INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Mateusz Szeps (Schebs, Szeybs)  

 
 
1730-1749 - koniec XVIII w.
Biogram został opublikowany w XLVIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2012-2013.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Szeps (Schebs, Szeybs) Mateusz (XVIII w.), rzeźbiarz i snycerz.

Ur. w l. trzydziestych lub czterdziestych XVIII w. Pochodził z Poznania, zapewne był bratem lub kuzynem Augustyna Szepsa (zob.).

We wrześniu 1765 zawarł S. kontrakt z konwentem bernardynów w Krakowie na wykonanie pięciu kamiennych figur z postumentami Chrystusa i czterech świętych zakonnych, przeznaczonych na bramę cmentarza przy kościele św. Bernardyna ze Sieny (niezachowane). W r. 1767 przyjął obywatelstwo Krakowa. W r. 1774 wykonał przytęczowy ołtarz Niepokalanego Poczęcia NMP w kościele Bernardynów, a w l. 1777–9 współpracował z ks. Sebastianem Sierakowskim przy dekoracji bocznego prospektu organowego w prezbiterium katedry na Wawelu i przy stallach oraz w kościele Norbertanek na Zwierzyńcu. W tym ostatnim spod jego ręki wyszły wykonane z tzw. narzutu figury Mojżesza i Adama na półfilarach chóru zakonnego oraz zapewne kamienne płaskorzeźby ze scenami z życia św. Jana Chrzciciela w dekoracji ołtarza głównego i drewniane medaliony z podobiznami świętych norbertańskich, zawieszone w prezbiterium. Dla paulinów wykonał w r. 1780 tabernakulum do ołtarza głównego kościoła p. wezw. św. św. Michała Archanioła i Stanisława na Skałce, a dla karmelitów trzewiczkowych Na Piasku w r. 1785 dekorację rzeźbiarską ołtarza w kaplicy Matki Boskiej Piaskowej oraz prawdopodobnie dekorację wnętrza kaplicy. Wiadomo też o jego pracach sztukatorskich, wykonanych w nieznanym czasie w niezachowanym kościele św. Szczepana. Na podstawie analizy stylistycznej przypisano mu również wykonane w drewnie dwa ołtarze boczne (Trójcy Świętej i św. Antoniego) w kościele Bożego Ciała w Krakowie, rzeźby ołtarza głównego kościoła św. Mikołaja tamże oraz figury z ołtarza głównego kościoła parafialnego w Prandocinie.

W r. 1786 notowany był S. w Warszawie, gdzie pracował przy dekoracyjnych listwach oraz rzeźbionych trofeach do Sali Rycerskiej na Zamku królewskim. W r. 1792 mieszkał z żoną na Lesznie.

S. pracował w drewnie, tzw. narzucie i kamieniu. Jego wczesne rzeźby miały przysadziste proporcje, były statyczne, a przedstawiane tkaniny charakteryzowały się twardymi fałdami. Z czasem tworzył figury smuklejsze, ujmując je w swobodnym ruchu. W całej twórczości S-a można dostrzec pewne podobieństwa do dzieł Augustyna Szepsa.

S. był żonaty. Brak informacji, czy miał dzieci.

 

Dettloff A., Rzeźba krakowska drugiej połowy XVIII wieku – twórcy, nurty i tendencje, Kr. 2006 s. 255–75 (mszp. pracy doktorskiej w Inst. Hist. Sztuki UJ); Kantak K. i in., Kościół i klasztor Bernardynów w Krakowie, Kr. 1938; Katalog zabytków sztuki w Pol., IV cz. 4 z. 1, cz. 7; Kwiatkowski M., Stanisław August Król-Architekt, Wr. 1983; – Arch. Bernardynów w Kr.: sygn. I-i-1 k. 635 (kontrakt z krakowskim klasztorem bernardynów).

Andrzej Kusztelski

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.