INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Bohdan Grudziecki (Gurdziecki, Bahtam-Beg, Burbi Bugdan-Beg, Bohdan Pers, Gurdżi)  

 
 
1 poł. XVII w. - 1700-01-12
Biogram został opublikowany w latach 1960-1961 w IX tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Grudziecki (Gurdziecki) Bohdan (Bahtam-Beg, Burbi Bugdan-Beg, Bohdan Pers, Gurdżi – z tureckiego «gurdżi» = Gruzin) (zm. 1700), rotmistrz wojsk królewskich, potem dyplomata na polskiej służbie, rodem z Gruzji. Służył wpierw u króla Gruzji. Na początku 2. poł. XVII w. widzimy go już w polskiej służbie, gdzie w r. 1662 otrzymał stopień rotmistrza nadwornego wojsk królewskich. Widocznie odznaczyć się musiał męstwem w kampaniach tego okresu, gdyż posłowie od wojska na sejm r. 1666 domagali się, aby «w nagrodę za okazane cnoty wojenne był klejnotem szlacheckim insignitus». W sierpniu r. 1668 wysłany został przez Jana Kazimierza jako poseł polski do szacha perskiego Sulejmana (1667–94), wioząc listy z życzeniami z powodu objęcia tronu przez szacha, z prośbą o potwierdzenie przywilejów karmelitów i jezuitów w Ispahanie i dalszą nad nimi opiekę. W sprawach politycznych jawnie miał on tylko zawiadomić o zawartym z Moskwą rozejmie i w zasadzie unikać wszelkich rozmów politycznych, ale podobno wiózł tajne propozycje zawarcia wspólnego sojuszu przeciw Turcji. W myśl instrukcji z kancelarii koronnej z 30 VI 1668 r. miał on w czasie przejazdu przez teren Gruzji badać możliwości handlu tego kraju z Polską, zwracać uwagę na ceny złota itd. G. udał się w drogę przez Moskwę, gdzie oddał pismo w sprawie przepuszczenia go przez ziemie moskiewskie oraz przez Gruzję, gdzie królowi Wachtangowi VI, zwanemu też Szach-Nawas-Chan (1658–76), wręczył listy od kanclerza Jana Leszczyńskiego z prośbą o okazanie mu swej opieki. W Persji doręczył listy od kanclerza do wezyra i uzyskał potwierdzenie przywilejów dla misjonarzy, a nawet wyjednał pozwolenie na założenie nowego klasztoru jezuitów w Erywaniu. W ówczesnej siedzibie szacha Szemacha wykupił w r. 1670 z niewoli podróżnika holenderskiego Jana Struysa. Z Polakami ze świty poselstwa pozostawał zresztą G. w zaostrzonych stosunkach, a swym życiem wystawnym zraził sobie – według Struysa – dwór perski, co wszystko spowodowało skargi i donosy na G-ego do króla. G., obawiając się skutków tej skargi, opóźniał powrót do kraju, sondując nawet możliwości przejścia na islam i na służbę perską czy też ewentualnie na holenderską. Na początku r. 1671 wyruszył jednak do Polski, wstępując po drodze do Tbilisi, gdzie król Gruzji powierzył mu list do króla z 26 III 1671 r. W Polsce potrafił widocznie oczyścić się ze wszystkich zarzutów, skoro w r. 1673 za zaleceniem hetmanów uzyskał szlachectwo polskie na nazwisko Gurdziecki lub Grudziecki, razem ze swym bratem Persidonem, co potwierdziła konstytucja sejmowa z r. 1676. Zgodnie z prawami nabył on majątek w Polsce (w Łęczyckiem) i toczył tam zresztą liczne procesy z sąsiadami. Po traktacie żurawińskim ponownie udał się przez Rosję do Persji (w lipcu 1676) z misją od Jana III ofiarowania przyjaźni i z prośbą o dalszą opiekę nad misjami katolickimi. Obok działalności dyplomatycznej G. zajmował się handlem, gdyż dochowała się wiadomość, że towary sprowadzane wtedy przez niego z Persji zatrzymane zostały w Rosji. W grudniu 1678 r. posłany znów do Persji, po dłuższym pobycie w Moskwie udał się w sierpniu 1679 r. w dalszą podróż, a już w grudniu 1680 r. znów widzimy go w Moskwie w podróży powrotnej do Polski. Wysłany znów w sierpniu 1683 r., 13 IX t. r. (st. st.) udał się z Moskwy w dalszą drogę do Persji, gdzie doręczył później raport o zwycięstwie wiedeńskim, który – po przełożeniu go na j. perski przez kapucyna francuskiego Rafała du Mans – oddany został szachowi. G. miał polecenie zjednywania szacha dla koncepcji wspólnej ligi antytureckiej; w swych raportach z lipca i sierpnia 1685 r. donosił o sukcesach swej misji. Powrócił do Polski przypuszczalnie ok. r. 1686, gdyż w r. 1687 jeszcze raz zjawił się na dworze perskim z listem króla Jana z Żółkwi z 28 I 1686 r., aby – wg słów przebywającego wtedy w Persji lekarza niemieckiego Kaempfera – «ad societatem belli invitare principem». W r. 1699 widzimy go po raz ostatni w podróży dyplomatycznej z Persji do Polski, przybył do Moskwy 24 XII 1699 (st. st.), gdzie zmarł 12 I 1700 (ib). Wg innych informacyj powrót jego odbył się dopiero w r. 1704. Współczesny mu podróżnik holenderski Struys daje w swym dziele bardzo niepochlebną charakterystykę G-ego, uważając go za człowieka o niskiej wartości moralnej, lekkomyślnego, tchórza, skąpca, żarłoka, pijaka i rozpustnika. Jego brat nazwany w rosyjskich źródłach Iwanem (chyba ten sam, co wspomniany wyżej Persidon) pełnił dalej funkcje przedstawiciela polskiego w Persji; jeszcze we wrześniu 1704 jechał do Polski przez Moskwę.

