INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Wiktoryna Bakałowiczowa (z domu Szymanowska)      Wiktorya z Szymanowskich Bakałowiczowa - (pokolorowana) grafika Franc. Tegazzo wg. fotogr. Jana Mieczkowskiego - Tygodnik Illustrowany. 1874, Seria 2, T. 14 nr 358 s. 288 - źródło kopii cyfrowej: mbc.cyfrowemazowsze.pl

Wiktoryna Bakałowiczowa (z domu Szymanowska)  

 
 
1835-10-17 - 1874-10-30
Biogram został opublikowany w 1935 r. w I tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Bakałowiczowa Wiktoryna (1835–1874), artystka dramatyczna teatrów warszawskich. Ur. 17 X 1835, córka Wojciecha Szymanowskiego i Joanny z Meisnerów, kształciła się w sztuce dramatycznej u reżysera Jasińskiego a w śpiewie u Quatriniego. W siedemnastym roku życia debiutowała na scenie teatru Wielkiego w operetce »Dobranoc, panie Pantaleon«, a w »Rozmaitościach« – w jednoaktówce »Pierwsza lepsza« Fredry. Odrazu zwróciła na siebie powszechną uwagę jako talent pierwszorzędny. Zaczęła od ról »naiwnych«, w których czarowała nadzwyczajnym wdziękiem, poezją, powabem i słodyczą. Zasłynęła w tym rodzaju całym szeregiem niezrównanych kreacyj, jak pełna finezji Klara w »Ślubach panieńskich«, Małgosia w »Pafnucym i Narcyzie«, Cherubinek w »Weselu Figara«, pensjonarka w »Pożarze klasztoru« itd. Chociaż w rolach tego typu występowała B. przez lat piętnaście, zdołała uniknąć w nich jednostajności, umiała je rozszerzać, ożywiać i urozmaicać. W r. 1856 wyszła zamąż za Władysława Bakałowicza, malarza, z którym się rozeszła po pięciu latach. Szczupła skala głosu i pewna pieszczotliwość wymowy zdawały się zgóry zakreślać B-owej ciasne granice w repertuarze. Obawy te okazały się płonne. Talent jej rozwijał się imponująco, a jednocześnie doskonaliły się jej środki techniczne. Pracę swą skierowała ku nadaniu skromnym zasobom głosu niezwykłej giętkości i subtelności. Zwróciwszy się do komedji salonowej i psychologicznej, zmieniła swe środki do niepoznania: wydobywała w całym blasku twórczości prawdę uczucia, okazując badawcze przejęcie się myślą i duchem autora. Głos jej spoważniał, dykcja oczyściła się i nabrała delikatnych odcieni. Sczasem, pomimo młodego wieku, przeszła do ról charakterystycznych, dążąc do obejmowania swą sztuką całości objawów życiowych. Z ról tych wydobywała wszelkie możliwe efekty, kierując się wybitną oryginalnością pomysłów i inteligencją. Kreacje B. w »Marcowym kawalerze« (Pawłowa), w »Safandułach« (Panna Forbach), w »Świętoszku« (Doryna) wzbudzały zachwyt całego pokolenia. B. umiała wzruszać do łez jako paź w »Marji Stuart«, rozmarzać dziewiczą poezją jako córka w »Montjoye«, a pobudzać do homerycznego śmiechu jako hrabina w »Pozytywnych«. Umarła po 22 latach pracy w teatrze Rozmaitości 30 X 1874, uważana przez współczesnych za niedościgniony wzór polskiej sztuki aktorskiej.

 

Bogusławski W., Wiktoryna Bakałowiczowa, »Kur. Warsz.« 1874, nr 239; tenże, Siły i środki naszej sceny, W. 1879, 228–242; Kaszewski Kazimierz, w »Tygodniku Il.« 1874, ser. 2, XIV 287; Jasiński I. S., w »Kłosach«, XIX, nr 489, s. 115.

Jan Lorentowicz

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.