INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Edward Świerkiewicz (Świrkiewicz)      Edward Świerkiewicz, wizerunek na podstawie grafiki (TŚ).

Edward Świerkiewicz (Świrkiewicz)  

 
 
Biogram został opublikowany w LI tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2016-2017.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Świerkiewicz (Świrkiewicz) Edward, pseud. i krypt.: Świerk, E. Świerk, E. S. (1808—1875), malarz, publicysta, aktor i reżyser teatralny, działacz społeczny.

Ur. 23 VII w Myślenicach, był synem Mateusza, pisarza miejskiego, i Katarzyny z domu Brantsch.

W r. akad. 1826/7 uczył się Ś. rysunku w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie u Józefa Peszki. Już w r. 1829 był określany jako malarz-miniaturzysta. Od 25 V t.r. służył w austriackim 56. pp, uzyskując stopnie: starszego szeregowego (18 XI 1830), kaprala (30 III 1831), sierżanta (1 XI t.r.), chorążego (1 IX 1834) i podporucznika (1 XI 1838). W tym okresie równocześnie malował; w r. 1836 jego obrazy «jako niezłe» oceniał niemiecki malarz F. Baudri. Z tego czasu pochodzi Portret księcia Gustawa von Wazy (1838), królewicza szwedzkiego służącego w armii austriackiej. Dn. 31 VIII 1840 wystąpił Ś. z armii, przypuszczalnie z powodu braku środków na kaucję, wymaganą od żeniących się wojskowych.

Najpóźniej w r. 1841 osiadł Ś. w Cieszynie; wskazuje na to sygnowana przez niego t.r. akwarela, przedstawiająca tamtejszego handlarza drewnem Karola Gorgoscha (Gorgosza). Utrzymywał się wyłącznie z malarstwa; z l. czterdziestych pochodzą jego obrazy: Carlsborn (ok. 1840), Nieznana kobieta (ok. 1845) i Tarcza strzelecka (ok. 1848) oraz portrety Schreinzerów: Karola i Aloizy ze Stuichów (oba 1844). W r. 1848 został delegatem Śląska Cieszyńskiego na Kongres Słowiański w Pradze, nie wiadomo jednak, czy wziął w nim udział. W powstałej w Cieszynie Gwardii Narodowej pełnił obowiązki komendanta kompanii. Zyskał uznanie jako portrecista. Z l. pięćdziesiątych pochodzą wizerunki: Leontyny Lang von Waldthurm (ok. 1850), Kobiety na tle Góry Zamkowej i woskarza Franciszka Fizi, (oba 1852), Antoniny z Bilowickich Fizi (1853), Nieznanego starszego mężczyzny (1854), Kobiety z dwiema córkami i Adolfa Zatcka (oba 1855) oraz cieśli Fryderyka Dittricha (1856). Malował również krajobrazy, m.in. Panoramę Ustronia (1855) i Widok młyna Tomanków w Ropicy, oraz dokumentował wydarzenia Wiosny Ludów w Cieszynie, m.in. Wymarsz Gwardii Cieszyńskiej ze strzelnicy (1851). Jego obraz Kazanie księdza Jerzego Prutka (do drugiej wojny światowej w Muz. w Cieszynie, obecnie znany z fot.), przedstawiał wszystkie cieszyńskie stroje ludowe i był cennym źródłem etnograficznym.

Ś. był w Cieszynie kierownikiem i jednym z głównych aktorów pierwszego polskiego amatorskiego zespołu teatralnego. Zainicjował on działalność 20 XII 1852, wystawiając sztukę Władysława Ludwika Anczyca „Chłopi arystokraci”, a Ś. grał w niej rolę Szczepanka. Zespół działał do r. 1854. Ś. podjął też współpracę z „Gwiazdką Cieszyńską”, wydawaną od r. 1851 przez Pawła Stalmacha, z którym się przyjaźnił. Na jej łamach opublikował anonimowo w r. 1853 powieść Jadwiga, o królowej Jadwidze (nr 9—25), a w r. 1855 „Wygnańców”, przekład powieści Sophie Cottin „Elisabeth ou les Exilés de Sibérie”, poświęconej losom Polaka na Syberii (nr 1—14) oraz nowele: Cymburga (o Wilhelmie Habsburgu i jego bracie Erneście Żelaznym) i Północ czyli walka ze strachami (nr 40—43). W r. 1856 ogłosił tam rymowany, częściowo napisany gwarą utwór Polok w Śląsku, lebo dwo wachtorze w jednej dziedzinie (nr 23—28).

