INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Ignacy Nowacki      zdjęcie księdza Ignacego NOWACKIEGO, w: Przewodnik Katolicki, nr 48, Poznań, 29 listopada 1936, str. 781, plik z: www.kepnosocjum.pl
Biogram został opublikowany w 1978 r. w XXIII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Nowacki Ignacy (1872–1943), ksiądz, działacz społeczny. Ur. 8 V w Żernikach koło Żnina, był synem właściciela młyna Józefa i Katarzyny ze Skoczyńskich. Do gimnazjum uczęszczał najpierw w Gnieźnie, potem w Wągrowcu, gdzie należał do tajnego Tow. Tomasza Zana (TTZ) i został wydalony ze szkoły za przechowywanie zakazanych polskich książek. Maturę zdał w r. 1894 w Gimnazjum Św. Mikołaja w Lipsku. Był jednym z założycieli pierwszego w Saksonii Tow. Polsko-Katolickich Robotników w Lipsku. Studia teologiczne odbył w Poznaniu i Gnieźnie. Dn. 24 II 1898 otrzymał święcenia kapłańskie. Pracę duszpasterską rozpoczął jako wikary w Ostrowie Wielkopolskim. Jednak już 1 IV 1901 objął parafię Św. Marcina w Kępnie Wielkopolskim, najpierw jako administrator, a od r. 1909 jako proboszcz. Był też prefektem w kępińskich szkołach: w l. 1901–22 w progimnazjum, potem gimnazjum, w l. 1926–9 w liceum żeńskim. Od r. 1928 sprawował urząd inspektora religii w szkołach powszechnych na pow. kępiński. Był też od r. 1906 bibliotekarzem dekanalnym, od r. 1922 II asesorem dekalnym (wicedziekanem), wreszcie od r. 1933 dziekanem. W r. 1932 został członkiem Consilium a vigilantia w Kurii Metropolitalnej Poznańskiej.

N. prowadził jednocześnie żywą działalność społeczno-narodową. Przyczynił się do zbudowania w r. 1906 Domu Katolickiego w Kępnie (rozbudował go w r. 1934), który stał się centrum polskiego życia organizacyjnego na południowych kresach Wielkopolski. W r. 1903 założył Tow. Katolickich Robotników Polskich, w r. 1907 Tow. Terminatorów (potem przekształcone w Stowarzyszenie Młodzieży Polskiej), a w r. 1909 Tow. Śpiewu. Krzewił ideę spółdzielczości polskiej. Drukował własnym nakładem polskie modlitewniki. Specjalną opieką otaczał dzieci i młodzież, organizował naukę języka polskiego, urządzał wycieczki «agitacyjne» na Śląsk. Dla najmłodszych otworzył ogródek, tzw. «kolonadę». Bliskie stosunki łączyły go zwłaszcza z młodzieżą gimnazjalną. Patronował pracom tajnego koła TTZ przy kępińskim progimnazjum. Za propagowanie polskości władze pruskie wytoczyły mu kilka procesów, m.in. pod zarzutem podburzania do strajku szkolnego w r. 1906. W l. 1909–11 wybudował nowy kościół, zaprojektowany w stylu neobarokowym przez Rogera Sławskiego. Dn. 16 XI 1918 wybrany został na prezesa utworzonej wówczas Powiatowej Rady Ludowej w Kępnie. Był też delegatem z pow. kępińskiego na Polski Sejm Dzielnicowy w grudniu 1918 w Poznaniu.

Po wybuchu powstania wielkopolskiego N. sprzeciwiał się, aby rozszerzyło się ono na pow. kępiński, i nie zgodził się na wkroczenie do Kępna wojsk powstańczych, jakkolwiek Niemcy 5 I 1919 w wyniku pertraktacji z dowództwem powstańczego frontu południowego, wycofali się z miasta i przez 24 godziny było ono wolne. Taką postawą naraził się na zarzuty przesadnej ostrożności, a nawet oskarżenia, iż obawiał się zniszczenia zbudowanego przez siebie kościoła. Mimo to Grenzschutz uważał go za czołowego «polskiego prowodyra» w Kępnie; od 13 I do 5 III 1919 przebywał w areszcie domowym, został umieszczony na liście zakładników, a od 20 VI do 30 VII 1919 był internowany jako zakładnik w obozie Neuhammer na Dolnym Śląsku (Nowa Kuźnia pod Głogowem). Zwolniony wskutek interwencji parafian, wrócił do Kępna z zakazem opuszczania granic swej parafii. W okresie przejściowym, tj. od podpisania traktatu wersalskiego przez Niemcy (28 VI 1919) do objęcia Kępna przez władze polskie (styczeń 1920), zorganizował tymczasowe władze powiatowe, współpracował z misją aliancką, przeciwdziałał wywozowi mienia, zwłaszcza taboru kolejowego, przez Niemców, dokonał spolszczenia szkolnictwa.

