INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Daniel Kurz (Curz)  

 
 
1753-12-23 - brak danych
Biogram został opublikowany w 1971 r. w XVI tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Kurz (Curz) Daniel (ur. 1753), tancerz i baletmistrz. Ur. 23 XII w Wenecji. W r. 1773 był figurantem w teatrze S. Benedetto w Wenecji w zespole kierowanym przez wybitnego reformatora sztuki baletowej Gasparo Angioliniego. Wraz z zespołem Angioliniego znalazł się K. w r. 1774 w Wiedniu, gdzie występował jako solista. Zapewne na jesieni 1776 r. przybył do Warszawy. Wyszkolony wg zasad najnowocześniejszej wówczas estetyki baletowej, K. tańczył obok innych bawiących w Warszawie renomowanych przedstawicieli baletu z akcją (L. Frühman, Anna Maria Riva, Antonio Vigano) i zyskał szybko uznanie warszawskiej publiczności (m. in. za rolę Raymonda de Mayenne w balecie „Adele de Ponthieu” J. G. Noverre’a w r. 1777). W Warszawie K. wstąpił w r. 1777 do loży masońskiej «Doskonałego Milczenia». W. Bogusławski błędnie podaje, że K. od kwietnia do września 1778 r. był kierownikiem baletu w czasie antrepryzy teatralnej Montbruna, K. był tylko solistą. Po załamaniu się antrepryzy Montbruna K. podpisał 21 IX 1778 r., wraz z innymi aktorami, petycję do Stanisława Augusta. Jest to ostatni ślad jego pobytu w Warszawie. W karnawale 1780 r. K. występował w teatrze S. Benedetto w Wenecji w zespole Domenico Ricciardi. Zapewne na wiosnę powrócił do teatru warszawskiego. Wkrótce został baletmistrzem i stanowisko to zajmował aż do r. 1794.

K. odznaczał się pracowitością i inwencją. Będąc zapalonym zwolennikiem pantomimy tanecznej, wystawiał na scenie oryginalne balety Noverre’a („Horacjusze” 1780, „Akcis i Galatea” 1786) i swoje własne, bardzo liczne balety z akcją. Ogółem opracował ok. 60 baletów, z których największym powodzeniem cieszył się wystawiany w r. 1787 balet „Kora i Alonzo” (wg J. F. Marmontela). Od 1 VIII 1783 do wiosny 1784 r. K. był, wraz z W. Bogusławskim i B. Constantinim, antreprenerem teatru warszawskiego, gdzie podnoszono «gorliwe tego spólnika prace, staranność i cnotliwy sposób postępowania» (Bogusławski). Od r. 1785 kierował wraz z Le Doux tyzenhauzowskim zespołem baletowym, który został przez króla wcielony do teatru warszawskiego. W sierpniu 1795 r. K., wraz z paru tancerzami swego zespołu, wyjechał do Lwowa, zaangażowany przez niemieckiego antreprenera F. Bullę. W r. 1798 trupa baletowa się rozpadła i K. przed r. 1809 był metrem tańca w Beńkowej Wiszni u Fredrów, a po r. 1815 pracował w gimnazjum w Winnicy. Data jego śmierci nie jest znana.

 

Estreicher, (pod Kurtz Józef); – Bernacki L., Teatr, dramat i muzyka za Stanisława Augusta, Lw. 1925; Raszewski Z., Teatr Narodowy w latach 1779–1789: w: Księga pamiątkowa sesji poświęconej 200-leciu Teatru Narodowego; Wierzbicka-Michalska K., Balety z akcją w teatrze warszawskim, tamże; taż, Sześć studiów o teatrze Stanisława Augusta, Wr. 1967; – Bogusławski W., Dzieje Teatru Narodowego, W. 1820; Fredro A., Trzy po trzy, W. 1917 s. 156; [Iwanowski E.] Helenius, Rozmowy o polskiej koronie, Kr. 1873 I 588; Müller J. H. F., Geschichte und Tagebuch der Wiener Schaubühne, Wien 1776 s. 121; Teatr Narodowy 1765–1794, Pod red. J. Kotta, W. 1967; Wierzbicka K., Źródła do historii teatru warszawskiego, Wr. 1951 cz. 1; – AGAD: Warszawa – Ekonomiczne 859; IS PAN: Rulikowski M., Materiały teka 62/1.

Karyna Wierzbicka-Michalska

 
 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.