Z czasem główną domeną twórczości Ś-a stało się malarstwo religijne. W l. pięćdziesiątych namalował na zlecenie cieszyńskiego kupca, Karola Bernacika, obraz św. Karol Boromeusz, umieszczony w kościele p. wezw. św. Rocha w Zamarskach koło Cieszyna; z tego okresu pochodzą Stacje drogi krzyżowej do kościoła p. wezw. św. Marii Magdaleny w Stonawie (obecnie w Czechach). Dla kościołów parafialnych powstały kolejne obrazy: w Zebrzydowicach dużych rozmiarów Chrystus Ukrzyżowany (1856), w Skalicy (obecnie Czechy) św. Barbara (1856) i w Marklowicach Dolnych (obecnie Czechy) Matka Boska z Dziecięciem (1860), a do kaplicy w Pruchnej (pow. cieszyński) św. Józef, św. Paweł i bł. Jan Sarkander (wszystkie 1867); w kościele p. wezw. św. Michała Archanioła w Goleszowie (pow. cieszyński) jego dziełem były malowidła na suficie (niezachowane). Namalował też obrazy do cieszyńskich kościołów p. wezw. Świętej Trójcy, św. Jerzego i Elżbietanek oraz kościołów w Cierlicku (obecnie Czechy) i Ogrodzonej (pow. cieszyński). Nadal uprawiał malarstwo portretowe, tworząc w l. sześćdziesiątych podobizny: Ferdynanda Kowarskiego (1860), ks. Michała Michałowicza (1862), Ottona Kowarskiego (1864), Karola Gorgoscha (1868) i Wiktora Pukalskiego (1869). Dzieła Ś-a cieszyły się uznaniem; pisano, że odznaczają się «harmonią w naturalnej postawie osób, w kolorycie, a osobliwie w szczęśliwym pochwyceniu perspektywy» („Gwiazdka Cieszyńska” 1867 nr 35).

Ś. był od grudnia 1861 jednym z pierwszych członków Czytelni Ludowej w Cieszynie; w styczniu r.n. zainaugurował w niej z Jerzym Cienciałą i Adamem Wałachem «zabawy muzykalno-deklamatorskie». W r. 1863 został kierownikiem Teatru Polskiego Amatorskiego utworzonego w Czytelni, dla którego wykonał kurtynę i malował kulisy. Wystąpił tam 31 XII 1867 jako sędzia w komedii „Stary mąż” Józefa Korzeniowskiego (prapremiera). Wybrany w grudniu 1865 do zarządu Czytelni, otrzymał też funkcję dyrektora Teatru; ponownego wyboru do zarządu w grudniu 1866 nie przyjął. „Gwiazdkę Cieszyńską” zasilał w l. 1859—73 pisanymi gwarą dialogami Jura i Jonek (czasem pod pseud.: Świerk lub E. S.), artykułami (m.in. Z nad Kisucy, 1862 nr 38) oraz przekładami z języka niemieckiego („Pogranicze czyli Order Włodzimierza”, 1866 nr 11—18). W r. szk. 1870/1 pracował jako nauczyciel rysunku w Höhere Mädchenschule w Cieszynie. W r. 1872 zagrał jeszcze rolę Szczepanka w „Chłopach arystokratach”, ale od t.r. spektakle w Teatrze Czytelni Ludowej reżyserował już Adam Habiński. Karol Miarka umieścił Ś-a w powieści Żłobek („Katolik” 1873 nr 2—4, wyd. osobne, Mikołów 1896). Ś. zmarł 31 III 1875 w Cieszynie, został pochowany na cmentarzu przy kościele p. wezw. św. Jerzego.

