INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Waleria Solecka (po mężu Błotnicka)      Waleria z Soleckich Błotnicka, wizerunek na podstawie drzeworytu Edwarda Nicza z 1889 r. , według wzoru Awita Szuberta.

Waleria Solecka (po mężu Błotnicka)  

 
 
1859 lub 1860 - 1889-03-21
Biogram został opublikowany w latach 2000-2001 w XL tomie Polskiego Słownika Biograficznego.

 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Solecka, zamężna Błotnicka, Waleria, pseud. i krypt. literackie: Waleria S., Waleria, pseud. teatralny: Róża Rafalska (1859 lub 1860–1889), literatka, aktorka. Była prawdopodobnie córką Jana Soleckiego (1832 – 4 IV 1861) księdza greckokatolickiego, administratora parafii Łopuszany w pow. złoczowskim.

Osierocona w dzieciństwie, wychowywała się S. u krewnych. Ukończyła z patentem seminarium nauczycielskie we Lwowie, po czym pracowała w szkole i dawała lekcje prywatne; rychło jednak porzuciła te zajęcia i wyjechawszy do Warszawy uczyła się aktorstwa u Jana Królikowskiego. Pod pseud. Róża Rafalska występowała najpierw w trupie Aleksandra Podwyszyńskiego; debiutowała w Poznaniu 10 I 1883 w komedii Z. Mellerowej „Fałszywe blaski”. W sezonie 1883/4 grała w teatrze poznańskim. Dn. 3 II 1885 wystąpiła po raz pierwszy we Lwowie – odtąd już pod własnym nazwiskiem panieńskim – w roli tytułowej w „Dziewicy Orleańskiej” F. Schillera. Grała potem m.in. Rozę w „Lilii Wenedzie” J. Słowackiego, a po wyjeździe ze Lwowa Gabrieli Zapolskiej przejęła po niej role kokot. Wg Stanisława Schnür-Pepłowskiego, S. była «istną ofiarą teatralnej manii», a jej niepowodzenia sceniczne wynikały «choćby tylko z powodu wadliwej w najwyższym stopniu wymowy». W r. 1886, po wyjściu za mąż za rzeźbiarza Tadeusza Błotnickiego (zob.), S. opuściła scenę.

Sukces, choć właściwie dopiero pośmiertny, przyniosła S-iej twórczość literacka, którą uprawiała, niemal wyłącznie, pod nazwiskiem panieńskim. Zaczęła, jak się zdaje, od wierszy, których jednakże, mimo pozytywnej o nich opinii («talent prawdziwy») Teofila Lenartowicza, nie ogłaszała drukiem. Publikowała natomiast, głównie w prasie galicyjskiej („Kurier Lwowski”, „Kurier Polski”, „Myśl”, „Nowa Reforma”, „Ruch”, „Świat” i in.) oraz w warszawskiej („Głos”, „Przegląd Tygodniowy”, „Świt”, „Wędrowiec”) obok drobnych artykułów opowiadania o tematyce współczesnej (także z życia ukraińskich chłopów i Żydów), które zwróciły na nią uwagę krytyki; jedno z opowiadań (Amor) odznaczono na konkursie „Kłosów”. Oddzielnie ogłosiła tylko kilka z nich: Sara (Lw. 1887, odb. z „Ruchu”), Ksiądz Nykoła (Kr. 1888), Krasula (W. 1889). Recenzenci podkreślali «realizm w najlepszym guście» (M. Morawski), prostotę, barwność stylu, zwięzłość narracji. Większy wybór opowiadań wyszedł staraniem męża niedługo po śmierci S-iej, również pod nazwiskiem panieńskim: On i Ona, Jej dziecko, Kraseńka, Różowy pokój, Amor, Moje pierwsze zamówienie, Horodyszcze. Nowele (Lw. 1890). Przedmową opatrzył go Henryk Sienkiewicz, stwierdzając «szczególną zdolność autorki do kreślenia obrazków rodzajowych, […] bystry zmysł obserwacyjny, […] dar plastycznego słowa, słowem, wszystkie przymioty wróżące doniosłą przyszłość». Również po śmierci i pod panieńskim nazwiskiem S-iej wyszła odznaczona na konkursie „Kuriera Warszawskiego” powieść współczesna Henryk Szczerba (Lw. 1890), inną, pt. Partia szachów, drukowała krakowska „Myśl” (1893). Jedna z jej nowel (Kraseńka) została przełożona na język ukraiński i drukowana w czasopiśmie „Narodnyj Časopys” (1891). S. zmarła w Krakowie 21 III 1889 przy porodzie. Została pochowana na cmentarzu Rakowickim.

