INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Tadeusz Rychter      "frag. "Portretu malarza Tadeusza Rychtera w słońsku" Stanisława Janowskiego.

Tadeusz Rychter  

 
 
1870 (1873?) - 1943
| grafik
 
Biogram został opublikowany w latach 1991-1992 w XXXIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Rychter Tadeusz (1870, w literaturze podawana data 1873–1943), malarz, grafik. Ur. we Lwowie, był synem profesora Politechn. Lwow. Józefa (zob.) i Aleksandry z Pintowskich.

W r. 1895/6 R. studiował malarstwo w Szkole Sztuk Pięknych (SSP) w Krakowie pod kierunkiem Teodora Axentowicza. W r. 1896 wyjechał na studia malarskie w ASP w Monachium. Stamtąd odbył podróż do Włoch. W r. 1898 wstąpił w Monachium do Szkoły Malarstwa S. Hollosy’ego. W t. r. Jan Bołoz Antoniewicz, omawiając malarstwo polskie w Monachium, nazwał dekoracyjne prace R-a «małymi arcydziełami ze świata roślinnego». W r. 1899 R. jakiś czas przebywał w Paryżu, w lecie ze szkołą Hollosy’ego na plenerze w Nagy Banya na Węgrzech, następnie był w Monachium, gdzie poznał swą przyszłą żonę Bronisławę Janowską, również studiującą tam malarstwo. W r. szk. 1899/1900 był zapisany w krakowskiej ASP (tym razem jako student nadzwycz. w szkole Józefa Unierzyskiego). W r. 1900 zaręczył się, a następnie (26 X w kościele św. Marii Magdaleny we Lwowie) poślubił B. Janowską (zob. Rychter-Janowska Bronisława). Młoda para odbyła wspólną podróż do Szwajcarii, Włoch, Hiszpanii i Francji. Następnie w 1. poł. 1901 r. Rychterowie mieszkali i studiowali w Monachium. W lecie t. r. przebywał R. we Lwowie, gdzie mieszkali jego rodzice. W sierpniu, jak pisała złośliwie w jednym ze swych listów Gabriela Zapolska, «państwo Rychterowie kupili sobie tandem, przebrali się za pajaców i pojechali do Batiatycz, kłaniać się Paparom, właścicielom majątku». Spędzili tam miesiąc szukając kontaktów z wpływowymi osobistościami. Jesienią t. r. R. wyjechał znów do Monachium i do Włoch kontynuując studia. W r. 1902 wraz z żoną zamieszkał w Krakowie. W r. szk. 1902/3 studiował w ASP pod kierunkiem T. Axentowicza. Malował w tym czasie przeważnie pejzaże, a także portrety, m. in. Portret własny. Wystawiał je w Tow. Przyjaciół Sztuk Pięknych (TPSP) w Krakowie: 1900, 1901, 1902, 1903, 1904, 1905, 1907, 1914, w Tow. Zachęty Sztuk Pięknych (TZSP) w Warszawie: 1903, 1908, 1912/13 i w TPSP we Lwowie: 1903, 1905. W r. 1903 (marzec i kwiecień) pomagał swemu szwagrowi Stanisławowi Janowskiemu w robieniu dekoracji do sztuk wystawianych przez Scenę Niezależną teatru G. Zapolskiej. Lato 1904 spędził na Żmudzi w Rybiniszkach, majątku Kierbedziów, w którym właścielka prowadziła bezpłatny pensjonat dla niezamożnych literatów, muzyków i malarzy; przebywali tam równocześnie z R-em: Antoni Lange, Karol Mondral, Franciszek Fiszer i Adam Grzymała-Siedlecki. R. obracał się wśród cyganerii artystycznej Krakowa. Był jednym z uczestników spotkań w kabarecie «Zielony Balonik», ozdabiał swymi rysunkami wnętrze «Jamy Michalikowej». Był zaprzyjaźniony z rzeźbiarzem Janem Szczepkowskim (podobno akt R-a był umieszczony na secesyjnej wazie Szczepkowskiego). Na skutek scysji z Józefem Siedleckim (w r. 1905) miał z nim sprawę honorową (protokół jej zachował się w B. Ossol.: Papiery Rychterów).

