INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Anna Karwatowa (z domu Bardzka)      Anna Karwatowa, wizerunek na podstawie ilustracji prasowej.

Anna Karwatowa (z domu Bardzka)  

 
 
1854-01-17 - 1932-03-17
Biogram został opublikowany w latach 1966-1967 w XII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Karwatowa Anna z Bardzkich, pseud. Bolesława B. (1854–1932), powieściopisarka, autorka dramatyczna, poetka. Ur. 17 I w Małym Turzu w pow. tczewskim, córka Nikodema, ziemianina, i Anny z Łyskowskich. Uczyła się w Chełmnie oraz na pensji urszulanek w Poznaniu. W l. 1871–5 mieszkała w Kobusewie pod Gdańskiem. Tu rozpoczęła swą działalność społeczną; założyła ochronkę, w której sama uczyła, pisywała, pod pseud. Bolesława B., listy do „Gazety Toruńskiej” w sprawach oświaty ludu. W r. 1875 wyszła za mąż za dra praw, Józefa Karwata, i zamieszkała w jego majątku, Wichulcu. Pierwsze utwory poetyckie drukowała K., zachęcona do pisania przez Agatona Gillera, w lwowskim „Ruchu Literackim” (1877). Twórczość sceniczną zapoczątkowała w r. 1878 wierszowanym dramatem historycznym Mieczysław I książę Polski, by następnie przejść do współczesnej tematyki obyczajowo-moralnej. Pieniądz czy osoba (komedia w 3 aktach, 1880), Kachna (sztuka ludowa z piosenkami, 1886, następne wyd. 1908, 1926), Na służbie (sztuka ludowa w 5 aktach 1889, następne wyd. 1912), Na naszej glebie (ogłoszona w „Pielgrzymie Pelplińskim” 1894 i nagrodzona na konkursie w Toruniu, wyd. następne 1908, 1909, 1928), Kwiaty i kolce (1900) i in. Dydaktyczno-moralizatorskie sztuki K-ej, o których sama pisała, że «dużo w nich życia, ale i moralności, bez pieprzów, które były i są w modzie obecnej», były z powodzeniem grywane przez teatry amatorskie i prowincjonalne teatry objazdowe na terenie Pomorza Zachodniego i w Poznańskiem.

Oprócz utworów dramatycznych K. opublikowała wiele drobnych wierszy i nowel w czasopismach, m. in. w „Dzienniku Poznańskim”, z którym współpracowała przez kilkanaście lat (1898–1921), „Kurierze Poznańskim” (1917), „Gazecie Narodowej” (1917–8), „Pracy” (1912–6). Równocześnie K. posyłała swe wiersze do „Dziennika Chicagowskiego”, „Tygodnika Polskiego” i in. Rozrzucone po czasopismach utwory, powstałe w l. 1873–1907, wydała K. w tomie pt. Z mojej teki (Kr. 1907), zaś w r. 1919 tom drugi pt. Nastroje. Powieści K-ej, które powstawały równolegle z utworami scenicznymi, były również podporządkowane moralizatorskim celom autorki. W powieści Dwa żywioły (P. 1902) poruszyła aktualny problem narodowościowy, snując m. in. sentymentalną wizję polszczenia się «dobrych Niemców» pod wpływem wysokich wartości moralnych polskiego ziemiaństwa. W «narodowo-społecznej epopei» pt. Józef Skaliński (1904) przedstawiła K. wzór obywatela ziemianina, transponując na język literacki poglądy swego ojczyma, profesora gimnazjum chełmińskiego, i działacza politycznego Franciszka Schroedera. Powieści Bratnie dusze (1910) i Czarna perła (1913) wymierzone były przeciw szkodliwym wpływom powieści modernistycznej.

W r. 1912 założyła K. w Brodnicy «Tow. im. Piotra Skargi dla kobiet rozmaitego wieku i wszystkich stanów». Celem towarzystwa była «oświata, moralność i walka z pornografią». W t. r. wystąpiła na zebraniu delegatek kobiecych związków oświatowych z odezwą do «autorów, autorek i miłośników sceny», nawołującą do walki z demoralizującym wpływem literatury. W broszurze Jakie kobiety bohaterki daje nam obecny prąd zmysłowy w powieści i sztuce dramatycznej i wpływ ich na społeczeństwo (P. 1912) twierdziła autorka, że szkodliwe tendencje współczesnej literatury polskiej (reprezentowane m. in. przez S. Żeromskiego, G. Zapolską czy S. Przybyszewskiego) są wynikiem oddziaływania kultury zachodnio-europejskiej, «dzieckiem owych ducha fermentów: ateizmu, pozytywizmu, naturalizmu, realizmu, liberalizmu, wreszcie nihilizmu, komunizmu, socyalizmu».

W r. 1914 przeniosła się K. wraz z mężem do Poznania, a po jego śmierci w r. 1918, powróciła do Wichulca. W r. 1928 obchodzono 50-lecie twórczości K-ej; w prasie poznańskiej i pomorskiej ukazało się kilka wspomnień, oceniających pozytywnie zarówno jej pisarstwo, jak i działalność kulturalną. Wspomnienia K-ej (Moje wspomnienia, 1828–1914, Pelplin 1932) stanowią znamienny dokument dla poznania umysłowości konserwatywnego środowiska ziemiańskiego w zaborze pruskim. Ostatnie lata życia spędziła K. w Wichulcu, gdzie zmarła 17 III 1932 r.

 

W. Enc. Ilustr. (przedruk „Praca” 1912 nr 23, fot.); – [Brzeska W.] J. P-cki, Sprawy ziemiańskie w twórczości A. z Bardzkich K-ej, „Kur. Pozn.” 1932 nr 95; Formański L., A. K., „Dzien. Bydgoski” 1928 s. 244–6; Jubileusz poetki pomorskiej, „Dom Rodzinny” dod. „Słowa Pomorskiego” 1929 nr 3 (fot.); Hertz P., Zbiór poetów polskich XIX w., W. 1963; Mańkowski A., A. z Bardzkich K., Zarys życia i prac literackich, Pelplin 1928; Sikorska Z., A. z Bardzkich K., „Mestwin” dod. „Słowa Pomorskiego” 1928 nr 9; – Kr., Śp. A. K., „Gaz. Warsz.” 1932 nr 107; Pałęcki J., Śp. A. K., „Kur. Pozn.” 1932 nr 163 (fot.); – B. Raczyńskiego: rkp. 1001, 1076.

Celina Gajkowska

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.