INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Jeremi (Jaremi) Kubicki      Jeremi Kubicki, portret Bolesława Cybisa z 1937 r.

Jeremi (Jaremi) Kubicki  

 
 
1911-04-06 - 1938-12-06
 
Biogram został opublikowany w 1971 r. w XVI tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Kubicki Jaremi (1911–1938), artysta malarz. Ur. 6 IV w Łodzi, skąd ojciec K-ego Jan przeniósł się w r. 1911 wraz z rodziną do Warszawy i objął funkcję komisjonera w Hotelu Europejskim; matka, Antonina z Flisów, córka powstańca z 1863 r. i sybiraka, pochodziła z Lubelskiego. Po ukończeniu 6 klas w Gimnazjum Św. Stanisława Kostki w Warszawie K. wstąpił do Instytutu Sztuk Plastycznych, gdzie jego nauczycielami byli S. Rzecki i W. Borowski. W r. 1929 K. rozpoczął studia w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w klasie malarstwa prof. T. Pruszkowskiego. W czasie studiów wyróżniał się biegłością w zakresie rysunku; umiejętność ta wywarła wyraźne piętno na jego malarstwie. Malował wówczas krajobrazy o tematyce portowej, które, obok obrazów Golgota i Manewry, wystawione były na studenckich wystawach w Akademii. W r. 1934 K. ożenił się ze swoją koleżanką Anną Henneberg, artystką malarką i znaną sportsmenką – lotniczką (ur. 14 II 1907 r., zm. 1936 na gruźlicę). Wspólnie z żoną K. namalował 14 stacji Męki Pańskiej do kościoła Św. Józefa w Sandomierzu.

W r. 1935 został zaangażowany do ozdobienia malowidłami salonu dla pań na statku M/S Piłsudski i pokoju dziecinnego na statku M/S Batory. Prace te wykonał w r. 1936 w porcie Monfalcone we Włoszech. Na statku Piłsudski namalował obrazy przedstawiające Cztery pory roku – 4 sceny figuralne na tle sielankowego krajobrazu, w którym zarówno postacie, jak i inne elementy kompozycji charakteryzował wyszukany, a zarazem swoiście manieryczny modelunek, rysunek i koloryt. Malowidła te przepadły z zatonięciem statku na Morzu Północnym w listopadzie 1939 r.; podobnie dekoracje na Batorym uległy zniszczeniu podczas pożaru statku w Antwerpii. Na Międzynarodowej Wystawie w Paryżu w r. 1937 wystawione w Pawilonie Polskim panneau Zdrojowiska polskie przyniosły K-emu Grand Prix (obraz ten obecnie znajduje się w restauracji na Gubałówce w Zakopanem). W t. r. K. wespół z architektem Bogusławskim uzyskał nagrodę w konkursie na rozwiązanie wnętrz honorowej sali polskiego pawilonu na wystawie w Nowym Jorku za pracę łączącą malarstwo z architekturą. Również t. r. K. podjął pracę nad panneaux décoratifs w nowym lokalu kawiarnianym warszawskiej firmy cukierniczej E. Wedel na rogu ul. Szpitalnej i Hortensji. Rozwinął w nich egzotyczne sceny poświęcone dziejom czekolady, kawy i herbaty, łącząc wiele wątków z historii i współczesności, które złożyły się na bogatą anegdotę oryginalnej kompozycji malarskiej. Obrazy te zniszczył pożar podczas powstania warszawskiego w r. 1944. K. należał do «Bractwa Św. Łukasza», skupiającego przyjaciół i uczniów T. Pruszkowskiego. Wiele obrazów K. namalował w Kazimierzu nad Wisłą, gdzie Pruszkowski i członkowie «Bractwa» często przebywali.

