INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu
 Konrad Krzyżanowski      Konrad Krzyżanowski, wizerunek na podstawie fot. z 1919 r.

Konrad Krzyżanowski  

 
 
Biogram został opublikowany w 1970 r. w XV tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Krzyżanowski Konrad (1872–1922), malarz, portrecista. Ur. 15 II w Kremieńczuku w gub. połtawskiej, pochodził ze szlacheckiej rodziny z Sieradzkiego, był synem Marcelego Józefa i Kunegundy z Jackiewiczów. Gimnazjum ukończył w Kijowie, tam też uczęszczał do Szkoły Rysunkowej N. Muraszki. W r. 1892 zapisał się do Akademii Sztuk Pięknych (ASP) w Petersburgu. Był uczniem M. Lebiediewa i J. Twarożnikowa, głównie jednak wpływ na młodego artystę wywierał I. Kuindżi, który w ASP wprowadzał nowe metody nauczania. W lecie 1896 r. K. wyjeżdżał do Włoch. W r. 1897 (luty) wybuchł na Akademii «strajk» studentów polskich, z którymi solidaryzowała się część młodzieży rosyjskiej. Bezpośrednią przyczyną tego zatargu stał się incydent między K-m a nowym rektorem Akademii, reakcjonistą, architektem A. O. Tomyszką (w kancelarii ASP K-emu, trzymającemu ręce w kieszeniach, Tomyszko zwrócił uwagę w obelżywy sposób, mówiąc «ruki pa švam»). W konsekwencji K. wraz z innymi kolegami musiał opuścić Akademię. W t. r. wyjechał do Monachium, gdzie zapisał się do prywatnej szkoły węgierskiego malarza S. Holóssy’ego. Wraz ze swym mistrzem i grupą węgierskich kolegów wyjeżdżał K. na studia plenerowe na Węgry, do miejscowości Nagy Bany’a. Nie skorzystawszy z możliwości osiedlenia się na stałe w Budapeszcie (i zmiany obywatelstwa), K., po odbyciu dłuższej podróży po Włoszech, powrócił w r. 1900 do kraju i zamieszkał w Warszawie. Przez 4 lata prowadził tam własną szkołę prywatną malarstwa, w r. 1904 został powołany na profesora malarstwa w utworzonej wówczas Szkole Sztuk Pięknych (SSP) w Warszawie (do której przeszedł wraz ze swymi uczniami). K. z zamiłowaniem poświęcał się pracy pedagogicznej. Podobnie jak Holóssy, wychodził z uczniami poza pracownię, urządzając corocznie kursy plenerowe w różnych okolicach kraju (w r. 1904 w Arkadii koło Łowicza, w 1905 w Zwierzyńcu koło Zamościa u M. Zamoyskiego, w 1906 w Istebnej na Śląsku Cieszyńskim, w 1907 w Werkach na Litwie, w 1908 w Libawie i w Finlandii, w 1909 w Aleksandrii na Ukrainie).

W r. 1909 na skutek reorganizacji SSP K. ustąpił ze stanowiska profesora. W r. 1912 wyjechał na dłuższy pobyt do Paryża i Londynu. Pierwsze lata wojny 1914–6 spędził na Wołyniu i Polesiu. Był aresztowany (w pobliżu frontu, pod zarzutem zdejmowania planów), po uwolnieniu osiadł w Kijowie. Tam brał czynny udział w polskim ruchu kulturalnym; był profesorem Wydziału Malarskiego w Polskiej Szkole Sztuk Pięknych (która istniała od końca 1917 r. do stycznia 1918). W styczniu 1918 r. K. urządził wystawę swych prac w Kijowie. W t. r. (czerwiec) powrócił do Warszawy i w październiku otworzył własną szkołę malarstwa (przy ul. Poznańskiej; wrażenia z tej szkoły opisuje P. Górska we wspomnieniach „Paleta i pióro”). Uczyli tam: T. Pruszkowski, A. Rychtarski i K. Mackiewicz. I tutaj wraz z uczniami wyjeżdżał K. na plenery letnie (w r. 1919 do Płocka, w 1920 i 1921 do Kartuz). Pod koniec życia (w l. 1921, 1922) prowadził w swej pracowni kursy wieczorowe rysunku i malarstwa. Do uczniów K-ego należeli m. in. Tadeusz Pruszkowski, W. Niedzielska (która w r. 1908 założyła własną Szkołę Sztuk Pięknych dla kobiet w Krakowie), E. Kanarek, E. Kokoszko, I. Weissowa (Aneri), P. Potworowski, T. Roszkowska. Metody nauczania K-ego dalekie były od akademizmu. W SSP był (jak pisze Piwocki) «indywidualnością najsilniej oddziaływającą na uczniów». Był postacią malowniczą: mówił z kresowym akcentem, bezpośredni w sposobie bycia, miał duży urok osobisty. Lubiany przez swoich uczniów, na których wywierał znaczny wpływ, nazywany był przez nich «Krzyżakiem». K. zmarł 25 V 1922 r. w Warszawie.

