazy z kościoła dominikanów w Krakowie, przeniesione częściowo do krakowskiego Muzeum Narodowego (nr dep. 1–6). Wydaje się również, że możliwe jest zidentyfikowanie J-a z malarzem występującym dokładnie w tych samych latach jako «Jacobus pictor» lub «Jacobus pictor de Cracovia». Jeżeli się przyjmie tę hipotezę o identyczności, można wówczas przypisać J-owi wymalowanie w r. 1445 kilku obrazów dla Macieja z Grodźca, altarysty kościoła Mariackiego w Krakowie, za poważną kwotę 12 grzywien, konserwację obrazu dla plebana ze Sławoszowa w r. 1455, wykonanie jakiejś bliżej nie znanej pracy dla altarysty krakowskiego Marcina oraz obrazów dla Mikołaja Wierzynka z Kamieńca. Byłby zatem Jakub z Sącza jednym z najwybitniejszych malarzy krakowskich trzeciej ćwierci w. XV, tym, który «wprowadził do malarstwa krakowskiego ożywczy strumień nowego widzenia przyrody, rozległą znajomość grafiki i pogłębioną wiedzę w zakresie wątków ikonograficznych», twórcą nowego typu postaci ludzkiej, mającego przez dłuższy czas utrzymać się w krakowskim malarstwie.
 
 
Rastawiecki, Słownik malarzów, III 238; – Bochnak A., Z dziejów malarstwa gotyckiego na Podkarpaciu, „Prace Kom. Hist. Sztuki” PAU T. 6: 1934–5 s. 17; Csânky M., A bârtfai Madonna kép ,,Az Orszâgos Magyar Szépesmüvészeti Muzeum Évkönyvei” T. 10: 1940 s. 47 n., 52, 66, 67; tenże, A szepesi és sârosi tâblaképfestészet 1460-ig., Budapest 1938 s. 37 n.; Genthon I., A régi magyar festömüvészet, Vac 1932 s. 54; Grabowski A., Skarbniczka naszej archeologii, Lipsk 1840; Radocsay D., A középkori Magyarorszâg tâblaképei, Budapest 1955 s. 98, 265; Sokołowski M., Z dziejów kultury i sztuki, „Spraw. Kom. Hist. Sztuki” AU T. 6: 1900 s. 93, 102 i CVIII–CXII; Walicki M., Malarstwo polskie. Gotyk, renesans, wczesny manieryzm, W. 1961 s. 15, 23, 24, 292, 306, 308, 309, 310, 311 (ilustr. oraz liter.); – Cracovia artificum 1300–1500, nr 390, 401, 439, 472, 482, 490, 513, 523, 544; – Informacje Stanisławy Pańków.
 
 
Adam Bochnak
 
 
 
 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.