INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Jan Prechtl (Prächtl, Prestl)  

 
 
1737-02-13 - 1799-06-17
 
Biogram został opublikowany w latach 1984-1985 w XXVIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Prechtl (Prächtl, Prestl) Jan, w zakonie Józef od św. Teresy (1737–1799), trynitarz, malarz, Austriak z pochodzenia. Ur. w Wiedniu 13 II. O młodości, rodzinie i wykształceniu brak jakichkolwiek wiarygodnych wiadomości.

Wstępne przygotowanie malarskie uzyskał P. w Wiedniu (jakoby w Akademii Sztuk Pięknych), ale przede wszystkim był autodydaktą. W r. 1757 lub na początku następnego, «z kapłanem trynitarskiego zakonu, Polakiem», przyjechał z Wiednia do Polski. Dn. 4 III 1758 wstąpił do nowicjatu trynitarskiego w Beresteczku na Wołyniu, a po roku złożył tam śluby zakonne. Pracował jako malarz zakonny, więc poza cechem, przebywając dłuższymi okresami w Beresteczku, Łucku, Kamieńcu Podolskim i Brahiłowie. Działał przede wszystkim dla kościołów i klasztorów swego macierzystego zakonu, jako jedyny uchwytny malarz trynitarski II połowy XVIII w. na kresach południowo-wschodnich. Był człowiekiem niezwykle pracowitym, pozostawił dorobek ogromny, zupełnie dotychczas nie badany, a znajdujący się w całości poza granicami Polski (chyba, że wśród nierozpoznanych obrazów w kościołach potrynitarskich, np. w Krotoszynie, kryją się dzieła P-a). Te dzieła wykazują nieprzeciętną biegłość zarówno w obrazach ołtarzowych, jak i malowidłach ściennych i sklepiennych. P. doskonale operował iluzją przestrzeni, świetnie wykreślał perspektywę, swobodnie komponował wielkie płaszczyzny. W. malowidłach sklepiennych zbliżał się do lekkości rokokowej, w obrazach natomiast pozostawał tradycyjnym artystą barokowym o doskonale opanowanej technice. O życiu P-a brak danych, wiemy tylko, że schyłek życia spędził w Brahiłowie na Podolu, gdzie w r. 1787 odwiedził go Stanisław August, specjalnie zbaczając z drogi dla obejrzenia jego prac. P., pięćdziesięcioletni wówczas, był «kształtnej, przyjemnej i wspaniałej nawet ciała postaci, a pełnej, białej z różowym, czerstwego zdrowia rumieńcem twarzy, którą … zdobiła jeszcze śnieżysta białość włosów głowy i takaż gęsta, piersi okrywająca, broda» (Innocenty Krzyszkowski). P. «nie tylko obrazy, a te w wielkiej do podziwienia liczbie, ale też i całe kościoły sam własnoręcznie al fresco malował», wiemy nadto, że miał kilku «świeckich uczniów malarskich», którzy mu pomagali i których wyuczył zawodu. P. był całkowicie spolonizowany. W ostatnich latach życia już nie malował, cierpiąc na chorobę oczu. Zmarł w Brahiłowie 17 VI 1799.

Dzieła P-a (nie wiadomo w jakim stopniu zachowane) znajdowały się w Beresteczku, gdzie cały trynitarski kościół wraz z kaplicami otrzymał malowidła ścienne i sklepienne, a w bocznych ołtarzach 16 obrazów; zatynkowana później scena bitwy pod Beresteczkiem była zapewne też pędzla P-a. W Boremlu (na Wołyniu) P. wykonał malowidła ścienne w pałacu Czackich. W Brahiłowie kościół trynitarski «całkowicie wewnątrz z kaplicami i przysionkiem w wieży frontowej w rozmaite historyczno-religijne i moralno-naukowe obrazy i ozdoby, z misternym nawet złoceniem w wielu miejscach, al fresco … odmalował», ponadto płótna do wszystkich ołtarzy oraz 20 dużych obrazów w korytarzach klasztornych. W Dubnie wykonał ok. r. 1764 malowidła sklepienne w kościele Bernardynów, a w kościele parafialnym w Hołobach (także na Wołyniu) malowidła ścienne i sklepienne, także w kaplicach, oraz obrazy ołtarzowe. W Kamieńcu Podolskim pozostawił P. w katedrze obraz św. Jana Nepomucena, natomiast w kościele trynitarskim freski i obrazy ołtarzowe, z których Św. Trójca przeniesiona została później do kościoła w Starej Uszycy, a Niepokalane Poczęcie NMP do kościoła w Płoskirowie. W Łucku znajdują się w katedrze obrazy św. Recesa i Jana Nepomucena oraz przypisywany P-owi obraz św. Kazimierza, a w klasztorze Trynitarzy 30 wielkich obrazów z historią założycieli zakonu Jana z Mathy i Feliksa de Valois. W Szarawce (na Podolu) dziełem P-a był plafon i malowidła ścienne (1773?) w dawnym kościele Dominikanów. W Wilnie namalował obraz bł. Michała de Sanctis do kościoła Św. Piotra i Pawła na Antokolu (przeniesiony do Dailés Muziejus). Dzieła P-a znajdują się podobno także w Stanisławowie i Tomaszowie Lubelskim, zapewne w kościołach i klasztorach trynitarskich.

 

Pol. Bibliogr. Sztuki, I cz. 2; Rastawiecki, Słown. malarzów, III; Słown. Geogr., III 760; Thieme – Becker, Lexikon d. Künstler (Batowski Z.); Wurzbach, Biogr. Lexikon; Lietuvos TSR Dailes Muziejus. Lietuvos daile XVI–XIX a., Wil. 1969 s. 40, 42, 53; Orłowicz M., Ilustrowany przewodnik po Wołyniu, Łuck 1929 s. 296–7 i passim; – Hoppen J., Malarz Jan Prechtl – brat Józef od św. Teresy „Prace i Mater. Sprawozdawcze Sekcji Hist. Sztuki Tow. Przyjaciół Nauk w Wil.” T. 3: 1938/9 s. 150–5; [Iwanowski E.] Helleniusz, Kilka rysów i pamiątek, P. 1860 s. 181–2; Kraszewski J. I., Wspomnienie Trynitarzy, „Athenaeum” T. 5: 1844 s. 35; Krzyszkowski I., Nabożeństwo wiernych katolików… Dodatek, Wil. 1843 (źródło zasadnicze, przedruk: Hoppen, j. w.); Prusiewicz A., Kamieniec Podolski, Kijów 1915 s. 38, 40, 42, 43; [Rolle A. J.] Dr Antoni J., [List], „Kraj” 1884 nr 25 s. 11; tenże, Zameczki podolskie na kresach multańskich, W. 1880 II 211, 299; Stoga A., Quadratura w malarstwie polskim XVIII w., „Biul. Hist. Sztuki” R. 42: 1980 s. 369, 372; Wojnicz A., Łuck na Wołyniu, Łuck 1922 s. 22, 29; – „Dzien. Warsz.” 1854 nr 152; – Arch. PAN: Teki Z. Batowskiego nr 2f, 4q.

Andrzej Ryszkiewicz

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.