Chiaveri Gaetano (1689–1770), architekt, ur. w Rzymie, wstąpił na służbę u Piotra W. i pozostał w Rosji do r. 1726. W Petersburgu budował pałac oraz bibliotekę w tzw. Kunstkamerze. Głównym jego dziełem jest kościół dworski (Hofkirche) w Dreźnie, którego budowę rozpoczął w roku 1738 i prowadził do roku 1749, po czym, stosunkami drezdeńskimi zniechęcony, przeniósł się do Włoch. Wieża kościoła drezdeńskiego jest bodaj najdoskonalszą wieżą barokową poza wieżami kościoła S. Agnese w Rzymie. W wieży tej, pomimo włoskich elementów, znać wpływ architektury północnej, być może wież nieistniejącej już cerkwi Aleksandra Newskiego w Petersburgu, zbudowanej przez Schwertfegera w r. 1723. W Polsce przebywał Ch. w l. 1734–7, a zjechał zapewne na koronację Augusta III do Krakowa, gdzie mógł projektować dekoracje, związane z tą uroczystością. Na podstawie jego szkicownika, znajdującego się w Gabinecie Rycin w Dreźnie (publikowanego przez J. Mycielskiego) stwierdzić można, że rysował projekt ołtarza dla biskupa Lipskiego oraz katafalk dla Augusta II. W szkicowniku tym znajduje się niezawodnie dużo materiału polskiego a to zarówno projektów jak rysunków z natury. Są tam projekty większych budowli, jak np. plany z napisem »Dwór per il Szemberg« (Szembek), albo plan i przekrój sali z napisem «Biblioteca di Sua Msta in Varsavia«. Sporo jest też rysunków z natury, o czym architektura wcześniejsza świadczy, jak np. rysunek z napisem »Dwór del S. Koronsi Opaliński«. Przeważają jednak rzeczy drobne, ołtarze, portale, kominki, epitafia, balkony itp., które mogą być zarówno szkicami projektów jak rysunkami z natury. Podobno August III polecił mu wybudowanie mostu kamiennego na Wiśle pod Warszawą, lecz pewnego nic o tym nie wiadomo. Z warszawskich projektów Ch-go pierwsze miejsce przysługuje projektowi przebudowy zamku król. Projekt ten, znajdujący się w drezdeńskim Hauptstaatsarchiv, publikowany przez Gurlitta jako projekt Ch-go, nie jest jednak podpisany. Na rysunku tym bryła zamku od Wisły jest trzykrotnie niemal przedłużona, a fasada nosi cechy późnego baroku, przechodzącego w detalach w rokoko, przy czym szczyt z kartuszem herbowym nad środkowym ryzalitem ujawnia masywność i przesadę, nie zdradzającą architektury typu włoskiego, jaki widoczny jest w drezdeńskiej Hofkirche. Ch. wykonał projekt kaplicy zamkowej, na którym prócz liter G. C. widnieje wzmianka o aprobacie króla z datą 1740. Zmarł w Foligno w r. 1770.
Do bibliografii podanej u Thieme-Beckera można jeszcze dodać: Grabar J., Istoria russkago iskusstwa, III.
Alfred Lauterbach