 

Repertorium der diplomatischen Vertreter aller Länder seit dem Westfälischen Frieden, Ed. L. Bittner i L. Gross, Berlin 1936 I 418–9; – Baranowski B., Znajomość Wschodu w dawnej Polsce do XVIII w., Łódź 1950 s. 210, 213; Brzeziński S., Misjonarze i dyplomaci polscy w Persji w XVII i XVIII w., Potulice 1935; Chowaniec Cz., Z dziejów polityki Jana III na Bliskim Wschodzie 1683–6, „Kwart. Hist.” T. 40: 1926; Kościałkowski S., L’Iran et la Pologne à travers les siècles, Teheran 1943 s. 9–10; Piwarski K., Między Francją a Austrią, Kr. 1933; – Bantysz-Kamieński N. N., Obzor vnešnich snošenij Rossii po 1800 god., Moskva 1897 III 141, 149, 151, 153, 154, 166, 180; Chardin, Voyages de chevalier de…, Paris 1811 II 124; Hubert L., Pamiętniki historyczne, W. 1861 II 87–8; Kaempfer E., Amoenitatum exoticarum politico-physico-medicarum, fasc. V, Lemgoviae 1712 s. 234–5; Krusiński T., Prodromus ad tragicam vertentis belli persici historiam, Leopoli 1734 s. 255–7, 144–5; Nouvaux mémoires des missions de la Compagnie de Jésus, Paris 1723 s. 269–71; Struys J., Voyages de… en Moscovie, en Tartarie, en Perse…, Amsterdam 1681 s. 236–53; Vol. leg., V 403; –AGAD: Metryka Kor., Sig. V fol. 140, nr 206 fol. 784 (Instrukcja z r. 1668).

Jan Reychman

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.