INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Raissa Szajewska (Kuzniecowa-Szajewska, Hirsch Kousnetzova Rause)     

Raissa Szajewska (Kuzniecowa-Szajewska, Hirsch Kousnetzova Rause)  

 
 
1907-01-31 - 1994-01-07
Biogram został opublikowany w XLVI tomie Polskiego Słownika Biograficznego w latach 2009-2010.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Szajewska Raissa, Kuzniecowa-Szajewska, Hirsch Kousnetzova Rause (1907–1994), tancerka, choreograf, pedagog.

Ur. 31 I w Moskwie, była córką Władimira Kuzniecowa i Sofii z domu Małkowej.

Raissa ukończyła w r. 1924 szkołę baletową przy Teatrze Wielkim Opery i Baletu («Bolszoj») w Moskwie w klasie W. Tichomirowa i została tancerką, a następnie solistką tego Teatru. Po otrzymaniu w r. 1933 pozwolenia na opuszczenie ZSRR wyjechała do Paryża, gdzie związała się z zespołem Dandré-Levitoff Russian Ballet. Występowała m.in. w baletach: „Sylfidy” do muzyki Fryderyka Chopina i „Tańce połowieckie” z opery „Kniaź Igor” A. Borodina (oba w choreografii M. Fokina), „Coppelia” L. Delibesa (choreografia N. Siergiejew) oraz „Jezioro łabędzie” P. Czajkowskiego (choreografia M. Petipa i L. Iwanow). Od poł. r. 1934 do wiosny 1935 była z zespołem na tournée w Południowej Afryce, Indonezji, Australii, Indiach i na Cejlonie. W sezonie 1935/6 tańczyła przez krótki czas w Paryżu w Théâtre de la Danse, kierowanym przez Bronisławę Niżyńską. W następnym sezonie (1936/7) została solistką w nowo powstałym Ballets Russes de Monte Carlo R. Bluma; poznała tam Walerego Szajewskiego. Z zespołem tym występowała w maju 1936 w Londynie, jesienią t.r. w Południowej Afryce, a w lutym i marcu 1937 ponownie w Londynie. Tańczyła m.in. w kolejnych baletach w choreografii Fokina: „Don Juan” Ch. W. Glucka oraz „L’Epreuve d’Amour” do muzyki W. A. Mozarta. W sezonie 1937/8 była solistką w zespole Ballets Russes de Colonel de Basil z siedzibą w Londynie. Wystąpiła m.in. w baletach w choreografii Fokina: „Złoty kogucik” N. Rimskiego-Korsakowa oraz „Kopciuszku” F. d’Erlangera. Jako Covent Garden Russian Ballet zespół występował od września 1938 do kwietniu 1939 w Australii i Nowej Zelandii. Tańczyła tam m.in. w „Grach dziecięcych” H. Berlioza, „Les Presages” do „V Symfonii” Czajkowskiego (oba w choreografii L. Massine’a) oraz „Jeziorze łabędzim” i „Sylfidach”.

Po wybuchu drugiej wojny światowej, 25 XI 1939, zorganizowała S., razem m.in. z Szajewskim, koncert w State Conservatorium of Music w Sydney, z którego dochód zasilił Polish War Victim’s Relief Fund. W r. 1940 dołączyła tam do założonego przez H. Kirsovą jednego z pierwszych zawodowych zespołów baletowych w Australii. «Kirsova Ballet» zadebiutował 8 VII 1941 w Konserwatorium w Sydney. S. tańczyła z tym baletem w Sydney i Melbourne, m.in. w „Fauście” H. Kripsa (partia Mefistofeli), „A dream and a fairy tale” do muzyki Chopina, „Vieux Paris” Offenbacha i J. Straussa syna (wszystkie w choreografii Kirsovej), a także w „Sylfidach” (choreografia Fokin). Od lata 1942 była solistką, choreografem i pedagogiem Polish-Australian Ballet, założonego w Sydney razem z Szajewskim. Zespół występował na terenie Nowej Południowej Walii głównie na rzecz Polish War Victim’s Relief Fund oraz w innych celach charytatywnych. S. ułożyła dla niego balety: „Danube au printemps” Straussa syna, „Pastorale” Czajkowskiego, „Piotruś i wilk” S. Prokofiewa, „Zavalenki” do rosyjskiej muzyki ludowej, „Fantasie” A. Skriabina, „Wiosna w rosyjskiej wiosce” do muzyki kompozytorów radzieckich, „An Allegory” do muzyki H. Parr Daviesa z „The Lisbon Story”. Repertuar wzbogaciła o przedstawienia, w których tańczyła wcześniej w Ballets Russes de Monte Carlo i innych zespołach. Wspólnie z Szajewskim i Edwardem Sobiszewskim założyła i kierowała Polish Australian Ballet School w Sydney. Współpracowała tam z National Ballet Theatre, a jako pedagog ze studiem baletowym L. Kellawaya (jej uczennicą była m.in. L. Golding).

