INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Stefan Łowejko  

 
 
Biogram został opublikowany w 1973 r. w XVIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Łowejko Stefan h. własnego (zm. ok. 1595), sędzia ziemski mozyrski, domniemany zwolennik wolnomyślicielstwa religijnego. Dość często używana forma nazwiska: Łowan, powstała zapewne na skutek omyłki kopisty, któremu zawdzięczamy odpis pozwu przeciwko Ł-ce. Należał on do rodziny osiadłej m. in. w pow. mozyrskim i piastującej tam liczne urzędy; był synem Grzegorza. Ł. w r. 1577 występuje jako podsędek mozyrski; w r. 1589 był tamtejszym wojskim. Wówczas też sejm powołał go na stanowisko poborcy podatków i czopowego w pow. mozyrskim. Ł. należał do zamożnej szlachty, skoro na popisie wojska litewskiego w r. 1567 stawił się z 2 «drabami» i 3 końmi. Był on właścicielem majątków: Borysowicze lub Borysowszczyzna, Potoczyszcze, Tułgowicze i Zinowiszcze. W r. 1591 otrzymał w dożywotnią dzierżawę część włości Oniekszty (52 włóki i 13 morgów); w n. r. prawował się ze Stefanem Łozką o rozgraniczenie wsi Zahal i Klewy.

Tenże Łozka oskarżył w r. 1591 Ł-ę przed Trybunałem Lit. o niewiarę w Trójcę Św. i bóstwo Chrystusa, negowanie nieśmiertelności duszy i życia pozagrobowego oraz o stawianie znaku równości między człowiekiem a zwierzęciem. Wg pozwu, Ł. miał również twierdzić, iż «świat nie jest stworzony, ale tak od wieków stoi», cokolwiek zaś na nim istnieje, «powstało samo przez się». Raj i piekło występują tylko na ziemi, zależnie od tego, jak się komu powodzi. Oskarżenia te mogły wynikać z rywalizacji osobistej i zatargów majątkowych pomiędzy Łozką a rodziną Łowejków. W l. 1592 i 1594 procesował się on bowiem również z Janem Łowejką, marszałkiem mozyrskim. Łozka starał się też pozbawić obu Łowejków ich urzędów, twierdząc, iż Ł. nie posiada – jako bezbożnik – odpowiednich kwalifikacji do sprawowania obowiązków sędziego, Jan Łowejko nie powinien zaś – z uwagi na nie znane nam bliżej uchybienia – być marszałkiem. Jak wynika z akt „Metryki Litewskiej”, Łozka nie zdołał udowodnić swoich oskarżeń, skoro w r. 1592 Ł. występował nadal jako sędzia ziemski mozyrski, zaś Jan Łowejko był jeszcze w dwa lata później tamtejszym marszałkiem. Również S. Reszka i M. Łaszcz, którzy streszczają zarzuty przeciwko Ł-ce, nic nie piszą o karze, którą miałby mu sąd wymierzyć. Do sprawy o wolnomyślicielstwo religijne w Trybunale Lit. przypuszczalnie nie doszło lub też zakończyła się ona wyrokiem uniewinniającym z braku dostatecznych dowodów winy. W r. 1595 Ł. ponownie procesował się z Łozką o rozgraniczenie włości Borysowicze od wsi Zahal i Klewy. Jeśli wierzyć Reszce, w rok później Ł. już nie żył; rzekomo grobu jego nie można było przez szereg dni zasypać, ponieważ ziemia nie chciała przyjąć zwłok bezbożnika.

Już Reszka pisał o skomplikowanej ewolucji ideowej Ł-i, który «ex iudeo christianus, ex christiano zwinglianus, ad ultimum factus atheus». W XIX w. O. Lewickij upatrywał w poglądach Ł-i «wolnomyślicielstwo religijne doprowadzone do skrajnej negacji», wiążąc je z wpływami zwolenników doktryny, którą propagował na Litwie Teodozy Kosy. Zdaniem współczesnych badaczy, w przypisywanych Ł-ce poglądach można dopatrzyć się pewnych zbieżności z racjonalistycznym nurtem ideologii ariańskiej, zwłaszcza z nonadorantyzmem. Historycy radzieccy widzą w nim zdecydowanego ateistę, który wyznawał poglądy materialistyczne i był typowym przedstawicielem «białoruskiego epikureizmu» (Serbenta). Zawarty w pozwie zarzut epikureizmu był jednak u schyłku XVI w. dość często wysuwany przez przedstawicieli różnych obozów wyznaniowych, z arianami włącznie. Z tej to literatury polemicznej mógł korzystać i Łozka przy sporządzaniu pozwu przeciwko Ł-ce. Tekst pozwu przedrukowali: D.Č.O. Bodjanskij w: „Čtenija v Imperatorskom obščestve istorii i drevnostej” (Moskwa, T. 1: 1846 nr 1 s. 11–12) oraz V. A. Serbenta w: Iz istorii fiłosofskoj i obščestvenno-političeskoj mysli Belorussii. Izbrannye proizvedenija XVI – načało XIX v., Minsk 1962 s. 98.

 

Boniecki; – Aleksjutovič M. A., Scjapan Lovan, „Polymja” 1966 nr 11; Brückner A., Różnowiercy polscy, W. 1962; Lewickij O., Socynianie na Rusi, „Reform. w Pol.” R. 2: 1922 s. 215; Podoškin S. A., Reformacija i obščestvennaja mysl’ Belorussii i Litvy..., Mińsk 1970 s. 161–3; Serbenta V. A., Vidnye ateisty i materialisty Belorussii vtoroj pol. XVI v., w: Iz istorii filosofskoj… mysli Belorussii, s. 94–6; Szczucki L., Z dziejów eschatologii ariańskiej w Polsce XVI wieku, Studia i Mater. z Dziej. Nauki Pol., W. 1957 IV 159–60; Tazbir J., Prekursorzy polskiego libertynizmu, „Euhemer. Zesz. Filoz.” 1961 nr 2 s. 47–8; – We wszystkich opracowaniach Ł. występuje jako Łowan, względnie: Łowan (Łowejko); – Łaszcz M., Recepta na Plastr Czechowica ministra nowokrzczeńskiego przez Szczęsnego Żebrowskiego wydana, Kr. 1597 s. 51–2; Reszka S., De atheismis et phalarismis evangelicorum, Neapoli 1596 s. 40; Russkaja Istoričeskaja Biblioteka, XXXIII 1235; Vol. leg., II 303; – AGAD: Summariusz Metryki Lit. t. VI, fol. 231v., 261, 267v.; B. Raczyńskiego: rkp. 34 fol. 133 (Pozew jednemu sekty epikurów w roku 1591 dany).

Janusz Tazbir

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.