INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Andrzej I Mackensen  

 
 
ok. 1596 - 1677
Biogram został opublikowany w 1974 r. w XIX tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Mackensen (Mackonson, Macksen) Andrzej I (ok. 1596–1677), złotnik krakowski i gdański, artysta nadworny królów Władysława IV i Jana Kazimierza. Ur. ok. 1596 r. w Niemczech w Delmenhorst na pograniczu Holandii, z pochodzenia Duńczyk (?). Przed r. 1628 osiadł w Krakowie; w protokole rewizji krakowskich warsztatów złotniczych z t. R. wymieniony jest już jako mistrz prowadzący własną pracownię. Również w r. 1628 wykonał na zamówienie Stanisława Lubomirskiego, podczaszego kor., srebrny posąg Salwatora (niezachowany). W r. 1643 przeniósł się do Gdańska, gdzie po przyjęciu do cechu złotników gdańskich został zwolniony od wykonania sztuki mistrzowskiej (ponieważ «był już mistrzem w Krakowie»), musiał jednak w zamian zapłacić na rzecz cechu 400 fl. W r. 1644 (31 X) otrzymał obywatelstwo gdańskie. W l. 1650 i 1663 pełnił funkcje starszego cechu, w r. 1662 zastępcy starszego cechu. W r. 1663 M. sprawował obowiązki prowizora w kościele Św. Trójcy. Od r. 1665 współpracował ze złotnikiem Andrzejem Haidem (Heidt, Harde) z Augsburga, którego przyjął do swojej pracowni na cztery lata. M. miał też wielu innych uczniów. Przyjaźnił się z Kristianem Bierpfaffem, znakomitym złotnikiem toruńskim, który dedykował M-owi swój wzornik pt. „Libellus Novus Elementarum…” ilustrowany przez Jeremiasza Falcka.

M. był artystą płodnym. Wykonywał różne naczynia kościelne ze złota i srebra: kielichy, np. złoty z r. 1644 z kościoła Benedyktynek w Żarnowcu, fundacji Jana Pakosta, z r. 1648 fundowany przez ksienię norbertanek Barbarę Knutównę dla tegoż kościoła, obecnie w zbiorach prywatnych w Londynie, z ok. poł. XVII w. w kościele Mariackim w Krakowie; monstrancje z r. 1646 i 1668 z kościoła pocysterskiego w Pelplinie, z r. 1659 z kościoła parafialnego w Starzynie, a także dzbany mszalne z ok. 1650 r. w Państwowych Zbiorach Sztuki na Wawelu, dzban z r. 1654 fundacji Hansa Fischera, dawniej w kościele Św. Katarzyny w Gdańsku (po r. 1945 zaginiony), z r. 1669 w zbiorach Ermitażu w Leningradzie, dzbany do Wieczerzy Pańskiej: z przedstawieniami Wiary, Nadziei i Zmartwychwstania, dawniej w Królewcu (zaginiony), z wyobrażeniami Wiary, Mądrości i Ostatniej Wieczerzy, wystawiany w r. 1932 na aukcji u A. Kendy’ego w Wiedniu. Do innych dzieł M-a należą: komplet sześciu świeczników przed r. 1656 wykonanych z fundacji kanonika gnieźnieńskiego Szymona Kołudzkiego, zachowane dwa w katedrze w Gnieźnie, puchar nautilus (Cieplice, zbiory Schaffgotschów, zaginiony), taca, przed 1643 (?), Państwowe Zbiory Sztuki na Wawelu. Wybitnym i oryginalnym dziełem M-a była zastawa stołowa złożona z dwunastu pater z portretami królów polskich, wykonana zapewne w r. 1648 (możliwe, że była ona darem miasta Gdańska dla Jana Kazimierza z okazji koronacji), w r. 1666 ofiarowana przez króla Janowi Kazimierzowi Krasińskiemu, podskarbiemu w. kor., z okazji ślubu jego syna Jana z Teresą Chodkiewiczówną (Muz. Narod. w W. przechowuje pięć pater z tejże zastawy, dwie silnie uszkodzone).

