INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Jan Gotfryd Schlaubitz  

 
 
1707-05-25 - 1771
 
Biogram został opublikowany w 1994 r. w XXXV tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Schlaubitz Jan Gotfryd (1707–1771), złotnik gdański. Ur. 25 V w Gdańsku, był synem Nataniela (zob.) i Katarzyny Elżbiety z Hollów.

Prawdopodobnie S. zawodu uczył się w nieznanym wybitnym ośrodku złotniczym za granicą. W gdańskich aktach cechowych pierwszy zapis o S-u pojawia się w r. 1733, kiedy uzyskał tytuł mistrza, wykonując sztukę mistrzowską u swego szwagra Jana Jöde. Dn. 18 II 1734 otrzymał obywatelstwo Gdańska. Działał w korporacji złotników, w r. 1750 był zastępcą, a w r. 1751 starszym cechu. Był znanym i bardzo popularnym złotnikiem, o czym świadczy przywilej nadany mu w r. 1749 przez króla Augusta III, zezwalający na zatrudnianie nieograniczonej ilości czeladników. Dn. 3 I 1760 cech zezwolił S-owi na posiadanie czterech uczniów. W jego dobrze prosperującym warsztacie zatrudnionych było, za zgodą cechu, co najmniej trzech, a przez dłuższy czas nawet czterech czeladników. U niego m.in. pracował i w r. 1751 uzyskał mistrzostwo Krzysztof Hecker, a w l. 1751–6 terminował Konrad Daniel Lundgreen. Księgi wpisowe cechu wymieniają także dwunastu uczniów, których w l. 1735–69 przyjął na naukę.

S. był artystą cenionym, świadczy o tym znaczna ilość zachowanych jego dzieł (nie tylko w Gdańsku i okolicach, ale także na całym Pomorzu Wschodnim, Warmii i sporadycznie na innych ziemiach polskich). Wśród znanych dzieł S-a przeważają wyroby o przeznaczeniu sakralnym. Twórczość S-a można podzielić na dwa okresy. W pierwszym, obejmującym l. 1733 – do ok. 1750, przejawiają się cechy typowe dla późnobarokowego złotnictwa gdańskiego. Z tego czasu pochodzą kielichy, niektóre skromne, pozbawione ornamentyki np. znajdujący się obecnie w kościele parafialnym w Mogielnicy (woj. radomskie), a także bogato zdobione, jak kielich w kościele w Leśnie (woj. bydgoskie). Jego dziełami są też puszki na komunikanty, w kształcie kuli z kościołów w Staninie (woj. siedleckie) z r. 1737 i Łęgowie (woj. gdańskie), czy relikwiarz św. Wawrzyńca z kościoła parafialnego w Różynach (woj. gdańskie) z r. 1746, ufundowany przez opata pelplińskiego Wojciecha Stanisława Leskiego. Dziełami o wybitnych walorach artystycznych tego okresu są monstrancje, o powtarzających się kształtach, zdobione motywami regencyjnymi. Tradycyjną formę mają obiekty z gloriami promienistymi i bocznymi ramionami utworzonymi z obłoków i główek anielskich (np. w kościele farnym w Tczewie, czy parafialnym w Gniewie) lub ze znajdującymi się na krańcach ramion adorującymi figurkami świętych (w kościele w Śliwicach), czy postaciami aniołów (z kościoła św. Józefa w Gdańsku, nie zachowana). Odrębną grupę, będącą wówczas nowością w złotnictwie gdańskim, stanowią monstrancje z gloriami o kształcie kartusza otoczonego promieniami, jak monstrancje z kościołów parafialnych w Wejherowie, Czarnem, Wielu, Jastrowiu, Drzycimiu, czy najbardziej z nich okazała ozdobiona sceną nakarmienia Eliasza przez anioła z kościoła parafialnego w Bydgoszczy. Do grupy tej należała też monstrancja z figurkami Marii oraz św. Anny i Joachima z kościoła św. Józefa w Gdańsku (zaginiona).

Już wówczas w kilku wybitnych dziełach ujawniają się wpływy francuskie, świadczące o znajomości przez S-a modnych rozwiązań kompozycyjnych, by wymienić kielich z katedry we Fromborku ze scenami z życia Chrystusa i dzbanek chrzcielny z kościoła św. Jana w Gdańsku (oba z r. 1739, nie zachowane) oraz drugi dzbanek tzw. hełmowy, z r. 1738 (w handlu antykwarskim).

