INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Daniel Clementinus (Klimkowiusz, Clementini, Klementyn)  

 
 
koniec XVI w. - 1644-04-22
Biogram został opublikowany w 1938 r. w IV tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Clementinus Daniel (Klimkowiusz, Clementini, Klementyn) († 1644), minister i pisarz kalwiński. Ojciec jego, Czech z pochodzenia, mieszkał w Koźminku, gdzie prawdopodobnie urodził się Daniel. Pochodzenie mieszczańskie przebijało się w późniejszych pismach C-sa, który twierdził: »u mądrych nizacz nie pytają kto, ale chcą wiedzieć, co mówi i czego uczy szlachcich nie szlachcic, byle prawdę mówił«. Wychowanie otrzymał w alumnacie Leszczyńskich w Lesznie. Na synodzie w Seceminie w r. 1612 został diakonem, t. r. na synodzie w Okszy przyobiecano mu ministerstwo zboru w Rakoszynie (k. Rakowa). W r. 1613 na synodach we Włoszczowej i Krzczęcicach, mimo odbycia egzaminu, odłożono nominację C-sa na później. Synod włoszczowski z r. 1617 posłał go już jako ministra na wizytację zboru w Gorlicach. W r. 1618 dysputował C. z Hieronimem Moskorzowskim w Boleścinie na temat Królestwa Bożego. Tegoż roku synod włoszczowski polecił mu wyrównać dług za zakupione książki u wdowy po drukarzu Semlerze i polecił mu przedstawić wykaz książek sprzedanych, które mu synod oddał do rozpowszechnienia wśród wiernych. C. nie przybył ani na synod do Okszy w r. 1620, ani na synod do Krzczęcic (1621), gdzie nałożono nań publiczną pokutę, którą miał wykonać w swym zborze w najbliższą niedzielę, »iż się ważył dać ślubu nieporządnego w parafiej do niego należącej jeszcze pokrewnionym osobom«. Synod włoszczowski z r. 1623 postanowił zwrócić się z listowną prośbą do seniorów zborowych o wsparcie na wydanie dziełka C-sa Antilogiae et absurda, to jest sprzeciwieństwa i niesłuszności wypływające z opiniej Socynistów ponurzonych (wyszło t. r. w Kr.). W roku. 1624 C. jako minister w Górach (k. Książa) 24 II dysputował w Rakowie z arianami na pogrzebie Jana Glińskiego. Synod w Górach t. r., polecił mu przedstawić sobie napisaną przez niego rozprawę polemiczną, skierowaną przeciwko arianom, Haereticum Socinismum, niedochowaną do naszych czasów. Synod włoszczowski w r. 1625 polecił mu, »aby się odezwał« na dzieło Jonasza Schlichtinga, który w tym roku ogłosił »Odpowiedź na… antilogiae et absurda«, polemizując z C-sem. Bracia z Podgórza Karpackiego przyrzekli C-wi swą pomoc w tej sprawie, obiecując dostarczyć odpowiednich materiałów. Na tymże synodzie polecono mu, aby przejrzał i poprawił nieznaną nam pracę Bitnera. Mimo pracy w swym zborze i wizytacji zboru wielkanockiego napisał C. rozprawę, którą przedłożył do oceny synodowi w Górach w r. 1626. Zebrani oddali ją do oceny ministrowi Bartłomiejowi Bitnerowi i Janowi Tynieckiemu. W r. 1630 ogłoszono ją drukiem w Baranowie pt. Antapologia, to jest odpowiedź na odpowiedź P. Jonasza Szlichtinka. Przeciwko wstępnej części Antapologii »Asymbolum Socinianorum« wystąpił w r. 1632 Piotr Moskorzowski, ogłaszając »Odpowiedź na skrypt jednego z dozorców ewangelickich nazwany Asymbolum Socinianorum«. Na synodzie w Okszy w r. 1627 mianowano C-sa członkiem komisji egzaminacyjnej przy tamtejszej szkole. W r. 1628 synod ożarowski oddał jakieś dwie prace jego »contra Socinitas« do przeglądnięcia ministrom Bochnicemu i Niewierskiemu. Tegoż roku wybrano C-sa pisarzem dystryktu krakowskiego, równocześnie zaś polecono mu wizytację zboru gorlickiego. Synod w Okszy w czerwcu 1630 mianował go jako przedstawiciela dystryktu krakowskiego scholarcha, polecając mu doglądać, »jakoby się pilność p. p. preceptorów i studentów jaśnie pokazać miała i rząd dobry postanowiony mógł być ku zatkaniu ust malevolis«. Przy tej sposobności wystawiono C-mu »doctrinae bonae et laudabilis vitae certum testimonium pracowania swego w tym zborze«. Na nowym stanowisku popadł C. w zatarg z rektorem tamtejszej szkoły kalwińskiej Krzysztofem Jakobejem, który szkalował ministra słownie i w listach, wysyłanych na synody. Na synodzie z r. 1635 polecono C-owi przeprowadzić rewizję ewangelii św. Jana w związku z przygotowywaniem nowego wydania Pisma św. Dwa lata poświęcił on na to i w r. 1637 na synodzie bełżyckim oddał swe uwagi do tej ewangelii. W r. 1639 został wybrany konseniorem, a w 1640 seniorem krakowskim i członkiem komisji egzaminacyjnej przy szkole prowincjonalnej i przeniesiony do Chmielnika. Jednakże już w r. 1643 zwrócił się do synodu zebranego w Okszy, iż »upatrując ingravescentem aetatem suam, a osobliwie barzo wielki defekt zdrowia swego, aby cale był uwolniony a senioratu«. Sterany pracą zborową i ciągłymi walkami polemicznymi z arianami, zmarł w Chmielniku 22 IV 1644.