K. brał udział w wystawach Instytutu Propagandy Sztuki (IPS) w Warszawie w r. 1936, w Salonie Plastyków Związku Zawodowych Polskich Artystów Plastyków (Panny I, Panny II, Piechota) i wystawie pt. Sport w Sztuce (Styl dowolny, Zabawa piłką i Cyklista; ten ostatni obraz został zakwalifikowany na wystawę sztuki polskiej na XI Olimpiadzie w Berlinie). W r. 1938 obrazy K-ego były wystawione w Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie na jubileuszowej wystawie «Bractwa Św. Łukasza» oraz na wystawie objazdowej w Wiedniu, Pradze, Paryżu i Londynie. Dn. 6 XII 1938 r., w dzień przed otwarciem wystawy obrazów historycznych «Bractwa św. Łukasza» w IPS K. zastrzelił się, pochowany w Warszawie na cmentarzu na Bródnie.

K. uprawiał twórczość oryginalną, był też jednym z najbardziej utalentowanych indywidualności malarskich swego pokolenia. Niemal cały dorobek artystyczny K-ego zaginął. Część obrazów złożonych do oprawy w zakładzie ramiarskim W. Twardego przy Nowym Świecie zniszczyła bomba niemiecka w r. 1939, inne spłonęły w Warszawie w r. 1944. Ocalały wysłane na wystawę w Londynie obrazy Odsiecz Sandomierza, Manewry, Port (obecnie w posiadaniu brata artysty, kpt. Żeglugi Wielkiej, Józefa, w Orłowie) oraz Widok Kazimierza, Widok Sandomierza, Martwa natura, Studium do obrazu i sporo rysunków oraz fotografii obrazów zaginionych (u siostry artysty Zofii Łopacińskiej). Ponadto obrazy K-ego znajdują się w Muzeum Narodowym w Warszawie (Pejzaż z łódkami) i w Muzeum Pomorza Zachodniego w Szczecinie (Grajkowie); w kościele Salezjanów w Sokołowie obraz św. Jana Bosco.

 

Fot. w zbiorach rodzinnych; Autoportret, rysunek ołówkiem w Muz. Narod. w W.; – Katalogi wystaw IPS, 1936, i Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, 1938; Niemojewski L., M/S Piłsudski, Katalog dzieł architektury, rzeźby, malarstwa i grafiki na polskim statku oceanicznym, W. 1935 s. 32; Sztuka warszawska od średniowiecza do połowy XX w. Katalog wystawy jubileuszowej (Muz. Narod. w W.), W. 1962 II; – Bartoszewicz W., Buda na Powiślu, (W. 1966) s. 88–90; Dobrowolski T., Malarstwo polskie 1764–1964, Wr. 1968; tenże, Nowoczesne malarstwo polskie, Wr.–W.–Kr. 1964 III; Historia sztuki polskiej, Kr. 1965 III; Piwocki Ks., Historia Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie 1904–1964, Wr.–W.–Kr. 1965 s. 183; Wallis M., Sztuka polska dwudziestolecia, W. 1969; – „Gaz. Pol.” 1938 nr z 11 XII (T. Pruszkowski, Rozważania plastyczne. Śp. J. K.); „L’Illustration” 1937 nr z 25 XII s. 511; „Kur. Codz.” 1938 nr z 25 VIII; „Kur. Poranny” 1938 nr z 4 III; „Pion” 1935 nr 12, 1936 nr 18, 32, 1937 nr 29, 1938 nr 10; „Plastyka” R. 4: 1938 nr 8–9 s. 216 (Mowa prof. Lecha Niemojewskiego wygłoszona 9 XII 1938 nad trumną J. K-ego na cmentarzu Bródnowskim w Warszawie); „Tyg. Ilustr.” 1937 I p. s. 142–3, 1938 I p. s. 240; „Wiad. Liter.” 1938 nr 11, 1939 nr 20 s. 4 (T. Pruszkowski, O J. K-m), s. 5 (L. Niemojewski, Wspomnienie architekta o J. K-m); – Materiały do słownika biograficznego artystów Pamiętnika Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie, (rkp.) II; – Informacje siostry K-ego Zofii Łopacińskiej w Wieliczce.

Ignacy Trybowski

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.