INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Jacenty Sachowicz      Frag. Autoportretu Jacentego Sachowicza.

Jacenty Sachowicz  

 
 
Biogram został opublikowany w latach 1992-1993 w XXXIV tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Sachowicz Jacenty (1813–1875), malarz, konserwator obrazów. Ur. 17 VIII w Iłży, był synem Józefa i (zapewne) Katarzyny ze Śliwińskich, bratem Grzegorza (zob.).

S. uczył się w Liceum Warszawskim, a następnie studiował malarstwo w Oddziale Sztuk Pięknych (Szkole Sztuk Pięknych) Uniw. Warsz., pod kierunkiem Antoniego Blanka i Antoniego Brodowskiego. Prywatnym uczniem A. Blanka pozostał – po zamknięciu uniwersytetu – w l. 1832–6. W r. 1836 na wystawie w Pałacu Kazimierzowskim w Warszawie pokazał portret i bliżej nieokreślone rysunki. W r. 1837 wyjechał do Drezna, gdzie przez cztery lata «studiował miejscową galerię» (informacja o ukończeniu przez S-a akademii drezdeńskiej wydaje się fałszywa). Po powrocie do kraju malował portrety i obrazy kościelne. Z tego okresu pochodzą: obraz Najśw. Panny Marii w kościele pocysterskim w Lądzie (1852), wizerunek Matki Boskiej Niepokalanego Poczęcia w kościele parafialnym w Szewnej (pow. opatowski). Należał wówczas – wraz z Janem F. Piwarskim, Aleksandrem Lesserem i in. – do grona malarzy bywających w warszawskim salonie Seweryny z Żochowskich Pruszakowej (Duchińskiej). W r. 1859 przebywał w Kielcach, gdzie sporządził katalog obrazów galerii Tomasza Zielińskiego (rkp. w Muz. Narod. w Warszawie). Przede wszystkim jednak poświęcił się S. sztuce konserwacji obrazów, stając się z czasem – wg słów Justyniana Karnickiego – «pierwszym znawcą i najlepszym restauratorem na ziemi naszej». Współcześni wymieniają ponad 2 tys. dzieł «przywróconych [przez niego] do pierwotnej świetności» – do r. 1871. Restaurował obrazy z galerii Ogińskich, Radziwiłłów w Nieborowie, liczne dzieła z kościołów warszawskich, a także ze zbiorów zagranicznych, m. in. z galerii wiedeńskiej i berlińskiej. Jako wybitnemu znawcy malarstwa, zlecano mu niekiedy szacowanie zbiorów. Dn. 1 I 1863 został S. mianowany pierwszym kustoszem Muz. Sztuk Pięknych, powstającego wówczas w Warszawie pod honorową dyrekcją J. Karnickiego. Mieściło się ono na terenie uniwersytetu. Do obowiązków kustosza – oprócz spraw administracyjnych – należała konserwacja obrazów. Dyrektor i kustosz starali się oprzeć organizację Muzeum na nowoczesnych podstawach; w tym celu S. był delegowany w r. 1867 na Wielką Wystawę Światową do Paryża, a w r. 1869 poznawał organizację galerii drezdeńskiej i berlińskiej. Zmarł w Warszawie 14 II 1875 i został pochowany na cmentarzu Powązkowskim.

W małżeństwie z Delfiną z Bagniewskich (zm. przed 1870) miał S. dzieci, m.in. córkę Jadwigę, od r. 1870 żonę Bolesława Miaskowskiego.

W B. Ossol. znajduje się scena rodzajowa S-a: Rodzina niemiecka zgromadzona przy stole (rys. tuszem).

 

Autoportret (olej., 1850 w Muz. Narod. w W.); Portret wg rys. Ksawerego Pillatiego, drzeworyt Józefa Holewińskiego, reprod. w: „Kłosy” 1875 t. 1 s. 168; – Pol. Bibliogr. Sztuki, I cz. 2; Enc. Org., XIII; Thieme-Becker, Lexikon d. Künstler (Z. Batowski); Grońska-Ochońska, Zbiory Pawlikowskich. Katalog; Katalog zabytków sztuki w Pol., V z. 22; – Jakimowicz I., Tomasz Zieliński i jego zbiory, „Rocz. Muz. Świętokrzyskiego” T. 6: 1970 s. 276, 277, 278, 314; tenże, Tomasz Zieliński kolekcjoner i mecenas, Wr. 1973, „Studia z historii sztuki” XV (tu przedruk katalogu galerii obrazów śp. Tomasza Zielińskiego wg rkp. S-a); Kozakiewicz, Warsz. wystawy sztuk pięknych (występuje jako Szachowicz); Kozakiewicz-Ryszkiewicz, Warsz. „cyganeria” malarska; Lorentz S., Dzieje Muzeum Narodowego w Warszawie, „Rocz. Muz. Narod. w W.” T. 6: 1962 s. 14, 18, 19; Ryszkiewicz A., Początki handlu obrazami w środowisku warszawskim. Wr. 1953; Szenic S., Cmentarz Powązkowski. 1851–1890, W. 1982 (podaje datę ur. 20 VIII 1813); Wiśniewski J., Monografia kościołów w dekanacie opatowskim, Radom 1908 s. 488; – „Kłosy” 1875 t. 1 s. 173 (podob. s. 168); „Kur. Codz.” 1870 nr 229 (dot. córki); „Kur. Warsz.” 1866 nr 41, 1867 nr 244, 1868 nr 251, 1875 nr 35 (nekrolog); „Tyg. Ilustr.” 1865 t. 1 s. 90, 1866 t. 1 s. 76, 1868 t. 1 s. 5, 1875 t. 2 s. 297 (Nekrologia półroczna); „Warsz. Rocz. Liter.” T. 5: 1875 s. 47–8; – Arch. PAN: III-2, zespół Z. Batowskiego, teka q-1, q-2, q-10, q-17, q-18; IS PAN: Mater. Słown. Artystów Pol.

Elżbieta Szczawińska

 

 

Powyższy tekst różni się w pewnych szczegółach od biogramu opublikowanego pierwotnie w Polskim Słowniku Biograficznym. Jest to wersja zaktualizowana, uwzględniająca opublikowane w późniejszych tomach PSB poprawki i uzupełnienia.    

 

 
 

Powiązane zdjęcia

   

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.