W l. n. N. łączył nadal działalność duszpasterską z pracą społeczną. W r. 1920 zorganizował pomoc odzieżową i żywnościową dla głodujących na Lubelszczyźnie oraz poważną pomoc sanitarną dla wojska. Był przez 12 lat prezesem Rady Nadzorczej miejscowego Banku Ludowego. Roztaczał opiekę nad reemigrantami z Niemiec, m.in. w r. 1926 należał do organizatorów kępińskiego oddziału stowarzyszenia Opieka Polska nad Rodakami z Obczyzny. Był jednym z głównych organizatorów XII Zjazdu Katolickiego w Wielkopolsce, który w dn. 2–3 VII 1934 odbył się w Kępnie przy licznym udziale Polaków z przynależnego wówczas do Niemiec Średniego Śląska. Był jednym z nielicznych wielkopolskich duchownych sympatyzujących z sanacją i w kampanii wyborczej do sejmu i senatu w r. 1930 agitował za listą rządową. Łączyła go też przyjaźń z dawnym swoim uczniem płkiem Ludwikiem Bociańskim, ostatnim woj. poznańskim przed wojną. Po wybuchu drugiej wojny światowej N. został 3 IX 1939 aresztowany przez Niemców i wywieziony do Rawicza jako zakładnik. Zwolniono go 17 X, lecz po trzech dniach uwięziono go ponownie na okres tygodnia. Aresztowany po raz trzeci 4 XI 1939 przebywał w więzieniu w Kaliszu do marca 1940. Po uwolnieniu osiadł w Rypinku koło Kalisza, gdzie oddał się pracy duszpasterskiej. Zmarł 17 VII 1943 w kaliskim szpitalu, nabawiwszy się zapalenia płuc. Po zgonie odkryto na ciele ślady tortur. Zwłoki po wojnie ekshumowano i pochowano w Kępnie, a na kościele umieszczono tablicę pamiątkową. Odznaczony był m. in. Krzyżem Niepodległości.

 

Portret pędzla J. Krzyżaniaka (olej.) w zakrystii kościoła Św. Marcina w Kępnie; Fot. w kancelarii parafialnej w Kępnie; – Zagórowski, Spis nauczycieli, I–II; – Janiszewski J., Powiat kępiński, Kępno 1928 s. 12, 21; Kącki F., Udział duchowieństwa katolickiego w powstaniu wielkopolskim 1918–1919, „Novum” 1971 nr 12 s. 95, 97–9; Kokociński W., Kurzawa J., Z dziejów Kępna, P. 1960 s. 93–5, 97; Szołddrski W., Martyrologium duchowieństwa polskiego pod okupacją niemiecką w latach 1939–1945, w: Sacrum Poloniae Millennium, Rzym 1965; – Dziennik Polskiego Sejmu Dzielnicowego w Poznaniu, w grudniu 1918, P. 1918 s. 107; Elenchus omnium ecclesiarum et universi cleri archidioecesium Gnesnensis et Posnaniensis pro anno Domini…, P. 1923; toż, P. 1925; toż, P. 1926; toż, P. 1927; toż, P. 1928; Rocznik archidiecezji gnieźnieńskiej i poznańskiej na rok…, P. 1929; toż, P. 1930; toż, P. 1931; toż, P. 1932; toż, P. 1934; toż, P. 1936; Schematyzm Kościoła rzymsko-katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, Kr. (1925); – „Dzien. Berliński” 1919 nr z 11 VII; „Przew. Katol.” 1934 nr 25, 30, 1936 nr 48 (fot.); – Arch. Archidiec. w P.: KA 6340; Arch. Państw. w P.: Prezydium Policji 2760, 3369; CAW: Akta odznaczeniowe; – Całkosiński A., Z dziejów parafii kępińskiej, Kępno 1968 (mszp. w posiadaniu ks. Mariana Magnuszewskiego w Kępnie); Kasprzak F., Blaski i cienie administracji polskiej od 1919 do 1939 roku, (rkp. w posiadaniu Jerzego Pietrzaka); Szembek B., Wspomnienia, (mszp. w posiadaniu Ireny Bobbé w Chorzowie); – Informacje prof. Aleksandra Całkosińskiego, ks. Mariana Magnuszewskiego i bpa Andrzeja Wronki.

Jerzy Pietrzak

 

 
 

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.