Drugi okres twórczości S-a, zaczynający się około r. 1752 to okres rokoka. W dziełach z tego okresu nasilają się wpływy złotnictwa francuskiego, a szczególnie J. A. Meissoniera, którego album projektów i motywów dekoracyjnych (wydany w Paryżu w r. 1735) był artyście z pewnością znany, o czym świadczy nie tylko podobieństwo motywów, ale i wykonanie wg meissonierowskich wzorów niektórych przedmiotów (monstrancja i cyborium z Fromborka). Powstały wówczas najwybitniejsze jego dzieła. Wiele z nich wiąże się z zamówieniami bpa warmińskiego Adama Stanisława Grabowskiego. W l. 1752–5 S. wykonał dla Grabowskiego (jako dar biskupa z okazji dziesięciolecia objęcia przez niego diecezji), piękny zespół przedmiotów dla katedry we Fromborku: dzban z misą do ablucji, z osadzonymi w nich medalami z wizerunkiem Grabowskiego (wybitymi przez Andrzeja Vestnera z Norymbergi w r. 1742) oraz monstrancja (obecnie znajdujące się w katedrze w Olsztynie), a także (zaginione, znane tylko z przekazów ikonograficznych) cyborium ze scenami z życia Chrystusa, pastorał, lampa do ołtarza głównego i dwie kadzielnice. W l. 1756–8 (już na zamówienie kapituły katedry fromborskiej) S. wykonał w srebrze okazały krzyż i sześć lichtarzy, zdobionych wicią roślinną, rocaille’ami i główkami aniołków na ołtarz główny katedry we Fromborku. Inną wybitną kreacją S-a jest komplet ołtarzowy ufundowany przez hetmana w. kor. Józefa Potockiego do kaplicy Matki Boskiej w kościele Bernardynów w Leżajsku, złożony z krzyża, tabernakulum i sześciu świeczników, ukończony w r. 1764. Spośród wyrobów o przeznaczeniu świeckim na uwagę zasługuje para pięcioramiennych kandelabrów z r. 1767 (w zbiorach Zamku na Wawelu) i ich zredukowana do trzech ramion redakcja – para z r. 1763 lub 1767 (w handlu antykwarskim), a także para świeczników z postaciami aniołów trzymających rogi obfitości, z których wyrastają trzy esowate ramiona, z r. 1764 (Norymberga, Germanisches Nationalmuseum). Bogatą spuściznę S-a w tym zakresie uzupełniają srebra stołowe wykonywane zarówno dla najznamienitszych polskich rodów: Sapiehów (wzmianki w testamencie Teodory z Sołtanów Sapieżyny, Sanguszków ze Sławuty (waza i 11 półmisków w Muz. Okręgowym w Tarnowie), Czartoryskich (zachowane dwa półmiski w Muz. Narod. – Zbiory Czartoryskich w Krakowie), Tarnowskich z Dzikowa (zachowana tacka w Muz. w Łańcucie), jak i dla zamożniejszej szlachty – m.in. waza z herbem Dołęga z r. 1760 (Muz. Narod. w Poznaniu), waza z r. 1750 z dworu Helpertów w Jeleńcach (Muz. Narod. w Kielcach), para półmisków z herbem Korybut z r. 1755 lub 1761 (Muz. Warmii i Mazur w Olsztynie). W krajowych i europejskich kolekcjach oraz w handlu antykwarskim znalazło się wiele świeczników, dzbanków do kawy i czekolady, waz, talerzy, cukiernic i pudełek toaletowych, kubków, naczyń do przypraw, filiżanka i mydelniczka, które świadczą o rozmiarach i różnorodności produkcji pracowni S-a.

Przy powstawaniu niektórych zastaw stołowych S. współpracował z byłymi uczniami o czym zaświadcza półmisek zawierający także cechę K. Heckera z r. 1763 (Zamek Królewski na Wawelu) czy para dwuramiennych świeczników wykonanych z Emanuelem Ellenholtzem w r. 1755 lub 1761 (jeden zachowany w Muz. Narod. w Poznaniu). Z innych przedmiotów z tego okresu wymienić należy kielich z r. 1756 z kościoła św. Józefa w Gdańsku (zaginiony), zawierający rzadko stosowane przez artystę przedstawienia świętych, monstrancję z r. 1760, znajdującą się w kościele parafialnym w Bydgoszczy (przeniesioną z kościoła Jezuitów), w której gwiaździstą glorię otacza mistrzowsko wykonany repusowany wieniec obłoków z główkami anielskimi i klęczącymi aniołami po bokach, a także, o nieco skromniejszej formie, dwie bliźniacze monstrancje, w których jedynie stopy i trzony z nodusem otrzymały dekorację rokokową z kościołów św. Wojciecha w Gdańsku i pobliskiego Godziszewa. W tym okresie S. powrócił także do kartuszowego typu glorii, np. w monstrancjach w kościele parafialnym w Kielnie i św. Mikołaja w Elblągu (nie zachowana).

