INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Maria Madeyska (z domu Mikułowska, 1.v. Chlebowska)     

Maria Madeyska (z domu Mikułowska, 1.v. Chlebowska)  

 
 
1864 - 1936
 
Biogram został opublikowany w 1974 r. w XIX tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Madeyska z Mikułowskich 1. v. Chlebowska Maria (1864–1936), artystka malarka. Ur. w Rzeszowie, pierwsze nauki w zakresie rysunku i rzeźby pobierała na kursach w Muzeum Techniczno-Przemysłowym (później im. A. Baranieckiego) w Krakowie. Z kolei wyjechała do Paryża, gdzie kontynuowała naukę malarstwa u Jana Leona Gérôme. Zapewne w Paryżu poznała malarza Stanisława Chlebowskiego (zob.), z którym zawarła związek małżeński w r. 1880, ślub odbył się w Krakowie, gdzie Chlebowscy zamieszkali w r. 1881. Następnie przenieśli się w Poznańskie; tu (w r. 1884) zmarł Stanisław Chlebowski. M. wzorowała się na malarstwie swego męża niemal do granic imitacji. Pod jego też wpływem podejmowała tematy ze świata muzułmańskiego (obrazy: Arabka z pomarańczami, Tancerka smyreńska czy wystawione w Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie: Przed meczetem, 1885, i Strażnik meczetu, 1893, miniaturowych rozmiarów, malowane olejno).

Malowała ponadto martwe natury i kwiaty; kilka obrazów tego rodzaju wystawiło Tow. Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie w l. 1883 i 1884. W r. 1885 wystawiła w Salonie Aleksandra Krywulta w Warszawie martwą naturę pt. Naczynia greckie. W r. 1894 eksponowała kilka obrazów na Wystawie Sztuki Współczesnej we Lwowie. Po śmierci Chlebowskiego M. wyszła po raz drugi za mąż za Leona Madeyskiego (Madejskiego, zob.). Obecnie nie są znane żadne obrazy M-iej. Wiadomo, że znajdowały się w prywatnym posiadaniu w Polsce, we Francji i w Stanach Zjednoczonych. M. zmarła w r. 1936, pochowana została w Krakowie.

 

Enc. Org. (1898–1904); W. Enc. Ilustr.; Roczn. Nauk.-Liter.-Artyst., (Okręta), W. 1905 s. 281; Świeykowski, Pam. Tow. Przyj. Sztuk Pięknych; Thieme–Becker, Lexikon d. Künstler, VI; Katalog ilustrowany Wystawy Sztuki Współczesnej we Lwowie 1894, Lw. 1894; Katalog nieustającej wystawy Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie w Sukiennicach 1889. Katalog nr 3; Wiercińska J., Katalog prac wystawionych w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w latach 1860–1914, Wr.–W.–Kr. 1969 s. 51, Źródła do Dziej. Sztuki Pol., XIV; – Płażewska M., Warszawski Salon Aleksandra Krywulta (1880–1906), „Roczn. Muz. Narod. w W.” T. 10: 1966 s. 369; – Sprawozdanie dyrekcji Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie z czynności w roku 1883, R. XXIX, Kr. 1884; toż w roku 1884, R. XXX, 1885; Sprawozdanie Komitetu Zachęty Sztuk Pięknych za r. 1885, z. 7; – „Bibl. Warsz.” 1883 t. 3 z. 8 s. 248; „Kłosy” 1885 półr. 1. t. 11 nr 1036 s. 303.

Ignacy Trybowski

 

 

Powyższy tekst różni się w pewnych szczegółach od biogramu opublikowanego pierwotnie w Polskim Słowniku Biograficznym. Jest to wersja zaktualizowana, uwzględniająca opublikowane w późniejszych tomach PSB poprawki i uzupełnienia.    

 

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.