INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Jan Feliks Szaniawski h. Junosza  

 
 
ok. 1673 - 1733-12-17
Biogram został opublikowany w XLVI tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2009-2010.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Szaniawski Jan Feliks h. Junosza (ok. 1673? – 1733), biskup chełmski obrządku łacińskiego, opat komendatoryjny wąchocki.

Ur. na terenie diec. poznańskiej, o jego rodzicach brak wiadomości; bywa błędnie uznawany za brata bp. krakowskiego Konstantego Felicjana Szaniawskiego (zob.).

Zapewne to S. (w źródłach Feliks Jan lub Jan) jako proboszcz w Wohyniu (diec. łucka, woj. brzeskie lit.) procesował się w r. 1703 z synagogą w Parczewie w sprawie splądrowania wohyńskiego kościoła przez parczewskich Żydów, którzy chcieli wyegzekwować zaległy dług 200 zł; proces zakończył się zwrotem części zrabowanych przedmiotów i zapłaceniem rekompensaty za pozostałe. S. został przed 12 III 1704 kanonikiem kijowskim. Możliwe, że w r. 1710 był plebanem halickim. W l. 1713–25 sprawował funkcję wikariusza generalnego i oficjała lwowskiego (urzędy te pełnił być może od 22 V 1713). Zapewne również od r. 1713 był archidiakonem lwowskim, toteż święcenia kapłańskie przyjął najpóźniej t.r. Dn. 12 IV 1717 został biskupem tytularnym kapseńskim (Capsus) i sufraganem lwowskim, zachowując archidiakonat lwowski i probostwo w Haliczu. Miał też scholasterię łęczycką. Z polecenia swego protektora, bp. krakowskiego Konstantego Felicjana Szaniawskiego, konsekrował 7 IX 1721 kościół Karmelitanek Bosych p. wezw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Lublinie, a w grudniu t.r. (jako delegat ordynariusza) wizytował parafie w pow. radomskim, głównie w dekanacie soleckim.

Dn. 6 lub 7 XII 1722 otrzymał S. nominację królewską na biskupstwo chełmskie. Prekonizowany został dopiero 29 I 1725 przez papieża Benedykta XIII, a 15 III t.r. złożył we Lwowie stosowną przysięgę przed abp. Janem Skarbkiem. Długie oczekiwanie na papieską prowizję było prawdopodobnie spowodowane zwłoką w zatwierdzeniu nominacji królewskich na inne biskupstwa (zapewne przemyskie lub warmińskie). Z okazji ingresu S-ego jezuici krasnostawscy wydali okolicznościowy panegiryk „Nomine gratia felix...” (Lublini 1724, najpewniej pomyłka w dacie). Jako biskup chełmski i jednocześnie kanclerz Akad. Zamojskiej został S. uroczyście przyjęty 6 V 1725 w Zamościu przez kolegiatę i Akademię. Urzędowanie rozpoczął od uporządkowania spraw majątkowych i gospodarczych diecezji. Dn. 4 VII t.r. erygował klasztor reformatów p. wezw. św. Michała Archanioła w Rawie Ruskiej, ufundowany przez Grzegorza Rzeczyckiego i Józefa Głogowskiego. Dn. 3 VIII wyraził zgodę na założenie bractwa św. Józefa w Krasnymstawie. W r. 1726 ustanowił prebendę w kościele p. wezw. Wniebowzięcia NMP w Uhnowie, zezwolił na działalność bractwa różańcowego NMP w Rawie Ruskiej oraz ponownie erygował cerkiew greckokatolicką w Machnówku, zastrzegając, by tamtejsi unici nie ważyli się zerwać łączności z Kościołem rzymskokatolickim. Na pogrzebie hetmana w. kor. Adama Mikołaja Sieniawskiego w Brzeżanach wygłosił 29 VII t.r. mowę w imieniu króla Augusta II i Senatu. Sejm t.r. wyznaczył go na komisarza do Tryb. Skarbowego Kor. z Małopolski; w l. 1727, 1728 i 1729 sprawował S. funkcję prezydenta tego Trybunału. W r. 1727 wyraził S. zgodę na założenie konwentu przez trynitarzy przy kościele św. Wojciecha w Tomaszowie (Lub.) na przedmieściu Piaski. T.r. wizytował kolegiatę w Zamościu. Dn. 18 I 1728 udzielił tamże sakry biskupiej swemu sufraganowi Józefowi Olszańskiemu. T.r. konsekrował kościół św. Józefa i Niepokalanego Poczęcia NMP w Józefowie Ordynackim (obecnie Biłgorajskim), fundacji ordynata Tomasza Józefa Zamoyskiego. W l. 1728–9 przeprowadził wizytację generalną diec. chełmskiej. Przez swego plenipotenta złożył w r. 1729 w Stolicy Apostolskiej jedyne z czasu swych rządów w diecezji sprawozdanie; prosząc o interwencję, skarżył się głównie na uciążliwe dla ubogiej diecezji obciążenia majątków duchownych na rzecz wojska oraz uzurpację unitów w udzielaniu sakramentów, co powodowało spadek dochodów diecezji, ze względu na wnoszone księżom unickim ofiary pieniężne za posługę duszpasterską.