W małżeństwie z Tadeuszem Błotnickim miała syna Jerzego, który zmarł młodo.

 

Portret S-iej przez Włodzimierza Tetmajera (olej., wł. Muz. Hist. w Kr.) i Leona Wyczółkowskiego (pastel, wł. Muz. im. Wyczółkowskiego w Bydgoszczy); Rzeźby S-iej przez Tadeusza Błotnickiego: gips 1885 (wł. Muz. Narod. w Kr.) oraz pomnik na grobie na cmentarzu Rakowickim; – Estreicher w. XIX, Wyd. 2, II 386, III 380, VIII 134, 440; W. Enc. Ilustr., VII–VIII 953 (podob.); Słownik pseudonimów pisarzy polskich XV w. – 1970 r., Red. E. Jankowski, Wr. 1996 IV; Słown. Teatru Pol., (bibliogr., ikonogr.); Boniecki, XVII 193; Cyrankiewicz, Przewodnik po cmentarzach Krakowa; – [Fijałkowski R.] Koryzna W., Pamiętnik sceny narodowej w Wielkopolsce do roku 1888, P. 1888 s. 155; Gawalewicz M., Kronika tygodniowa, „Tyg. Ilustr.” 1889 nr 327 (podob.); Pepłowski S., Teatr polski we Lwowie (1881–1890), Lw. 1891; [Pietkiewicz A.] R., Waleria z Soleckich Błotnicka, „Kłosy” 1889 nr 1241 s. 237 (podob.); Raszewski Z., Zapolska – pisarka teatralna, w: Zapolska G., Dramaty, Wr. 1960 I s. CVIII–CIX; [Rec. Krasuli]: Chmielowski P., Literatura dla ludu, „Ateneum” T. 4: 1891 s. 560–1; [Rec. Księdza Nykoły]: [Morawski M.] Ks. M. M., „Przegl. Powsz.” T. 21: 1889 s. 260–1; [Rec. On i ona…]: [Biegeleisen H.] H. B., „Prawda” 1890 nr 17, Ehrenberg J. K, „Bibl. Warsz.” 1890 t. 2 s. 476–8, Nitman K. J., „Ateneum” T. 2: 1890 s. 555–7; Sienkiewicz H., Nowele Walerii Soleckiej. Przedmowa, w: tegoż, Dzieła, W. 1951 XLVI 91–6; Urbański A., Korespondencje, „Echo Muz., Teatr. i Artyst.” 1885 nr 82; [Zapolska G.], Echa warszawskie, „Przegl. Tyg.” 1889 nr 13; Zawialska M., „Świt” Marii Konopnickiej, Wr. 1978; Zyga A., Krakowskie czasopisma literackie drugiej poł. XIX w., Kr. 1983; – Romanowiczówna Z., Cienie, Lw. 1930 s. 121–4 (m.in. cytat z listu T. Lenartowicza do autorki); Schematismus universi venerabilis cleri archidioecesos metropolitanae greco catholicae Lepoliensis pro anno Domini 1858, Leopoli [1858]; toż 1862; Wielkie serce. Korespondencja Kornela Ujejskiego z rodziną Młodnickich, W. 1992 II; – Nekrologi z r. 1889: „Czas” nr 69, „Głos” nr 13; – IBL PAN: Kartoteka bibliogr. (A. Bara).

Rościsław Skręt

 

 
 

Powiązane zdjęcia

   

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.