INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Johann Sartorius  

 
 
1656-01-21 - 1729-03-27
 
Biogram został opublikowany w 1994 r. w XXXV tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Sartorius Johann (1656–1729), pedagog i filozof. Ur. 21 I w Preszowie na Słowacji w rodzinie luterańskiej, był synem pastora Jana, który w r. 1674 uciekając przed prześladowcami religijnymi opuścił Słowację, udał się do Gdańska i w t.r. objął urząd pastora na Żuławach Gdańskich.

S. po odbyciu wstępnych studiów w gimnazjum w Preszowie studiował następnie długie lata (1673–81) na uniwersytetach niemieckich, korzystając od r. 1677 ze stypendium władz miejskich gdańskich. Studia odbywał głównie w Lipsku, Tybindze (od 30 VI 1674) oraz w Wittenberdze, gdzie w r. 1678 uzyskał tytuł magistra. W Wittenberdze był m.in. uczniem głośnego teologa J. A. Osiandra. Obok teologii interesował się filozofią, filologią klasyczną oraz retoryką. W r. 1680 ogłosił drukiem jedną ze swych pierwszych prac literackich De anima Brutorum… Z inicjatywy rektora P. Hoffmanna został powołany na profesora gimnazjum akademickiego w Toruniu i objął to stanowisko 6 VIII 1682. Odtąd S. rozwinął ożywioną działalność dydaktyczną i naukową. Znaczną część dorobku S-a podczas pobytu w Toruniu stanowią prace z filozofii i nauk przyrodniczych, odzwierciedlające duże oczytanie autora w europejskiej literaturze naukowej. Filozofią Kartezjusza zajął się już w Wittenberdze, gdzie w r. 1679 opublikował rozprawkę o dowodach na istnienie Boga u Kartezjusza. W r. 1691 ukazał się w Toruniu krótki zarys historii filozofii pióra S-a: De incunabulis philosophiae eiusdemque ad nostram aetatem progressu… Krytykę kartezjańskiej dedukcyjnej metody badania przyrody zawarł S., zwolennik metody eksperymentalnej, w dwóch rozprawach przyrodniczych, które ogłosił wspólnie ze swymi uczniami w r. 1694. Jako jeden z pierwszych na polskim gruncie w protestanckim nauczaniu filozofii szkolnej wyłączył argumenty biblijne z dyskusji naukowej. Podejmował też problematykę dotyczącą historii i prawa polskiego. W Toruniu ogłosił kilka panegiryków, sławiących Jana III Sobieskiego, m.in. w związku ze zwycięstwem wiedeńskim.

W r. 1699 przeniósł się S. do gimnazjum akademickiego w Elblągu, gdzie ofiarowano mu urząd rektora. W czasie pobytu w Elblągu podjął starania o modernizację nauczania w szkole (wyższa matematyka, filozofia, geografia), ogłosił też szereg druków szkolnych i okolicznościowych. Już jednak w r. 1704, zrażony trudnościami finansowymi, opuścił Elbląg i objął (od 23 X 1704) w gdańskim gimnazjum akademickim katedrę wymowy i poezji, którą piastował aż do śmierci (następcą S-a na katedrze był G. Lengnich). W okresie gdańskim publikował S. liczne prace, wracając głównie do swych młodzieńczych zainteresowań antykiem i filologią klasyczną, m.in. ogłosił rozprawki: Epanorthosis Annibalis, in publico fletu ridentis… (1708) i De ostracismo litterario, adversus Hardinum… (1710). S. pozostawił ponad 150 drukowanych prac, głównie po łacinie i po niemiecku, obejmujących, oprócz prac naukowych, panegiryki, poezję, dysputy szkolne i teatr szkolny. Dzięki swym licznym wystąpieniom retorycznym określony został przez współczesnych «flumen eloquentiae» (J. Lippisch). Całe życie utrzymywał także żywe związki z życiem naukowym niemieckim, udzielając m.in. ośrodkowi lipskiemu informacji o polskiej historii i kulturze. Zmarł w Gdańsku 27 III 1729.

Ożeniony był w okresie pobytu w Toruniu z Rebeką, córką toruńskiego nauczyciela Eliasza Friedhubera, i miał z nią kilkoro dzieci. Jeden z synów S-a, Michał Bogusław, po studiach w Gdańsku i na uniwersytetach niemieckich, został zgodnie z tradycją rodzinną pastorem.

 

Estreicher (duże luki); Praetorius E., Athenae Gedanenses, Lipsiae 1713 s. 162; Dittmann G. G., Beiträge zur Geschichte der Stadt Thorn, Tor. 1789 s. 87–8; – Bieńkowska B., Bieńkowski T, Z dziejów recepcji nowożytnej myśli naukowej w szkołach polskich XVII i XVIII wieku, Studia i Mater. z Dziej. Nauki Pol., S. E., Z. 5, W. 1973 s. 73–4; Bieńkowski T., Teatr i dramat szkół różnowierczych w Polsce, „Odr. i Reform. w Pol.” T. 13: 1968 s. 58, 59, 62; tenże, Znajomość kartezjanizmu w środowiskach różnowierczych Gdańska i Torunia w drugiej połowie XVII wieku, w: Wokół dziejów i tradycji arianizmu, Pod red. L. Szczuckiego, W. 1971 s. 153–4; Jarzęcka J., Obraz życia umysłowego w Rzeczypospolitej doby saskiej w świetle wybranych lipskich czasopism naukowych (1710–1762), W. 1987 (tamże w aneksie teksty listów S-a do J. G. Krausego w Lipsku) s. 307–15; Pawlak M., Nauczyciele Gimnazjum Elbląskiego w latach 1535–1772, cz. 2, „Roczn. Elbląski” T. 6: 1973 s. 166; Salmonowicz S., Myśl Oświecenia w Toruniu, Tor. 1982 s. 24–6; tenże, Nauczanie filozofii w Toruńskim Gimnazjum Akademickim (1568–1793), w: Nauczanie filozofii w Polsce w XV–XVIII wieku, Pod red. L. Szczuckiego, Wr. 1978; tenże, Profesor Jan Sartorius (1656–1729). Z dziejów filozofii eklektycznej w Prusach Królewskich, w: Strefa Bałtycka w XVI–XVIII w. Polityka – Społeczeństwo – Gospodarka, Pod red. J. Trzoski, Gd. 1993 s. 183–96; tenże, Toruńskie Gimnazjum Akademickie a ziemie Korony Węgierskiej w XVII i XVIII w., w: Księga Pamiątkowa 400-lecia Toruńskiego Gimnazjum Akademickiego, Pod red. Z. Zdrójkowskiego, Tor. 1972 I 180–2; tenże, Toruńskie Gimnazjum Akademickie w latach 1681–1817, P. 1973; – Ad justa funebria […] Joanni Sartorio…, Gd. 1729; Dragheim B., Laudatio funebris..., Gd. 1729; [Lippisch J. G] J. G. L. H., Thorunium Hungarorum litteris deditorum matrem…, Jena 1735 s. 19, 28.

Stanisław Salmonowicz

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.