K. uprawiał głównie malarstwo portretowe. Jego obrazy, malowane pośpiesznie, żywymi, energicznymi pociągnięciami pędzla, często nie wykończone, wyróżniają się dużą ekspresją. Osoby portretowane charakteryzował K. w sposób dosadny i trafny, krytyka podkreślała, że K. posiadał «dar jasnowidzenia postaci», że «portret był dla niego przeżyciem, wrażeniem subiektywnym». Stosował ciemnobrunatną gamę barwną i kontrastowy światłocień, chwalono «przepyszną kolorowość soczystych czarności» jego płócien. Mimo niedociągnięć formalnych, wypływających z pospiesznego malowania obrazu (zarzucano K-emu błędy kompozycji, «rąbanie pędzlem», «malowanie błotem», brak panowania nad rysunkiem), portrety jego robią duże wrażenie przez trafną charakterystykę modela i siłę wyrazu. Był niewątpliwie jednym z bardziej interesujących portrecistów swego okresu. K. portretował przeważnie osoby, które go zaciekawiały (obrazy malowane na zamówienie, bez «przekonania», były dużo słabsze). Pozostawił wiele portretów postaci ze środowiska artystycznego lub z nim związanych, jak np. Zenona Przesmyckiego-Miriama (1901), M. Frenkla (1902), Dagny (1901) i Stanisława (1902) Przybyszewskich, T. Pruszkowskiego, jako ucznia (1904), S. Jaracza (1917), aktorki B. Koyłłowiczówny (1917), E. Zegadłowicza (1921), W. Drabika z żoną (1921), E. Kanarka (1922), F. Manghi Jasieńskiego, historyka sztuki i późniejszego swego monografisty M. Tretera, a także ojca Wacława Berenta (pisarz ze swej strony «sportretował» K-ego w powieści „Próchno”, 1903, w której K. jest prototypem malarza Pawlaka). K. kilkakrotnie portretował siebie i wiele razy swoją żonę, jeszcze jako narzeczoną: portret z r. 1903 zakupiony do Rzymu, Narzeczona przy lampie, i później: portret z pieskiem (1911), Portret żony z kotem (1912), portret (z Muz. Narod. W. P.) i Portret żony (z kotem, ok. 1920). Kilkakrotnie portretował zaprzyjaźnioną rodzinę Słońskich: poetę E. Słońskiego (1913) i Tomirę Słońską z córeczką; ostatnią pracą K-ego był Portret Halinki Słońskiej (1922). Namalował portrety: J. Piłsudskiego, marszałka Senatu W. Trąmpczyńskiego (1921), Stanisława Kierbedzia (1907), Antoniego Paszkiewicza (1911), dra K. Mazarakiego (1921). Stworzył też wiele portretów kobiecych, np. Portret rosyjskiej aktorki (jeszcze z czasów studiów w Petersburgu, ok. 1897), Portret pani Dobkin (1901), A. Glassowej (1903), Portret staruszki, Witosławskiej (1913), Portret matki (1915), Ponińskiej (1921) i in.