W marcu 1958 przyjechała S. z Szajewskim do Warszawy. W l. 1958–9 była asystentem baletmistrza i pedagogiem Polskiego Zespołu Tańca Eugeniusza Paplińskiego oraz pedagogiem baletu w Państw. Zespole Pieśni i Tańca «Mazowsze». Od r. 1959 do końca r. 1961 pracowała w Operze Warszawskiej jako pedagog i kierownik baletu. Asystowała choreografowi J. Coralliemu przy „Giselle” A. Adama (1960) oraz ułożyła tańce w operach: „Rigoletto” G. Verdiego (1960, reż. Wiktor Brégy, 1977, reż. Antoni Majak) i „André Chénier” U. Giordana (1961, reż. F. de Quell). W l. 1962–4 była ponownie pedagogiem baletu zespołu «Mazowsze». W l. 1962–77 uczyła tańca klasycznego w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Warszawie; w r. 1969 wystawiła tam m.in. „Chopiniana” wg Fokina. Jej uczniami byli m.in. Waldemar WołkKaraczewski, Magdalena Bartosik i Michalina Korniluk. W r. 1964 wróciła do Opery Warszawskiej (od r. 1965 Teatr Wielki) na stanowisko baletmistrza-korepetytora. Współpracowała w r. 1965 z A. Rodriguesem przy baletach „Orfeusz” i „Święto wiosny” Strawińskiego. Opracowana przez nią choreografia baletu „Jezioro łabędzie” (1966) została surowo oceniona przez krytykę. Od r. 1967 współpracowała z baletem Teatru Wielkiego jako asystent choreografa. Wznowiła wtedy „Sylfidy” i „La Spectre de la Rose” do muzyki C. M. Webera (1975) w choreografii Fokina oraz „Szeherezadę” Rimskiego-Korsakowa (1979) we własnej choreografii. Współpracowała z teatrami muzycznymi poza Warszawą, m.in. dla Krakowskiego Teatru Muzycznego opracowała balet „Coppelia” (premiera 22 VI 1981). W l. 1974–5 była pedagogiem w studiu baletowym Telewizji Polskiej w Warszawie, a w l. 1980–2 w zespole Operetki warszawskiej. W r. 1981 przeszła na emeryturę. Zapraszana w celu prowadzenia zajęć z tańca klasycznego, do r. 1987 pracowała także, m.in. w Holandii, Szwecji, Szwajcarii i Hiszpanii. Występowała zawsze pod nazwiskiem panieńskim. Zmarła 7 I 1994 w Warszawie, została pochowana na cmentarzu Bródnowskim (kw. I 8 A–I–II).

S. była dwukrotnie zamężna. Jej pierwszym mężem był nieznany z imienia Hirsch, a drugim Walery Szajewski (zob.). Dzieci nie miała.

 

Portret rys. przez T. L. Enid Dickson z ok. l. 1950–5 w National Library w Canberze; Fot. w rolach tamże; – Almanach sceny polskiej 1993/4, W. 1999; PSB (Sobiszewski Edward); Turska I., Almanach baletu polskiego 1945–1975, Kr. 1983; taż, Przewodnik baletowy, Kr. 1997; – 25 lat Opery Warszawskiej w Polsce Ludowej 1945–1970, Red. Z. Krawczykowski, W. [1971]; García-Márquez V., The Ballets Russes, New York 1990; [Rec. z „Jeziora łabędziego”]: „Kultura” 1966 nr 8 (T. Wysocka), „Ruch Muzycz.” 1966 nr 6 (Z. Mycielski), nr 9 (F. Parnell), „Teatr” 1966 nr 6 (T. Kaczyński); Walker K. S., De Basil’s Ballets Russes, London 1982; Woźniakowska A., Czy Kraków zasługuje na operę?, Kr. [2000]; – „Życie Warszawy” 1994 nr 14, 19 (nekrologi S-iej); – Inst. im. Zbigniewa Raszewskiego w W.: Akta personalne z ZASP; Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa w W.: Akta personalne; Teatr Wielki w W.: Akta personalne, sygn. 4402; ZASP w W.: Akta personalne.

Joanna Sibilska-Siudym

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.