Zapewne jeszcze w r. 1728 otrzymał S. nominację królewską na opactwo komendatoryjne cystersów w Wąchocku, wakujące po zmarłym t.r. Marcjanie Szaniawskim, sekretarzu w. kor. i kanoniku wileńskim, bracie K. F. Szaniawskiego, który zapewne wpłynął na uzyskanie przez S-ego tego przywileju. Po śmierci bp. wileńskiego Karola Piotra Pancerzyńskiego (19 II 1729), dzięki staraniom bp. krakowskiego, S. dostał 24 V t.r. od Augusta II nominację królewską na to wakujące biskupstwo; król liczył na pozyskanie tym gestem K. F. Szaniawskiego dla swych planów sukcesyjnych. Jednak decyzji monarchy sprzeciwiła się kapit. wileńska; uznając, że bp. wileńskim nie może zostać duchowny spoza Litwy, wybrała dotychczasowego administratora diecezji bp. smoleńskiego Bogusława Gosiewskiego, dziekana kapituły i sufragana białoruskiego. Konflikt wokół obsady biskupstwa wileńskiego przyczynił się w znacznej mierze do zerwania sejmu grodzieńskiego t.r. W listach z 4 IX do Benedykta XIII i króla S. zrzekł się godności bp. wileńskiego. S. starał się o ponowną rekomendację królewską na opactwo wąchockie, a następnie o papieskie zatwierdzenie tej nominacji; uzyskał je 6 IV 1730. W r.n. erygował sodalicję mariańską przy kościele Pijarów w Chełmie. Dn. 29 VII 1732 uczestniczył w pogrzebie bp. F. K. Szaniawskiego w katedrze na Wawelu.

