INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Ludwika Rywacka (z domu Mrozowicz)     

Ludwika Rywacka (z domu Mrozowicz)  

 
 
1817-04-19 - 1858-02-23
Biogram został opublikowany w latach 1991-1992 w XXXIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Rywacka z Mrozowiczów (Morozewiczów) Ludwika (1817–1858), śpiewaczka operowa. Ur. 19 IV (wg J. Heppena 19 II) w Warszawie.

Debiutowała na scenie warszawskiej jako dziecko 9 III 1828, w dwa lata później wystąpiła w roli Tryfony w melodramacie „Chłop milionowy” F. Raimunda. Zaangażowana do chóru opery warszawskiej, wkrótce zaczęła otrzymywać role solowe. W r. 1833 śpiewała jako Elwira w „Niemej z Portici” D. F. Aubera, Clorinda w „Kopciuszku” G. Rossiniego, w r. 1834 – Agata w „Wolnym strzelcu” K. M. Webera. Od stycznia 1835 była uczennicą w Warszawskiej Szkole Dramatycznej i Szkole Śpiewu przy Teatrach Warszawskich, jakiś czas przebywała we Włoszech, doskonaląc swoje umiejętności artystyczne, m. in. występując z powodzeniem w „Turku we Włoszech” G. Rossiniego. Po powrocie z zagranicy w r. 1837 «wzbudziła entuzjazm z szałem graniczący» (Władysław Józef Krogulski) w „Semiramidzie” G. Rossiniego.

W l. 1837–50 R. należała do najwybitniejszych śpiewaczek opery warszawskiej. Dn. 16 XII 1837 wystąpiła obok Juliana Dobrskiego, Jana N. Szczurowskiego i Pauliny Rivoli w premierowym przedstawieniu opery G. Meyerbeera „Robert Diabeł”. Na początku l. czterdziestych jeszcze raz wyjechała do Włoch (za namową pianisty S. Thalberga) na kilka miesięcy. Wróciwszy w r. 1842 gościnnie występowała na scenie krakowskiej, zaś w r. n. już na deskach opery warszawskiej, wykonując partię tytułową w „Łucji z Lammermoor” G. Donizettiego. W r. 1844 w Teatrze Wielkim śpiewała przy udziale włoskich artystów główną partię w operze tegoż kompozytora pt. „Lukrecja Borgia”. R. występowała ponadto w rolach: Lindy w „Lindzie z Chamonix” Donizettiego, Donny Anny w „Don Juanie” W. A. Mozarta (1847).

Bywalcy operowi podziwiali R-ą w operach G. Verdiego. Powodzenie wystawionej 28 III 1848 „Lombardi alla prima crociata” („Jerozolima czyli krzyżacy podczas pierwszej krucjaty”), w której R. śpiewała rolę Gizeldy, zachęciło dyrekcję opery warszawskiej do szybkiego wystawienia innych oper tego kompozytora. W ciągu 1849 r. doszło do premierowych przedstawień „Makbeta” i „I due Foscari”. R. w partii Lady Makbet z Wilhelmem Troszlem w roli Makbeta, gdzie «śpiew i gra jej o lepsze tu walczyły», a pięć miesięcy później z Dobrskim – święciła triumfy. Dzięki dużej skali głosu mogła śpiewać partie sopranu i altu. W. J. Krogulski pisze nawet, że «nie było w Europie soprano-drammatico, który mógłby walczyć z Rywacką rozciągłością skali i siłą timbru głosu». Miała przy tym duże zdolności aktorskie, «była to zjawiskowa śpiewaczka i jednocześnie bajecznie doskonała artystka tragiczna, jej Norma, Foscari, Jerozolima, Macbeth, Linda zresztą wszystko czego się dotknęła to same szczyty doskonałości» (Krogulski). Ostatni raz na scenie warszawskiej opery wystąpiła 8 I 1854 w „Marii di Rohan” G. Donizettiego. W r. n. opuściła Warszawę.

W 1. poł. 1855 r. życzliwie przyjęta przez lwowską publiczność (śpiewała m. in. arie z „Łucji z Lammermooru”), R. zamieszkała we Lwowie. Prowadziła tam szkołę śpiewu i często swoimi występami ratowała jej skromny budżet. Udane koncerty z udziałem R-iej w r. 1856 w teatrze w Żytomierzu w czasie zjazdu szlacheckiego oraz w teatrze kijowskim przyniosły dość duży dochód i zachęciły ją do ponownego wyjazdu do Kijowa w r. 1858. Zmarła w czasie podróży z Kijowa do Warszawy w powozie pocztowym pod Miłosną 23 II 1858 (wg nekrologu zamieszczonego w „Ruchu Muzycznym”); pochowana została na cmentarzu Powązkowskim 26 II t. r. W miesiąc później 27 III 1858 w katedrze Św. Jana w Warszawie zostało wykonane za spokój duszy R-iej „Requiem” W. A. Mozarta. L. Bondasiewicz dedykował R-iej „Mazura” z tematów opery A. Adama „Pocztylion” („Le postillon de Longjumeau”).

R. była zamężna od r. 1833 za Janem Kantym Rywackim (1790–1842), śpiewakiem opery warszawskiej, występującym w podrzędnych rolach, aktorem i gitarzystą (uczył gry na gitarze, przełożył na gitarę hiszpańską dwie arie z opery „Czaromysł” Karola Kurpińskiego). W r. 1819 był członkiem loży «Halle der Beständigkeit» w Warszawie. Siostrami R-iej były: Anna Pietrzykowska, aktorka, i Joanna Krajewska, aktorka i śpiewaczka.

 

Enc. Org. (data śmierci: 23 II 1858); Mała Enc. Muzyki (mylnie, że była starszą siostrą Pauliny Rivoli); Słown. Muzyków Pol., II; Słown. Teatru Pol., s. 618–19 (fot.), (data śmierci: 19 II 1858); Sowiński, Słown. muzyków; Małachowski-Łempicki, Wykaz pol. lóż wolnomularskich; – Przybylski T., Karol Kurpiński, w: Szkice o kulturze muzycznej XIX w., W. 1980 IV 387 (o Janie Rywackim); Siwkowska J., Nokturn czyli rodzina Fryderyka Chopina w Warszawie w latach 1832–1881, W. 1986 I 183, 187, 437–8; Szenic S., Cmentarz Powązkowski, W. 1982; Tomaszewski W., Pracownia litograficzna Pietrzykowskich, w: Szkice o kulturze muzycznej XIX w., W. 1985 V 154; Wilski Z., Polskie szkolnictwo teatralne 1811–1944, Wr. 1978; – Wspomnienia aktorów (1800–1925), Oprac. S. Dąbrowski, R. Górski, W. 1963 I; – „Dzien. Liter.” 1858 nr 27 s. 214; „Echo Muzycz. Teatr. i Artyst.” 1889 nr 319 s. 530, 1891 s. 440, 1893 s. 482, 1901 nr 905 s. 57; „Kłosy” 1883 nr 930 (o Janie Rywackim), 1885 nr 1022 s. 71 (Heppen J., Teatr warszawski przed półwieczem: autor podaje datę śmierci 19 II 1858); „Nowiny” 1855 nr 20 s. 175, nr 25 s. 220, nr 38 s. 339, nr 52 s. 468, nr 54 s. 487, 488; – B. Jag.: rkp. 6828 (W. J. Krogulski, Życiorysy artystów naszych) z. 5 s. 69, z. 8 s. 135, 136, rkp. 7115 (W. J. Krogulski, Notatki starego aktora) z. 29.

Elżbieta Orman

 

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.