M. sygnował swe dzieła cechami z literami: AM. Wyroby swe zdobił bogatą dekoracją ornamentalną oraz rozbudowanymi scenami figuralnymi. Dzieła M-a, stojące na bardzo wysokim poziomie artystycznym, wyróżnia charakterystyczna maniera. Artysta z upodobaniem stosował ornament małżowiny i motywy muszel o miękko potraktowanych brzegach. Elementy te wskazują na zależność od prac Adama Vianena działającego w Utrechcie i stanowią dowód kontaktów artysty z tym środowiskiem. Zachowane dzieła M-a pozwalają na uznanie go za jednego z wybitniejszych złotników działających w w. XVII w środkowej Europie. Twórczość jego oddziałała na innych złotników gdańskich.

M. zmarł w końcu 1677 r. (pogrzeb jego odbył się 19 I 1678) i został pochowany w kościele Św. Trójcy w Gdańsku. Był dwukrotnie żonaty. Z pierwszego małżeństwa miał córkę Annę, którą w r. 1646 (15 V) wydał za rytownika Wilhelma Hondiusa. Ponownie ożenił się z Elżbietą (nieznanego nazwiska), z którą miał syna Andrzeja (zob.). Zapewne z tego małżeństwa pochodziła córka Elżbieta, żona Jerzego Neufeldta, profesora filozofii w Gimnazjum Akademickim.

 

Altpreuss Biogr.; Rastawiecki, Słownik rytowników; Thieme–Becker, Lexikon d. Künstler; Katalog zabytków sztuki w Polsce, III z. 4, IV cz. II 1, IV cz. III 2 (w oprac.), V z. 3; State Armoury in the Moscow Kremlin, Moskva 1969 poz. 146; Sztuka zdobnicza, dary i nabytki 1945–1964, Muz. Narod. W W. Katalog, W. 1964 s. 62; – Bochnak A., Eksport z miast pruskich w głąb Polski w zakresie rzemiosła artystycznego, „Studia Pomor.” T. 2: 1959 s. 102–4; Chranicka B., Złotnictwo gdańskie, Gdańsk jego dzieje i kultura, W. 1969; Czihak E., Die Edelschmiedekunst früherer Zeiten in Preussen, Leipzig 1908 II 61, 63, 67, 128, 196, 197; Fischinger A., Uwagi nad twórczością A. M-a I złotnika krakowskiego i gańskiego, „Spraw. Z posiedzeń Kom. Nauk. (PAN)”, (Kr.) R. 13: 1961 [druk.] 1970 z. 1 s. 173–5; Holiński A., The Gold Chalice of the Virgin Barbara II Knutówna „The Burlington Magazine” (London) T. 107: 1955 s. 256–9, fig. 25–8; Katedra gnieźnieńska I, P.–W.–L. 1970 s. 400, 401 (pozycje opracowane przez L. Krzyżanowskiego); toż, II, tamże 1968 ryc. 342, 345; Lepszy L., A. M., złotnik królów polskich i srebra podskarbiowskie Krasińskich, Prace Kom. Hist. Sztuki, 1930 IV s. LIII–LIV; tenże, Przemysł złotniczy w Polsce, Kr. 1933 s. 14, 77 nr 83 abc, 81 nr 106, 86, 179; Makowski B., Sztuka na Pomorzu, jej dzieje i zabytki, „Pam. Inst. Bałtyckiego” (Tor.) T. 9: 1932 s. 201; Przezdziecki A., Rastawiecki E., Wzory sztuki średniowiecznej i z epoki odrodzenia po koniec w. XVII w dawnej Polsce, W. 1855–8 tabl. U. Uu; Rembowska T., A. M. I – złotnik gdański (XVII w.), „Roczn. Gdań.” T. 23: 1964 s. 173–84; taż, Gdański cech złotników od XIV do końca XVIII w., Gd. 1971; – WAP w Gd.: rkp. 78, 25/352 s. 4, 300, R/G 11, 118, 300 C/1966, k. 190, 300, 60/5 s. 158, 300, 25/329 k. 170v., 78, 14/82, s. 217, 78 14/92 s. 173, 300, 43/142, k. 9v.–10, 300, C/1961 s. 52, 300, C/1966, k. 190 i 190v. 300, R/G, 11, s. 118, 300, C/1986, s. 67 i 187, 300, C/2002, k. 2v.

Jan Samek

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.