K. malował pejzaże wykazujące powinowactwo ze sztuką J. Stanisławskiego (z którym K. poznał się w czasie studiów w Kijowie). Już w czasie nauki w ASP w Petersburgu powstały studia pejzażowe (z okolic Ukrainy). Liczne pejzaże z Polesia, Wołynia i Kijowszczyzny, widoki parków i wnętrz pałacowych Stadnickich w Boguszówce wystawił w r. 1918 w Kijowie (większość tych prac zaginęła). W czasie plenerowych wyjazdów z uczniami malował pejzaże: z Istebnej w kilku wersjach (1906), Studium chmur (1906), Obłoki (1906), Werki pod Wilnem (1907), Motyw z Finlandii (1908), Złoty kamień (1908), Bałtyk (Finlandia 1908), Szkic plenerowy ze Zwierzyńca (1908), Pejzaż z Polesia (1916), Szkoła plenerowa w Chmielnie (1920). Pejzaże K-ego cechuje ekspresyjny światłocień i ciemny, soczysty koloryt. K. współpracował z czasopismem „Chimera”, zamieszczając tam rysunki okładek, winiety, inicjały i przerysowując dla reprodukowania w tym piśmie drzeworyty japońskie. Te prace wykazują pewien związek z modną wówczas secesją. Ilustrował książki, np. „Połów gwiazd” K. Makuszyńskiego, „Dno nędzy” W. Sieroszewskiego. Projektował witraże dla kościoła w Brześciu Kujawskim i Głuchowie (pow. skierniewicki).

Obrazy K-ego były eksponowane na wystawach w kraju i za granicą. W Warszawie wystawiał w Salonie Krywulta (1900–1903), w Tow. Zachęty Sztuk Pięknych (1899, 1902, 1903, 1905, 1912, 1914, 1918, 1923, w r. 1902 od Zachęty K. otrzymał stypendium z fundacji M. Tyszkiewicza), na I Wystawie Niezależnych (1913) i w Salonie Sztuki Nowoczesnej (1920), w Krakowie w Tow. Przyjaciół Sztuk Pięknych (1900, 1901, 1903, 1912, 1914 srebrny medal, 1917), jako zaproszony gość współuczestniczył w wystawach Tow. Artystów „Sztuka”. Za granicą wystawiał K. w Londynie (1908 w Albert Hall, z wystawy tej zakupiono 2 obrazy K-ego do Muz. w Dublinie), w Rzymie (1911 Międzynarodowa Wystawa Sztuki), Amsterdamie (1912), Monachium (1913, złoty medal za Portret staruszki), Wenecji (1914, z tej wystawy Galleria Nazionale dell’Arte Moderna w Rzymie zakupiła Portret narzeczonej), w Kijowie (1918). Po śmierci artysty zbiorowe wystawy jego prac odbyły się w r. 1922 (Warszawa, Zachęta), w 1925 (Warszawa, Pałac Sztuki), w 1932 (Instytut Propagandy Sztuki w Warszawie), w 1933 (Tow. Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie), w 1960 (Bytom, Muz. Górnośląskie), obrazy K-ego były też pokazane na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu w r. 1929. Żona K-ego Michalina z Piotruszewskich Krzyżanowska (1889–1962) była córką Franciszka i Marii z Andrzeykowiczów. Ur. w Warszawie 1 IX. Studiowała (od 1904/5) w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie była uczennicą męża. W 1912 r. kształciła się w Paryżu. Malowała pejzaże (Wisła, Port w Oksywiu, Jeziora pomorskie). Wystawiała w Zachęcie (1930, 1933, 1936 – dyplom), w Instytucie Propagandy Sztuki (IPS). Po drugiej wojnie światowej brała udział w wystawach okręgowych i ogólnopolskich. Zmarła 16 VII 1962 w Warszawie.

 

