INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Józef Pilarski      Józef Pilarski, wizerunek na podstawie zdjęcia z 1950 r.

Józef Pilarski  

 
 
1893-02-28 - 1972-07-09
Biogram został opublikowany w 1981 r. w XXVI tomie Polskiego Słownika Biograficznego
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Pilarski Józef (1893–1972), aktor, dyrektor Teatru Popularnego w Łodzi. Ur. 28 II w Łodzi, był synem Tomasza (zm. 1925), stolarza-modelarza, i Anny z Nowaków, robotnicy. Uczył się w miejscowej szkole miejskiej, wydalony z niej za udział w strajku szkolnym młodzieży polskiej w r. 1905. Później drogą samokształcenia zdobył wiedzę w zakresie szkoły średniej. Do zawodu aktorskiego przygotował go znany pedagog sceniczny Antoni Siemaszko. Od r. 1910 zaczął P. grać w teatrach objazdowych, m. in. pod dyrekcją Emila Chaberskiego, zaś w l. 1911–14 występował w Sosnowcu. Od r. 1914 na stałe związał się z rodzinnym miastem. W czasie pierwszej wojny światowej i w okresie międzywojennym do r. 1923 był aktorem łódzkich teatrów: «Polskiego», «Miejskiego» i «Popularnego», pozostających pod dyrekcjami: Stanisława Stanisławskiego, Franciszka Rychłowskiego, Aleksandra Zelwerowicza i Zygmunta Noskowskiego. Do najważniejszych ról P-ego należały: Chłopicki („Warszawianka” S. Wyspiańskiego), Tarnowski („Złote więzy” L. Rydla), Wicek („Wicek i Wacek” Z. Przybylskiego), Ksiądz Piotr („Dziady” A. Mickiewicza), Janusz („Pan Jowialski” A. Fredry), Boruta („Zaczarowane koło” L. Rydla), Sieciech („Bolesław Śmiały” Wyspiańskiego), Horsztyński w dramacie J. Słowackiego i wiele innych. W r. 1923, nawiązując do działalności Andrzeja Mielewskiego, twórcy i dyrektora w l. 1910–13 łódzkiego Teatru Popularnego, zorganizował w dawnej jadalni zakładów przemysłowych «I. K. Poznański» przy ul. Ogrodowej 16 Teatr Popularny, z polskim repertuarem, obejmującym wiele adaptacji utworów naszej literatury pięknej (głównie H. Sienkiewicza, W. S. Reymonta). Zdolny zespół aktorski, współpraca m. in. Jerzego Zawieyskiego sprawiły, że prowadzony przez P-ego do r. 1929 Teatr Popularny był wybitną placówką kultury w Łodzi. P. otworzył drugą scenę tego teatru w południowej części miasta, także w jadalni zakładów L. Geyera. W latach trzydziestych P. kierował objazdowym zespołem teatralnym używającym niekiedy nazwy Teatr Popularny z Łodzi.

Lata okupacji niemieckiej przeżył jako robotnik w przedsiębiorstwie ogrodniczym w Widzewie-Żdżarach pod Łodzią; uratował wówczas bibliotekę teatralną. Zaraz po wyzwoleniu Łodzi włączył się do odbudowy życia teatralnego miasta; wkrótce wszedł w skład zespołu Teatru Wojska Polskiego pod dyrekcją Władysława Krasnowieckiego, a następnie Leona Schillera. Grał wówczas Kapelana („Damy i Huzary” A. Fredry), Dozorcę („Wielkanoc” S. Otwinowskiego) i inne role. W r. 1949 przystąpił do współpracy ze zorganizowanym wówczas Teatrem Nowym w Łodzi pod dyrekcją Kazimierza Dejmka. Odnosił tu sukcesy od inauguracyjnej premiery tego teatru w roli Karhana w „Brygadzie szlifierza Karhana” V. Kani. Później wyróżnił się w takich rolach, jak: tytułowa w „Makarze Dubrawie” O. Korniejczuka, robotnika w „Niezapomnianym roku 1919” W. Wiszniewskiego, młynarza Roberta w „Henryku VI na łowach” W. Bogusławskiego, Satyknysza w „Opowieściach o Turcji” N. Hikmeta, Wróbla w „Świat się kończy” J. Kasprowicza, prof. Orlińskiego w „Maturzystach” Z. Skowrońskiego. Na jubileusz pięćdziesięciolecia pracy artystycznej w r. 1964 P. zagrał Przewoźnika w wystawionym we własnej reżyserii „Moście” J. Szaniawskiego. Zmarł 9 VII 1972 w Łodzi i został pochowany na Starym cmentarzu Katolickim. Był odznaczony m. in. Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (1960).

Pierwszą żoną P-ego była Eugenia Litwicka, drugą zaś Maria Pilarska-Blicharska; z pierwszego małżeństwa pozostawił syna Wojciecha, aktora Teatru Nowego.

 

Almanach Sceny Polskiej 1971/2 s. 180–1; – Czanerle M., Teatr pokolenia, Ł. 1964 (fot.); Gomolicki L., Pół wieku na scenie, „Odgłosy” (Ł.) 1964 nr 9 s. 8 (fot.); Kaszyński S., Teatr łódzki w latach 1945–1962, Ł. 1970; Koprowski J., O Józefie Pilarskim, „Teatr” 1964 nr 4 s. 15 (fot.); Lipiec W., Portret aktora, „Nasza Scena” 1964/5 nr 2 s. 29–36; – „Nasza Scena” 1959–1966 (zwłaszcza nr 3 z r. 1963/4, poświęcony w całości P-emu, fot.); „Teatr” 1972 nr 20 s. 16; – Prasa codzienna łódzka z l. 1945–72; – Państw. Teatr Nowy w Ł. Dz. Literacki: Dokumentacja artystyczna, prasowa, fotograficzna i fonograficzna oraz teka akt osobowych, sygn. 32.

Roman Kaczmarek

 

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.