W zawartym prawdopodobnie ok. r. 1841 małżeństwie z Różą (Rozalią) z domu Stein, występującą w zespole teatralnym Czytelni Ludowej w Cieszynie, miał Ś. syna Bolesława Michała (1842 — po 1876), oficera w wojsku austriackim, mieszkającego na Węgrzech, i córkę Bronisławę Katarzynę (1846—1888), malarkę w Cieszynie, również aktorkę w zespole teatralnym Czytelni Ludowej. Prawnukiem Ś-a był Robert Swierkiewicz (1914—2002), malarz węgierski.

Obrazy Ś-a prezentowano w r. 1880 na wystawie zorganizowanej przez Tow. Rolnicze Księstwa Cieszyńskiego. Ś. uważany jest za jednego z lepszych polskich portrecistów XIX w. Jego dzieła znajdują się w muzeach: Śląska Cieszyńskiego w Cieszynie, Historycznym w Bielsku-Białej, Zamkowym w Pszczynie i Ziemi Śląskiej w Opawie, a także w kościołach na Śląsku Cieszyńskim oraz w zbiorach prywatnych. Okazjonalnie pojawiają się w europejskim handlu antykwarycznym.

 

Autoportret w zbiorach prywatnych, przedr. w: „Zwrot” [Czeski Cieszyn] 1952 nr 2; Fot. w Muz. Śląska Cieszyńskiego w Cieszynie; — Golec J., Bojda S., Słownik biograficzny ziemi cieszyńskiej, Cieszyn 1995 II (fot.), 1998 III (dot. córki, Bronisławy); Iwanek W., Słownik artystów na Śląsku Cieszyńskim, Bytom 1967; Śląski słown. biogr., II; — Kruczek L., Miniatury, płaskorzeźby i sylwetki XVI—XX wieku. Katalog zbiorów, Pszczyna 1987; — Brożek L., Edward Świerkiewicz (1808—1875) (w stulecie śmierci), „Kalendarz Beskidzki” R. 16: 1975; tenże, Edward Świerkiewicz — zapomniany malarz cieszyński, „Kuźnica” R. 3: 1937 nr 4 (26); tenże, O Edwardzie Świerkiewiczu zapomnianym malarzu i społeczniku cieszyńskim, „Zwrot” [Czeski Cieszyn] 1952 nr 2; Buława E., Pierwsi szermierze polskiego ruchu narodowego na Śląsku Cieszyńskim, Cieszyn 1997; Dyboski T., Pamiętnik Czytelni Ludowej w Cieszynie 1861—1911, Cieszyn 1912 s. 13; Galicz J., Edward Świerkiewicz, „Zaranie Śląskie” T. 12: 1936; tenże, Z minionych lat. Przyczynki do historii ruchu narodowego na Śląsku Cieszyńskim, Cieszyn 1937; Heller M., Paweł Stalmach na Zjeździe Słowiańskim w Pradze (czerwiec 1848 r.), „Pam. Cieszyński” T. 3: 1991; Homola I., „Tygodnik Cieszyński” i „Gwiazdka Cieszyńska” pod redakcją Pawła Stalmacha 1848—1887, Kat.—Kr. 1968 s. 27, 53—4, 57, 59, 61; Janota R., Geschichte des k. und k. Infanterie-Regimentes Graf Daun, Teschen 1889 nr 56 s. 436; [Karger W.] W. K., Wystawa Edwarda Świerkiewicza, „Zaranie Śląskie” R. 11: 1935 z. 3; Katalog zabytków sztuki w Pol., VI z. 3 (dot. córki, Bronisławy); Klimešová E., Polská silesiaka v uměleckohistorických sbírkách Slezského Muzea v Opavě, „Roczn. Sztuki Śląskiej” T. 2: 1963; Król J., Polski „ spisek” w Cieszynie w 1868 roku, „Roczn. Cieszyński” T. 4/5: 1983; Londzin J., Kościoły drewniane na Śląsku Cieszyńskim, Cieszyn 1932 s. 