Autoportret (1899, olej.); Autoportret (1917, akwarela w albumie żony K. Makuszyńskiego); Autoportret (rys., z późniejszego okresu życia artysty); Portret K. K-ego K. Lasockiego (rys. 1902, własność Muz. Narod. w W.); – Grajewski, Bibliografia ilustracyj; Enc. Ultima Thule; W. Enc. Ilustr.; W. Enc. Powsz., (PWN); Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler des XX Jahrhunderts, Hrsg. v. H. Vollmer, Leipzig 1955; Słown. Artystów Pol., IV; Swieykowski, Pam. Tow. Przyj. Sztuk Pięknych; ThiemeBecker, Lexikon d. Künstler; K. K. 1872–1922, Kr. 1933 styczeń, TPSP (katalog wystawy, wstęp M. Tretera); Katalog działu sztuki Powszechnej Wystawy Krajowej, P. 1929; Katalog wystawy K. K-ego, W. 1925 styczeń; Katalog zbiorowej wystawy obrazów K. K-ego, Muzeum Górnośląskie w Bytomiu, Bytom 1960; Malarstwo polskie. Katalog zbiorów Muzeum Śląskiego, Wr. 1967; Malarstwo polskie od XVI do pocz. XX w. Katalog. (Muz. Narod. w W. Galeria sztuki pol.), W. 1962; Matuszczak J., Galeria malarstwa Polskiego Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu, W. 1957; [Piątkowski H.], Katalog zbiorów Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, W. 1925; Sztuka Warszawska, od średniowiecza do połowy XX w., Katalog wystawy jubileuszowej (Muz. Narod. w W.), W. 1962 II; Wiercińska J., Katalog prac wystawionych w Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie w l. 1860–1914, Wr.–W.–Kr. 1969; – Dobrowolski T., Nowoczesne malarstwo polskie, Wr.–W.–Kr. 1964 II (reprod. Autoportretu); Piwocki K., Historia Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie 1904–1964, Wr.–W.–Kr. 1965; Płazowska M., Warszawski Salon Aleksandra Krywulta (1880–1966), „Roczn. Muz. Narod. w W.” T. 10: 1966; Polskie życie artystyczne w l. 1890–1914, Wr.–W.–Kr. 1967; Treter M., K. K., Kr. 1920, Monografie Artystyczne T. VI (literatura, reprod. obrazów, m. in. Autoportretu); Wiercińska J., Tow. Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, Wr.–W.–Kr. 1968; Górska P., Paleta i pióro, Kr. 1956 (reprod. Autoportretu); Hiż T., Talent, dziwactwo i coś jeszcze, W. 1937 s. 217–23; Mortkowicz-Olczakowa H., Bunt wspomnień, Wyd. 2., W. 1961 s. 80–95 (fot.); – „Czas” 1933 nr 14, 24; „Kamena” 1967 nr 14; „Kur. Warsz.” 1922 nr z 26 V (Piątkowski); „Przegl. Artyst.” (Kr.) 1946 nr 3, 7; Sprawozdania komitetu Tow. Zachęty Sztuk Pięknych za r. 1922 s. 6; „Sztuki Piękne” 1924/5 s. 192, 239–40, T. 8: 1932 s. 132 (wystawa zbiorowa K-ego), s. 193–202 (Kleczynski J., K. K...., reprod. obrazów, m. in. Autoportretu), 1933 s. 117; „Świat” (W.) 1922 nr 22 (fot.), nr 23, nr 48, 1925 nr 40, 1931 nr 34; „Tyg. Ilustr.” 1904 nr 11 s. 210–7 (podob.), 1918 nr 48 s. 572–3, 1922 nr 23 s. 357; „Ziemia” T. 8: 1923 s. 182 (witraże); „Życie Polskie” 1914 z. 6 s. 218–29 (Kleczyński J., K. K.); „Życie Towarzyskie” 1932 nr 37–9 (Wegner J., Studia plenerowe w Arkadii); – IS PAN: Materiały do Słownika Artystów (kartoteka i teki materiałowe); Tow. Przyj. Sztuk Pięknych w Kr.: Materiały do Słownika Artystów, II; – Bibliogr. do Michaliny Krzyżanowskiej: Łoza, Czy wiesz, kto to jest?; Sztuka Warszawska, j. w.; Piwocki K., Hist. Akad. Sztuk Pięknych (j. w., w spisie uczniów pod Piotruszewska); – „Życie Warsz.” 1962 nr 168, 170; – IS PAN: Materiały (j. w.).

Róża Jodłowska

 

 

Powyższy tekst różni się w pewnych szczegółach od biogramu opublikowanego pierwotnie w Polskim Słowniku Biograficznym. Jest to wersja zaktualizowana, uwzględniająca opublikowane w późniejszych tomach PSB poprawki i uzupełnienia.      

 

 
 

Powiązane zdjęcia

   

Chmura tagów

 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.