Podczas bezkrólewia po śmierci Augusta II skłaniał się zapewne S. ku kandydaturze Stanisława Leszczyńskiego; na sejmiku przedkonwokacyjnym ziemi chełmskiej przyczynił się w poł. marca 1733 do wyboru posłów sprzyjających tej opcji: pisarza polnego kor. Wacława Rzewuskiego i kasztelanica chełmskiego Jana Krasickiego. Uczestniczył w obradach sejmu konwokacyjnego t.r. i został na nim wyznaczony do rady przy prymasie Teodorze Potockim. Wraz innymi biskupami złożył 22 V przysięgę na wykluczenie od tronu kandydata cudzoziemskiego i razem z nimi zobowiązał się, że nie będzie uzurpował sobie należącego do prymasa prawa do nominacji nowego króla. Akt konfederacji zawiązanej na konwokacji podpisał z zastrzeżeniem praw i przywilejów Kościoła. Dn. 16 VIII konsekrował kościół i klasztor Kapucynów p. wezw. św.św. Apostołów Piotra i Pawła w Lublinie, ufundowany przez marsz. w. lit. Pawła Karola Sanguszkę oraz jego drugą żonę, Mariannę z Lubomirskich. Podczas mszy inaugurującej obrady sejmu elekcyjnego wygłosił 25 VIII kazanie w kolegiacie św. Jana w Warszawie; nawoływał do powszechnej zgody podczas obioru nowego władcy (Kazanie [...] na solennej wotywie [...] przy zaczynającej się elekcji..., W. 1733). Prymas Potocki wysłał go 12 IX do zebranych na Pradze opozycjonistów z misją skłonienia ich do powrotu na pole elekcyjne na Woli i zapobieżenia w ten sposób podwójnej elekcji. S. nie odniósł jednak sukcesu i tego dnia podpisał z woj. ruskim wybór Stanisława Leszczyńskiego. Abp lwowski Skarbek podobno obrał go w tym czasie swym koadiutorem i, jak się wydaje, uzyskał na to zgodę Stolicy Apostolskiej. Po śmierci Skarbka (2 XII) S. nie zdążył jednak objąć tej archidiecezji.

S. rezydował zwykle w dobrach stołowych biskupstwa chełmskiego: Skierbieszowie i Sawinie. Zaprzyjaźniony z ordynatem Michałem Zdzisławem Zamoyskim, łowczym kor., a potem woj. smoleńskim, bywał często w Zamościu. «Czas wolny od obowiązków powołania poświęcał literaturze» (K. Boniewski). Swą obszerną bibliotekę zapisał reformatom w Zamościu. Kościołowi Cystersów w Wąchocku ofiarował komplet szat pontyfikalnych; prawdopodobnie rozpropagował w Wąchocku kult Serca Jezusowego. Zmarł 17 XII 1733, został pochowany w Zamościu, w kryptach kościoła Reformatów. Gdy po zamknięciu kościoła i likwidacji klasztoru przez władze austriackie w r. 1806 opustoszałe budynki przeznaczono na cele wojskowe, a następnie administracyjne, trumny S-ego i innych pochowanych tam osób przeniesiono na cmentarz parafialny. Obecnie miejsce jego pochówku nie jest znane.

Stanisław Duńczewski, profesor Akad. Zamojskiej, uczcił pamięć S-ego w imieniu Akademii w styczniu 1734 łacińską mową „Aries in occasu, penes acerba doloris fulmina, lacrymarum excitans tempestatem...” (Zamość 1734).

 