324, 391; Miękina L., Znów minie wiek… Antologia literatury nadolziańskiej, Cieszyn 2001; Mlčák L., Příspěvky k topografii malířství 19. století na Moravě a ve Slezsku, „Vlastivědný věstník moravský” T. 34: 1982; Ogrodziński W., Dzieje piśmiennictwa śląskiego, Oprac. L. Brożek, Z. Hierowski, Kat. 1965; Orszulik B., Polskie życie teatralne na Śląsku Cieszyńskim i pograniczu morawskim w l. 1852—1918, Wr. 1980 I (żona jako Antonina Świerkiewiczowa); Owczarzy W., Marklowicki kościółek, „Zwrot” [Czeski Cieszyn] 2008 nr 1; Wisłocki W. T., Kongres słowiański w r. 1848 i sprawa polska, Lw. 1927; — Gierse L., Das Salzburger Tagebuch des Malers Friedrich Baudri aus dem Jahre 1836, „Mitteilungen der Gesellschaft für Salzburger Landeskunde” R. 117: 1977 s. 289, 295—6; Korespondencja Pawła Stalmacha, Oprac. I. Homola, L. Brożek, Wr. 1969; Kubisz J., Pamiętnik starego nauczyciela, Cieszyn 1928 s. 206; Mater. do dziej. ASP, I; Militär-Schematismus des österreichischen Kaiserthums, Wien 1837 s. 215, 1839 s. 215, 1840 s. 215; Program des Ersten Staats-Gymnasiums in Teschen 1870/1 s. 94; Slovanský sjezd v Praze 1848: sbírka dokumentů, Wyd. Z. V. Tobolka, V. Žáček, Praha 1958 I; Sprawozdanie wydziału Czytelni Ludowej w Cieszynie, 1868 s. 3, 1871 s. 4; [Stalmach P.], Pamiętniki Pawła Stalmacha, w: Grim E., Paweł Stalmach. Jego życie i działalność w świetle prawdy, Cieszyn 1910 s. 281; — „Fremden-Blatt” 1872 nr 41 (dot. syna, Bolesława); „Gwiazdka Cieszyńska” 1856 nr 47, 1861 nr 52, 1862 nr 3, 6, 38, 48, 1867 nr 1, 4, 1872 nr 47, 1875 nr 14, 1880 nr 44 (dot. córki, Bronisławy); „Militär Zeitung” 1865 nr 35, 1876 nr 45 (oba dot. syna, Bolesława); „Neues Fremden-Blatt” 1872 nr 25 (dot. syna, Bolesława); „Silesia” [Cieszyn] 1888 nr 22, 24 (dot. córki, Bronisławy); „Wiek” 1880 nr 59; — Österreichische Staatsarchiv w Wiedniu: Kriegsarchiv, Grundbuchblätter, Infanterie-Regiment 56, Karton 3641 kl. II z. I nr 75; Parafia rzymskokatol. p. wezw. św. Marii Magdaleny w Cieszynie: Metryki chrztów, t. 18 A, Cieszyn, s. 107 (dot. syna, Bolesława), Górne Przedmieście, s. 81 (dot. córki, Bronisławy), Metryki zgonów, t. 8 A, Górne Przedmieście, s. 14, t. 9 A, Cieszyn, s. 13 (dot. córki, Bronisławy); — Mater. Red. PSB: Wydruki ze stron internetowych (www.artinfo.pl/publikacje/artinformacje/nareszcie/, familysearch.org/ ark:/61903/1:1:X89X-CRX, galeriasavaria.hu/muveszek/id.-swierkiewicz-robert/, dot. prawnuka Roberta); — Informacje Przemysława Lisowskiego z Kr. na podstawie kwerendy w parafii rzymskokatol. p. wezw. Narodzenia NMP w Myślenicach (Libri Natorum, t. XVII s. 77 nr 23) i Tomasza Szybistego z Kr. (wykaz obrazów Ś-a w Muz. Śląska Cieszyńskiego w Cieszynie).

 

Michael Morys-Twarowski

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.