INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Leokadia Maria Ostrowska      Frag. obrazu "Słoneczniki" Leokadii Ostrowskiej.

Leokadia Maria Ostrowska  

 
 
1875 - 03.1952
Biogram został opublikowany w 1979 r. w XXIV tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Ostrowska Leokadia Maria (1875–1952), malarka. Ur. w Kielcach, była córką Józefa, właściciela nieruchomości, i Marii Magdaleny z Lisowskich. Studiowała malarstwo w warszawskiej Klasie Rysunkowej pod kierunkiem Wojciecha Gersona. Ok. r. 1895, dzięki stypendium z zapisu Leopolda Kronenberga, wyjechała do Paryża i kontynuowała studia u E. A. Carolusa-Durana. Specjalizowała się w malarstwie pastelowym. Pierwszą wystawioną w r. 1897 w Tow. Zachęty Sztuk Pięknych (TZSP) pracą malarki było Studium mężczyzny. W latach pobytu w Paryżu kilkakrotnie eksponowała swe prace, m. in. w l. 1897, 1899, 1908 (na Salonie Jesiennym) i 1909 (na wystawie kobiet malarek i rzeźbiarek, gdzie pokazała 4 pastele, z których wyróżniono zaszczytnie studium Śmieszka i 2 portrety). W r. 1900 wystawiła prace w Londynie. W t.r. wyszła za mąż za kształcącego się w Paryżu skrzypka Petko Naumowa, późniejszego pedagoga i organizatora życia muzycznego w Sofii, z którym w r. 1903 wyjechała do Bułgarii. Przebywając w Sofii – gdzie była pierwszą kobietą wystawiającą publicznie swe prace – wykonała portret króla bułgarskiego Ferdynanda oraz ministra A. Cankova. Po rozstaniu się z mężem w r. 1905 powróciła do Paryża i rozpoczęła samodzielne życie jako portrecistka i nauczycielka rysunków, a w r. 1911 osiadła w Warszawie, gdzie pokazała pastele w TZSP w l. 1911, 1912 (wystawiła wówczas kilkanaście prac, m. in. portrecik Bolesława Prusa, Portret damy z różami, Chabry i jedyny obraz olejny Owoce) i w 1913. W t. r. miała wystawę w Odessie; znalazły się tam wówczas pastelowe studia głów i morskie pejzaże. W latach dwudziestych przebywała kilka lat w Poznaniu (gdzie wystawiała w l. 1924, 1925, 1930), przez czas bliżej nie określony – w Płocku (wystawa w r. 1926, na której znalazły się m. in. pejzaże z okolic Płocka). W r. 1929 pokazała w TZSP Wieśniaczkę. Podobno wystawiała również w Krakowie, Toruniu i Kaliszu. Zmieniała miejsca zamieszkania, odwiedzając dwory ziemiańskie (w Wielkopolsce, Kieleckiem, okolicach Płocka), gdzie malowane na zamówienie portrety i kwiaty cieszyły się powodzeniem. W l. 1931–3 mieszkała z rodziną syna w Berlinie, a następnie do r. 1937 – w Warszawie. W r. 1938 wyjechała do Kielc, gdzie spędziła także okres okupacji i następne kilka lat. W r. 1945 O. została przyjęta do Związku Polskich Artystów Plastyków (ZPAP). Na pierwszej powojennej wystawie prac członków jego oddziału w Kielcach znalazło się kilka jej obrazów, m. in. chwalony pastel Barki. Artystka przez całe życie udzielała prywatnie lekcji rysunków i malarstwa.

Prace O-iej odznaczały się wysokim poziomem techniki pastelowej. Wśród najczęściej malowanych przez nią portretów znane były m. in.: N. Dzierżkówny (ok. r. 1913), Karskiego (ok. r. 1913), dzieci L. Straszewicza, Klary Chauvin, Jana Martensa i jego żony, Jana i Zofii z Radziejowskich Lelewelów, portrety w owalu dzieci mecenasa Ignacego Chabielskiego: Marii (malowany ok. r. 1922) i Jerzego (ok. r. 1925), portret Heleny Fedyszynowej (ok. r. 1934). O. starała się o wydobycie pastelami tonu silnego, osiągała efekty zbliżone do malarstwa olejnego; koloryt jej prac był intensywny, gorący. «Dzieła te – pisał krytyk w r. 1912 – noszą charakter damskiego malowania przez jakąś czasami może zbyt wielką słodycz i miękkość, znać jednak na nich dobre wzory i pracę sumienną. Studia martwej natury świadczą, że O. mogłaby się wyrazić równie dobrze w sposób silniejszy». Wiele prac O-iej, będących własnością prywatną, uległo zniszczeniu lub rozproszeniu w czasie wojny. O. zmarła w marcu 1952 w domu opieki w Kielcach. Obrazy O-iej znajdują się w Muzeum Narodowym w Warszawie (Portret generała Józefa Dowbór-Muśnickiego i kopia portretu ks. Józefa Poniatowskiego z M. Bacciarellego) oraz w zbiorach prywatnych.

W małżeństwie z Petko Nailmowem O. miała syna Jana Ostrowskiego-Naumoffa.

 

Grajewski, Bibliografia ilustracji; Catalogue des Ouvrages. Peinture … Société du Salon d’Automne, Paris 1908 poz. 1588; Przewodnik nr 40 po Wystawie Tow. Zachęty Sztuk Pięknych, W. 1929; Wiercińska, Katalog prac TZSP; – Askanas K., Sztuka Płocka, Płock 1974; Ostrowski J., Zagubiona polska pastelistka, „Wiadomości” (Londyn) 1976 nr 1603; Pol. życie artyst. w l. 1890–1914; – „Bluszcz” 1909 nr 26 s. 287, 1912 nr 39 s. 442–3; „Echo Liter.-Artyst.” 1913 s. 1082–3; „Głos Narodu” 1945 nr 207 s. 3; „Kur. Warsz.” 1910 nr 91 s. 7, 1912 nr 122 s. 5; „Mazowsze Płockie i Kujawy” 1926 nr 6/7 s. 100; „Sztuka i Artysta” 1924 nr 3 s. 82; „Sztuki Piękne” R. 1: 1924/5 s. 145, R. 2: 1925 s. 135, R. 6: 1930 s. 23, R. 8: 1932 s. 72; „Świat” 1912 nr 38 s. 4; „Tyg. Illustr.” 1897 t. I s. 318, 1899 t. I s. 414; „Życie i Sztuka” 1903 nr 51 s. 5; – Materiały Archiwalne ZPAP: Kwestionariusz wypełniony przez O-ą; – Informacje syna, Jana Ostrowskiego-Naumoff (Londyn), Ireny Ostrowskiej (W.).

Elżbieta Szczawińska

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.