R. uprawiał grafikę, niejednokrotnie inspirowaną sztuką japońską w formie i tematach. W r. 1903 wykonał plakat do spektaklu „Kopciuszek” w Teatrze Miejskim (litografia barwna w zbiorach ASP w Warszawie). Wykonywał też wtedy liczne ekslibrisy, np. dla Michała Tarasiewicza, z umieszczonym w nim portretem aktora (1903, cynkotypia), Róży Aleksandrowicz, Juliusza Chodackiego, Leopolda Wellischa (1905, litografia), Jana Małeckiego (cynkotypia), Franciszka Biesiadeckiego (akwaforta), Maurycego Ameisena (cynkotypia) – wszystkie z r. 1903, Juliusza Chodackiego, Józefa Szustra (z sową na księżycu) – z r. 1905 i nie sygnowany ekslibris Augusta Teodorowicza i arcybpa Andrzeja Szeptyckiego. W jego pracach graficznych i malarskich pojawiały się motywy typowe dla secesji, np. Kogut (autolitografia pokazana na wystawie w TPSP w r. 1902), czy Wrony (1906, olej. płótno, Muz. Narodowe w Poznaniu); wg tego ostatniego B. Rychter-Janowska wykonała aplikowaną makatę. Prace R-a reprodukowały czasopisma: „Chimera”, „Tygodnik Ilustrowany” i „Świat” (W.). W r. 1907, wspólnie ze Stanisławem Kamockim i Henrykiem Szczyglińskim, założył w Krakowie doświadczalną pracownię graficzną działającą jednak bardzo krótko. W t. r. zaprojektował ozdobną klamrę do damskiego paska, wykonaną w pracowni jubilerskiej Czaplickiego w Krakowie. Dużo przebywał w kręgach teatralnych szkicując i malując portrety znanych artystów i reżyserów, jak: Wacława Szymborskiego w „Carze Samozwańcu” Adolfa Nowaczyńskiego i w „Ślubach panieńskich” Aleksandra Fredry (rys. ołówkiem w: B. Jag. Gabinet Rycin), Portret Arnolda Szyfmana (1906, olej. płótno, Muz. Teatru Wielkiego w Warszawie), szkic do portretu Mariana Jednowskiego w roli Wernyhory w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego i Portret Mariana Jednowskiego w roli Wielkiego Inkwizytora w „Don Carlosie” F. Schillera (1908, rys. ołówkiem) oraz Portret Leona Stępowskiego w roli oberżysty w Don Kichocie M. Cervantesa (1908, rys. kredką) (wszystkie trzy w Muz. Historycznym m. Krakowa – Oddział Historii Teatru).

W r. 1907 R. przebywał w Kosowie (koło Kołomyi) w sanatorium dr. Apolinarego Tarnawskiego. Zetknął się tam z Mieczysławem Geniuszem i pod jego wpływem wstąpił do paramasońskiej galicyjskiej loży teozofów. W związku z tymi zainteresowaniami latem 1908 odbył podróż do Egiptu, był w Kairze, a także w Port Saidzie u M. Geniusza, który był tam dyrektorem Kompanii dla Wód Słodkich. W początku 1909 r. przebywał w Berlinie, w marcu t. r. powrócił do Krakowa. Zapolska napisała wówczas zabawną kantatę na jego przyjazd, z aluzjami do jego malarstwa i zainteresowań teozoficznych. W t. r. wystawiał R. ekslibrisy na wystawie obrazów artystów polskich, zorganizowanej przez Rychter-Janowską w Nowym Sączu, zaś w grudniu na wystawie TPSP we Lwowie. Władysław Witwicki w recenzji w „Słowie Polskim” «obsypał [R-a] pochwałami za kury i koguty, które natychmiast znalazły nabywców» (Zapolska). W r. 1910 R. znowu mieszkał w Berlinie, zarabiał tam malując portrety dzieci. Poznał wtedy R. Steinera i pod jego wpływem stał się antropozofem.