S. jest uznawany za najwybitniejszego gdańskiego złotnika okresu rokoka. Był mistrzem w odlewaniu, repusowaniu i cyzelowaniu. Jego wpływ widoczny jest w dziełach twórców gdańskich Hieronima Holla III, Krystiana Warmbiera i K. D. Lundgreena, a także złotnika olsztyńskiego Jana Krzysztofa Geese. Wg E. Czihaka S. sygnował swoje wyroby początkowo literami «IGS», a po r. 1747 pełnym nazwiskiem SCHLAU/BITZ w dwuwierszu. Tezę Czihaka powtórzyło kilku późniejszych badaczy, przypisując złotnikowi liczne dzieła opatrzone inicjałami. Ostatnio M. Gradowski udowodnił, iż artysta używał wyłącznie sygnatury SCHLAU/BITZ w dwuwierszu. S. zmarł jesienią 1771, pochowany został we własnym grobowcu, w kościele Najśw. Marii Panny w Gdańsku.

Był żonaty (od 24 IV 1735) z Krystyną Blandyną z Güntzów; małżeństwo było bezdzietne.

 

Altpreuss. Biogr., II; Thieme–Becker, Lexikon d. Künstler; Katalog zabytków sztuki w Pol., III z. 12, V z. 3, 6, 28, X z. 5, 25, XI z. 3–6, 15, 17, Seria Nowa, II z. 1, III z. 4, V z. 1–3; Schätze deutscher Goldschmiedekunst von 1500 bis 1920 aus dem Germanischen Nationalmuseum, Berlin 1992; Tuchołka-Włodarska B., Danziger Silber. Die Schätze des Nationalmuseums Gdańsk, Bremer Landesmuseum. Focke-Museum, vom 9. Juni bis 25. August 1991; – Baur V., Kerzenleuchter aus Metall. Geschichte, Formen, Techniken, München 1977 s. 125; Boetticher A., Die Bau- und Kunstdenkmäler der Provinz Ostpreussen, IV. Das Ermland, Königsberg 1894; Chodyński A. R., Uwagi o złotnikach i srebrnikach działających w Gdańsku, „Biul. Hist. Sztuki” R. 38: 1976 nr 2 s. 112; Chranicka B., Złotnictwo gdańskie, w: Gdańsk, jego dzieje i kultura, W. 1969; Czihak E. von, Die Edelschmiedekunst früherer Zeiten in Preussen, II. Westpreussen, Leipzig 1908; Dolczewska B., Zabytkowe złotnictwo w zbiorach kórnickich, „Pam. B. Kórn.” 1979 z. 15; Dros W., Kunstdenkmäler der Stadt Danzig, Stuttgard 1957–9 I, II; Dygdała J., Adam Stanisław Grabowski (1698–1766), biskup, polityk, mecenas, Rozpr. i Mater. Ośrodka Badań Nauk. im. W. Kętrzyńskiego w Olsztynie, Nr 138, Olsztyn 1994; Gradowski M., Znaki imienne J. G. Schlaubitza – złotnika gdańskiego, „Roczn. Gdań.” T. 51: 1991 z. 1; tenże, Znaki na srebrze. Znaki miejskie i państwowe używane na terenie Polski w obecnych jej granicach, W. 1994; Kopydłowski B., Muzeum Narodowe w Warszawie. Sztuka zdobnicza. Dary i nabytki 1945–1964, W. 1964; Kordek K., Mecenat artystyczny biskupa Adama Stanisława Grabowskiego, „Roczn. Olsztyński” T. 11: 1975 s. 122–32; Leo A., Gdańskie srebra stołowe z XVIII wieku, w: Muzeum Okręgowe w Tarnowie, dzieje i zbiory, Tarnów 1979 s. 139–45; Lepszy, Przemysł złotniczy, s. 91; Nielubszyc R., Jan Gotfryd Schlaubitz – gdański złotnik XVIII w., „Biul. Hist. Sztuki” T. 38: 1976 z. 38 (tu wykaz archiwaliów z AP w Gd.); Rembowska I., Gdański cech złotników od XIV do końca XVIII w., Gd. 1971; Rosenberg M., Der Goldschmiede Merkzeichen, Frankfurt am Main 1923 II 15; Samek J., Polskie rzemiosło artystyczne, W. 1984; tenże, Polskie złotnictwo, Wr. 1989; Tuchołka-Włodarska B., Srebra zakupione do zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku w l. 1970–82, w: Gdańskie Studia Muzealne, 4, Gd. 1985; Woźniak M., Złotnictwo gdańskie XVIII wieku, „Roczn. Gdań.” T. 51: 1991 z. 1; – Borkowska M., Dekret w niebieskim ferowany parlamencie, Wybór testamentów z XVII–XVIII wieku, Kr. 1984 s. 170; – Informacje Dariusza Nowackiego z Kr.

Barbara Rol

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 

Postaci powiązane

 

Nataniel Schlaubitz

1662-03-02 - 1726-12-05 złotnik
 
 
 

Postaci z tego okresu

 

w biogramy.pl

 

Jędrzej Kitowicz

1728-11-25 - 1804-04-03
historyk
 
więcej  

Postaci z tego okresu

 

w ipsb

  więcej  
  Wyślij materiały Wyślij ankietę
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.