Dochowane dzieła C-sa wykazują, iż był nie tylko dobrym ministrem, ale i pisarzem nielada. W r. 1622 ogłosił poemat żałosny na śmierć Mikołaja Glińskiego, Pogrzebowa usługa. Hojności jego doznał m. i. C. Ciekawe przyczynki do charakterystyki Braci Polskich przynoszą wyżej wspomniane jego dzieła polemiczne, a zwłaszcza Antapologia, gdzie wyśmiewa wygodne życie ministrów ariańskich, przeciwstawiając im prostotę kalwinów. »Pieszczonych ministrów między sobą nie mamy; p. Szlichtingowi i towarzystwu jego to przypominamy, do których gdy przyjdziesz, znajdziesz izbę obitą, stół chędogo nakryty, kolory jedwabne, do stołu jako u pana wino, piwo przewoźne, żona, dzieci chędogo ubrane, nie wiem, czegoby więcej do pieszczoty potrzeba. Co mi też za prześladowanie cierpią i od kogo? Jeśli co takiego nań przypadnie, wnet się szlachectwem zarzuci, pozwać obiecuje, każdy mu da pokój. O delikaci, gorzkież też wasze jadło, ciężkież wasze picie, twardyż zagon wasz!«. W dalszym ciągu zarzucał arianom, że ich ministrowie, chcąc uchodzić za szlachtę, wdziewają na się ubiór husarski, przypasawszy szablę i buty kowane obuwszy. Stanowczo sprzeciwiał się ideologii politycznej i społecznej Braci Polskich, graniczącej często z absurdem (niesprzeciwianie się złu, bezkarność przestępstw). Dosadnie charakteryzował też groszoróbstwo znaczniejszych przywódców socyniańskich, np. Smalca. Styl i dosadne charakterystyki stanowią najistotniejszą wartość dzieł C-sa.

 

Estr.; Jocher II 267, nota 3403; Enc. Org.; W. Enc. Il.; Ossoliński J. M., Wiadomości historyczno-krytyczne, Kr. 1819–22, I 261; Bock Fr. S., Historia Antitrinitariorum, t. I, cz. I, s. 59, 499, 520, cz. II, s. 944; Sandius Chr., Bibliotheca Antitrinitariorum, Freistadii 1684, 128; Łukaszewicz J., Dzieje wyznania helweckiego w Małej Polsce, P. 1854, 344; Maciejowski A., Piśmiennictwo polskie, W. 1851–2; Węgierski A., Libri quatuor Slavoniae Reformatae, Amsterdam 1679; Wieczorkowski Wł., Notaty z wycieczek po kraju, »Bibl. Warsz.« 1858, III 77–85; Grabowski T., Literatura ariańska w Polsce, Kr. 1908; Merczyng H., Zbory i senatorowie protenstanccy w dawnej Polsce, W. 1905; Pasierbiński T., Hieronim z Moskorzowa Moskorzowski, Kr. 1931; Krasiński W., Zarys dziejów powstania i upadku reformacji w Polsce, W. 1903–5; Kot St., Ideologia polityczna i społeczna Braci Polskich, W. 1932; rkpsy Synodalia kalwińskie (kopie prof. St. Kota).

Stanisław Szczotka

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.