W początkach pierwszej wojny światowej R. uczestniczył w kampanii w Karpatach. W r. 1915 wystawiał w Wystawie Legionistów w Warszawie. W l. 1915–16 był kapitanem II Oddziału Straży Pożarnej w Warszawie. W r. 1916 pracował jako cenzor na poczcie we Lwowie, w t. r. został przeniesiony do Wiednia. Następnie wrócił do Warszawy, w grudniu 1917 uczestniczył w pierwszym zebraniu Tow. Przyjaciół Muzeum Narodowego w Warszawie, którego wraz z M. Lubomirskim, C. Baczyńskim, B. Gembarzewskim, J. Krywultem, J. Lewińskim był współzałożycielem. W kraju przebywał jednak krótko. W r. 1918 był w Monachium, tam rozchorował się ciężko na zapalenie płuc i «leżał trzy miesiące. Obecnie jest gdzieś na zamku u swego przyjaciela. Pielęgnowali go koledzy, ale był między życiem i śmiercią» – pisała (w liście z 27 VIII) Zapolska. Na wystawach krajowych pojawiały się rzadko jedynie jego ekslibrisy: w TZSP w Warszawie – 1929, 1938 i TPSP we Lwowie – 1930. R. zamieszkał w Jerozolimie; uczył tam malarstwa, malował (pejzaże orientalne) i brał udział w wystawach. Zmarł w r. 1943 w Warszawie.

Małżeństwo R-a z Bronisławą Janowską było bezdzietne. Po separacji w r. 1910, Rychterowie uzyskali rozwód 21 I 1919.

Oprócz już wymienionych, obrazy R-a znajdują się w Muz. Narodowym w Krakowie (Widok Paryża – Montmartre i Kaplica Św. Antoniego w Wieliczce <olej.> oraz szkicownik <28 kart>).

 

Autoportret (olej., 1902, własność prywatna w Gdyni); – Grajewski, Bibliogr. ilustracji; Klemensiewicz Z., Bibliografia ekslibrisu polskiego, Wr. 1952; Swieykowski, Pam. Tow. Przyj. Sztuk Pięknych; Inspiracje sztuką Japonii w malarstwie i grafice polskich modernistów, Katalog przygotowali Zofia Alberowa i Łukasz Kossowski, Kielce–Kr. 1981; Wiercińska, Katalog prac TZSP; – [Nowaczyński A.] Clarus, Monachijczycy nowocześni, „Kraj” 1900 nr 18–22; Pol. życie artyst. w l. 1890–1914; toż w l. 1915–39; – Grzymała-Siedlecki A., Rozmowy z samym sobą, Kr. 1972; Listy Gabrieli Zapolskiej, Zebrała S. Linowska, W. 1970 I–II; Mater. do dziej. Akad. Sztuk Pięknych; – Biuletyn Związku Polskich Artystów Plastyków. Numer Specjalny. W 25-tą rocznicę zwycięstwa nad faszyzmem, (W. 1970); „Kraj” 1898 (dodatek) nr 9 s. 96 (J. Bołoz-Antoniewicz); – B. Narod.: akc. 8629/I k. 14 (Morawski K. M., Pamiętniki, I); B. Ossol.: rkp. 12245 (Kram J., Almanach exlibrisu polskiego XX w., Kr. 1948, mszp.); B. Publ. w W.: akc. 2511 (korespondencja M. Geniusza); IS PAN: Mater. do Słown. Artystów Polskich; – Informacje Muz. Historycznego m. Krakowa – Oddział Historii Teatru, Muz. Narodowego w Kr. oraz Gideona Ofrata z Jerozolimy i Ludwika Hassa z W.; – Mater. Red. PSB.

Róża Biernacka

 

 

Powyższy tekst różni się w pewnych szczegółach od biogramu opublikowanego pierwotnie w Polskim Słowniku Biograficznym. Jest to wersja zaktualizowana, uwzględniająca opublikowane w późniejszych tomach PSB poprawki i uzupełnienia.    

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
    Wyślij materiały Wyślij ankietę
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.