INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Samuel Makowski (Macovius)  

 
 
2 poł. XVI w. - 1 poł. XVII w.
Biogram został opublikowany w 1974 r. w XIX tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Makowski (Macovius) Samuel (koniec XVI – poł. XVII w.), poeta, doktor medycyny, senior kalwiński gminy lubelskiej. Ur. w Łobżenicy w pow. nakielskim. Był synem Samuela i Małgorzaty z Seklewskich, bratem Jana (zob.). Od czerwca 1612 wraz z bratem Jakubem kształcił się w gimnazjum gdańskim. W r. 1617 zapisał się na uniwersytet w Bazylei, gdzie uzyskał stopień doktora medycyny na podstawie rozprawy Disputatio medica de ephialta (wyd. w Bazylei i dedykowanej Aleksandrowi Prońskiemu). M. próbował także swoich sił w poezji. Podczas pobytu w gimnazjum gdańskim napisał wraz z bratem Jakubem (1614) wierszowane epitalamium dla uczczenia ożenku mieszczanina gdańskiego Karola Hacka. W Bazylei ułożył kilka wierszy gratulacyjnych, zamieszczonych w zbiorowych wydaniach (m. in. w zbiorze „Prosphonemata triumphalia”, 1619). W r. 1620 przebywał zapewne jeszcze w Bazylei; t. r. Jan Jakub Genathius dedykował mu swoje dziełko pt. „Decas III. disputationum medicarum…”

Po powrocie do kraju M. cieszył się dobrą opinią jako lekarz. Zygmunt III aktem z 30 XI 1627 powołał go do grona lekarzy królewskich i uczynił swoim serwitorem. Do Lublina przybył M. najprawdopodobniej jako lekarz ks. Marianny Zasławskiej, wojewodziny wołyńskiej; miała ona tutaj swój zbór kalwiński, którego M. został jednym z seniorów świeckich. Odznaczył się w walce z powietrzem morowym w Lublinie (1629, 1630). W czasie antykalwińskiego tumultu lubelskiego 4 II 1633 widziano M-ego z wydobytą bronią przed klasztorem bernardynów i jemu to zarzucono zabicie ucznia kolegium jezuickiego. Przeciw niemu, jako seniorowi gminy kalwińskiej, jezuici wnieśli skargę. W nocy z 5/6 t. r. uczniowie jezuiccy i plebs miejski dokonali napadu na dom M-ego, który doszczętnie splądrowano i ograbiono. M. udał się do Krakowa. Tu wyjednał sobie u Władysława IV glejt na powrót do miasta i wysłanie komisarzy królewskich do Lublina. Także w Krakowie aktem z 22 III 1633 nowy król zaliczył M-ego ponownie do grona swych medyków. Powołany w tym samym dniu dekretem królewskim sąd uznał kalwinów za niewinnych. Mimo to Trybunał Lubelski, nie zważając na orzeczenie specjalnego sądu, wtrącił M-ego na podstawie skarg bernardynów do więzienia, a następnie wydał nań wyrok śmierci. W czasie pobytu w więzieniu torturowano go i pilnowano ze szczególną starannością. Dzięki zabiegom i staraniom współwyznawców (m. in. J. Radziwiłła, Z. Gorajskiego) 18 VI 1633 doszło do ugody. W wyniku jej M. został ułaskawiony za cenę wielkich upokorzeń (m. in. przeproszenia bernardynów lubelskich za naruszenie nietykalności ich miejsca) i wpłacenia 13 300 zł na różne cele. Jeden z ważniejszych punktów ugody postanawiał, aby M. był relegowany z miasta «sub poena capitis». Nie wolno mu też było w przyszłości zostać ministrem.

Na konwokacji generalnej we Włodawie (1634) wystosowano apel, aby ustanowić specjalną kolektę po wszystkich zborach na wykupienie M-ego «z rąk nieprzyjaciół prawdy bożej». Synod prowincjonalny wileński 1634 r. gorąco prosił, aby do okupu «przyłożyły się zbory litewskie». Sam zbór wileński przekazał na rzecz M-ego 300 zł. Główny ciężar okupu spadł jednak na prowincję małopolską, a zwłaszcza dystrykt lubelski i chełmski. Ona to przekazała przez Z. Gorajskiego aż 9 tys. zł. Również bracia polscy nie pozostali obojętni. Synod ich obradujący w Rakowie w r. 1634 zajął się wykupieniem M-ego z więzienia, uchwalając na ten cel 1 000 zł (m. in. zbór kisielińsko-bereski złożył 153 zł.). O dalszych losach M-ego brak wiadomości.

 

Estreicher; Giedroyć, Źródła do dziej. medycyny, s. 465–6; Kośmiński, Słownik lekarzów; Siarczyński, Obraz wieku panowania Zygmunta III, cz. 1 s. 309; – Kossowski A., Protestantyzm w Lublinie i w Lubelskiem w XVI–XVII w., L. 1933; Łukaszewicz J., Dzieje kościołów wyznania helweckiego w dawnej Małej Polsce, P. 1853 s. 367–71; Riabinin J., Lekarze w księgach miejskich lubelskich XVI–XVIII w., L. 1933 s. 25–6; Szczotka S., Synody arian polskich od założenia Rakowa do wygnania z kraju (1569–1662), „Reform. w Pol.” T. 7–8: s. 77; Tazbir J., Kisielińsko-bereski zbór braci polskich, „Przegl. Hist.” T. 57: 1966 z. 1 s. 131; tenże, Państwo bez stosów. Szkice z dziejów tolerancji w Polsce XVI i XVII w., W. 1967; Tworek S., Działalność oświatowo-kulturalna kalwinizmu małopolskiego, L. 1970 s. 175; tenże, Zbór lubelski i jego rola w ruchu ariańskim w Polsce w XVI–XVII wieku, L. 1966; Gąsiorowski, Zbiór wiad. do hist. sztuki lek., II 185; Lubieniecki S., Historia reformationis Polonicae, W. 1971; Die Matrikel der Universität Basel, Basel 1962 III; Węgierski A., Libri quatuor Slavoniae reformatae, W. 1973; – AGAD: BOZ IXb–42 (całość), Depozyt Wil. 38 s. 155; B. Lit. Akad. Nauk. w Wil.: Sygn. F. 40. ERS – 1157, s. 417; B. Łopacińskiego w L.: rkp. 1386 s. 23–6; B. Raczyńskiego: rkp. 378 s. 56; B. Ukrain. Akad. Nauk we Lw.: rkp. 1338/II s. 21–22; WAP w L.: Acta Advocatialia Lublinensia, 17, s. 394, 436–7, rkp. 952 (Boniewski K., Lublin w pamiątkach, s. 36, 171); Zakł. Dok. IH PAN w Kr.: Kartoteka Komitetu Źródeł do Dziejów Życia Umysłowego Polski.

Stanisław Tworek

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.