Elektorowie; Enc. Kośc., III 249, XXVII 470; Enc. Org., XXIV 548; Encyklopdia katolicka, L. 1976–2006 III 132, XI 277; Estreicher, XV 369, XVII 258, XX 416, XXX 205; Niesiecki, I 73, VIII 600; Nitecki P., Biskupi Kościoła w Polsce w latach 965–1999. Słownik biograficzny, W. 2000 s. 103, 427, 431; PSB (Fredro Aleksander Antoni, Gosiewski Bogusław, Moszyński Konstanty, Skarbek Jan); Słown. Geogr. (Skierbieszów); Stupnicki H., Herbarz polski, Lw. 1862 III 112; Szostkiewic z, Katalog bpów obrządku łac.; Święcki, Historyczne pamiątki, II 172, 471–2; – Boniewski K., Rys życia biskupów lubelskich, „Pam. Relig.-Moralny” T. 5: 1843 s. 113; Borkowska M., Z dziejów opactwa cystersów w Wąchocku, Kielce 1999 s. 131, 173; G i l A., Chełmska diecezja unicka 1596–1810. Dzieje i organizacja, L. 2005; Kochanowski J. K., Dzieje Akademii Zamojskiej (1594–1784), Kr. 1899–1900; Krętosz J., Organizacja archidiecezji lwowskiej obrządku łacińskiego od XV wieku do 1772 roku, L. 1986 s. 81–2, 92, 98, 100, 103, 170; Kurczewski J., Kościół zamkowy czyli katedra wileńska w jej dziejowym, liturgicznym, architektonicznym i ekonomicznym rozwoju, Wil. 1908 I 195, 1916 III 300–2, 338; Niedziela R., Pisma polityczne w okresie bezkrólewia i wojny o tron polski po śmierci Augusta II Mocnego (1733–1736), Kr. 2005; Nowak M., Ikonografia wystroju kościoła Karmelitanek Bosych p. w. Niepokalanego Poczęcia NMP w Lublinie, „Ikonotheka. Prace Inst. Hist. Sztuki Uniw. Warsz.” 1993 nr 5 s. 141; Pawelec W. F., Biskupstwo Chełmskie (Szkic historyczny), „Wiad. Diec. Lub.” 1933 s. 290, 1934 s. 139, 143–4, 398, 1935 s. 22; Rostworowski E., O polską koronę, Wr. 1958; Rzepnicki F., Vitae Praesulum Poloniae Magni Ducatus Lithuaniae..., Posnaniae 1763 III 134; Stoch J., Kościół parafialny w Janowcu nad Wisłą, Janowiec 2001 s. 48; Wanat B. J., Zakon Karmelitów Bosych w Polsce, Kr. 1979; Wiśniewski J., Dekanat iłżecki, Radom 1909–11 s. 179, 190, 230, 359, 383, 387, 403; tenże, Historyczny opis kościołów, miast i zabytków w Jędrzejowskiem, Marjówka Opoczyńska 1930 s. 261; Zielińska T., Magnateria polska epoki saskiej, Wr. 1977; – Akta grodz. i ziem., XXV 135, 264, 277; Anacephaleosis professorum Academiae Zamoscensis, Ed. J. A. Wadowski, W. 1899–1900, dod. s. 311; Diariusz Sejmu Convocationis podczas interregnum po ś. p. Króla Augusta II śmierci w Warszawie 27 April. 1733 zaczętego, W. 1733; Diariusz Sejmu Walnego Electionis podczas interregnum de Anno MDCCXXXIII. d. 25. Aug., [W. 1733]; Hierarchia catholica medii aevi, V; Judaica Lublinensia. Materiały źródłowe do dziejów Żydów w księgach grodzkich lubelskich, Oprac. H. Gmiterek, L. 2001 I; Korespondencja Józefa Andrzeja Załuskiego 1724–1736, Oprac. B. S. Kupść, K. Muszyńska, Wr. 1967; Litterae Sacrae Congregationis de Propaganda Fide Ecclesiam Catholicam Ucrainae et Bielarusiae Spectantes, Ed. A. G. Welykyj, Romae 1956 III 222; Przyałgowski, Żywoty bpów wil., III 134–5; Vol. leg., VI 408, 594, 601; Żydzi polscy 1648–1772. Źródła, Oprac. A. Kaźmierczyk, Kr. 2001; – „Kur. Pol.” 1732 nr 106–109, 113, 134–137, 140, 1733 nr 165, 173, 175; – AGAD: Arch. Radziwiłłów, Dz. V, nr 15580; AP w L.: Zespół 105 (Kolegiata zamojska) sygn. 438 k. 7; Arch. Archidiec. w L.: Zespół 60A (Acta episcopi Chelmensis 1725–7) sygn. 123 k. 26–32v, 49v, 94–8, 109v, 120–3, 239, 328–9v, (toż za l. 1731–3) sygn. 124 k. 79–9v, 84v–92, 254–70; Archivio Segreto w Watykanie: Congregazione Consilio Relationes Dioecesium, nr 217 (Chelmen) k. 162v–8v, Processus Consistoriales, nr 111 k. 119–29v; B. Czart.: rkp. 1132 s. 123, 515; B. Ossol.: rkp. 259 s. 68–9, rkp. 294 k. 91v–2v, rkp. 297 s. 227–30.

Andrzej Haratym i Robert Kozyrski

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.